Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
AFAZJA
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
WITAMY NA STRONIE POŚWIĘCONEJ AFAZJI!
Afazja to zaburzenie językowe, które może znacząco wpłynąć na codzienną komunikację – rozumienie mowy, mówienie, czytanie oraz pisanie. Najczęściej występuje wskutek uszkodzeń mózgu, takich jak udar lub uraz, i może dotyczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych. Naszym celem jest przybliżenie problematyki afazji, przedstawienie jej rodzajów oraz zaproponowanie metod terapii, które wspierają powrót do sprawności językowej. Odkryj, jak skutecznie wspierać osoby z afazją i dowiedz się, jak wygląda codzienna praca nad odbudową umiejętności komunikacyjnych.
Afazja to zaburzenie językowe, które polega na trudności w mówieniu, rozumieniu mowy, czytaniu i pisaniu. Najczęściej jest wynikiem uszkodzenia mózgu, najczęściej w wyniku udaru, urazu głowy, infekcji mózgu lub guza.
Główne rodzaje afazji:
Afazja ruchowa (Broki) – osoby mają trudności w wypowiadaniu słów i tworzeniu zdań, ale rozumienie mowy pozostaje stosunkowo dobre.
Afazja czuciowa (Wernickego) – występują problemy ze zrozumieniem mowy; mowa jest płynna, ale może być niespójna i trudna do zrozumienia dla innych.
Afazja globalna – najcięższa forma afazji, obejmuje zarówno trudności w mówieniu, jak i rozumieniu języka.
Afazja amnestyczna – trudności w nazywaniu przedmiotów, co powoduje, że pacjent zapomina słów lub długo je wyszukuje.
Przyczyny:
- Udar mózgu – najczęstsza przyczyna afazji.
- Uraz głowy – może uszkodzić obszary mózgu odpowiedzialne za język.
- Guzy mózgu i infekcje – np. zapalenie mózgu.
Leczenie:
Leczenie afazji jest długotrwałe i wymaga współpracy z logopedą. Terapia obejmuje:
- ćwiczenia mowy,
- ćwiczenia rozumienia,
- czasem pomoc psychologiczną.
Afazja jest trudnym zaburzeniem, jednak dzięki terapii można poprawić funkcje językowe i codzienną komunikację pacjenta.
Plan Pracy z Dzieckiem z Afazją
- Diagnoza – określenie rodzaju afazji, analiza potrzeb i trudności dziecka.
- Indywidualny plan terapii – dostosowanie ćwiczeń do rodzaju afazji oraz poziomu rozwoju dziecka.
- Regularne ćwiczenia – codzienna praca nad mową, w krótkich seriach, aby nie przeciążać dziecka.
- Monitorowanie postępów – regularne ocenianie, które ćwiczenia przynoszą efekty i wprowadzenie korekt w terapii.
- Wsparcie rodziny – wdrażanie rodziców w terapię, aby ćwiczenia były powtarzane również w domu.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ DLA DZIECI Z AFAZJĄ
Ćwiczenia dla dzieci z afazją można dostosować do rodzaju afazji, stopnia zaburzeń i potrzeb dziecka. Regularny trening pomaga dziecku stopniowo poprawić komunikację. Regularność i cierpliwość są kluczowe, a zaangażowanie rodziców
i opiekunów zwiększa skuteczność terapii. Oto przykłady prostych ćwiczeń krok po kroku dla każdego rodzaju afazji:
1. Afazja Ruchowa (Broki)
Rozpoznawanie obrazków
- Krok 1: Pokaż kilka obrazków i nazwij je.
- Krok 2: Powiedz: „Pokaż mi kotka” i poczekaj, aż dziecko wskaże poprawny obrazek.
- Krok 3: Jeśli dziecko się myli, pomóż mu wskazując poprawny obrazek i powtórz ćwiczenie.
Łączenie słów z czynnościami
- Krok 1: Przeprowadź prostą scenkę, np. pokaż jedzenie łyżką.
