Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
JĘZYK POLSKI KLASA VIII SZKOŁA MÓWIENIA I PISANIA – JAK NAPISAĆ LIST OTWARTY?
LIST OTWARTY
Wypowiedź pisemna dotycząca ważnej sprawy, zawierająca argumenty. Pisana jest do jednej osoby bądź większej ilości osób.
Może dotyczyć: pomocy dzieciom, pomocy chorym, ochrony środowiska, praw człowieka, itp.
Cel listu otwartego służy:
– udzieleniu poparcia osobie lub idei
– wyrażeniu sprzeciwu wobec jakiejś sytuacji
– nakłania do podjęcia określonego działania
– zachęca do zmiany postawy
PRZYDATNE ZWROTY
– zwrot do adresata (nagłówek): Szanowny Panie Prezydencie!, Szanowna Pani Dyrektor! Koledzy i Koleżanki!
– przedstawienie problemu (wstęp): Tematem, który budzi ostatnio wiele emocji…., zwracam się do Państwa z apelem…, stanowczo sprzeciwiamy się
– apel o podjęcie działań: nalegamy by…, domagamy się…, mamy nadzieję, że nasz list zmobilizuje Was do…, Jesteśmy przekonani, że warto….
– kończymy zwrotami: Z wyrazami szacunku, Z poważaniem.., Pozdrawiamy..
KONSTRUKCJA LISTU OTWARTEGO
– po prawej stronie u góry miejscowość, data
– nieco niżej po lewej stronie zwrot do adresata
– wstęp – wskazanie problemu i przedstawienie własnego stanowiska oraz teza
– rozwinięcie – pierwszy argument i przykład, może być postawione pytanie retoryczne