- Krok 2: Zapytaj: „Co robisz?” i zachęć dziecko do powiedzenia „Jem”.
- Krok 3: Wprowadź inne czynności: „Śpię”, „Piję”, „Bawię się”.
Układanie historyjek
- Krok 1: Pokaż serię obrazków przedstawiających prostą historyjkę (np. dziecko wychodzi z domu, idzie do szkoły).
- Krok 2: Poproś dziecko, aby opowiedziało, co widzi na obrazkach.
- Krok 3: W razie potrzeby koryguj błędy i powtarzaj zdania poprawnie.
2. Afazja Czuciowa (Wernickego)
Ćwiczenia:
Rozpoznawanie obrazków
- Krok 1: Pokaż kilka obrazków i nazwij je.
- Krok 2: Powiedz: „Pokaż mi kotka” i poczekaj, aż dziecko wskaże poprawny obrazek.
- Krok 3: Jeśli dziecko się myli, pomóż mu wskazując poprawny obrazek i powtórz ćwiczenie.
Łączenie słów z czynnościami
- Krok 1: Przeprowadź prostą scenkę, np. pokaż jedzenie łyżką.
- Krok 2: Zapytaj: „Co robisz?” i zachęć dziecko do powiedzenia „Jem”.
- Krok 3: Wprowadź inne czynności: „Śpię”, „Piję”, „Bawię się”.
Układanie historyjek
- Krok 1: Pokaż serię obrazków przedstawiających prostą historyjkę (np. dziecko wychodzi z domu, idzie do szkoły).
- Krok 2: Poproś dziecko, aby opowiedziało, co widzi na obrazkach.
- Krok 3: W razie potrzeby koryguj błędy i powtarzaj zdania poprawnie.
3. Afazja Globalna
Ćwiczenia:
Reakcje na dźwięki
- Krok 1: Odtwarzaj różne dźwięki (np. dźwięk telefonu, psa, karetki).
- Krok 2: Zapytaj dziecko, co słyszy lub wskaż odpowiedni obrazek.
- Krok 3: Powtarzaj ćwiczenie z różnymi dźwiękami, ucząc, jak odpowiadać na każdy z nich.
Proste gesty i słowa
- Krok 1: Pokaż dziecku prosty gest (np. machanie ręką na pożegnanie).
- Krok 2: Powiedz „pa-pa” i zachęć dziecko, aby powtórzyło gest i słowo.
- Krok 3: Ćwicz inne gesty, np. „daj”, „proszę” z odpowiednimi słowami.
Używanie tablicy obrazkowej
- Krok 1: Ułóż przed dzieckiem tablicę z prostymi obrazkami (np. jedzenie, zabawki, rodzina).
- Krok 2: Zapytaj dziecko, np. „Co chcesz?” i pokaż, jak wskazać odpowiedni obrazek.
- Krok 3: Stopniowo ucz dziecko, jak komunikować podstawowe potrzeby za pomocą obrazków.
4. Afazja Amnestyczna
Ćwiczenia:
Nazywanie obrazków
- Krok 1: Pokaż obrazek (np. kot).
- Krok 2: Zapytaj: „Co to jest?”.
- Krok 3: Jeśli dziecko nie odpowiada, powiedz nazwę i poproś, aby dziecko powtórzyło. Powtarzaj z różnymi przedmiotami.
Gra w „Zgadnij, co to”
- Krok 1: Opisz przedmiot bez użycia jego nazwy (np. „To zwierzę, które mówi „miau”).
- Krok 2: Poproś dziecko, aby zgadło nazwę (np. „kot”).
- Krok 3: Zachęcaj dziecko, aby opisywało inne przedmioty.
Kończenie zdań
- Krok 1: Powiedz początek zdania, np. „Pies mówi…” i poproś dziecko o dokończenie, np. „hau-hau”.
- Krok 2: Rozpoczynaj inne zdania, np. „Jabłko jest…”, aby ćwiczyć pamięć słów.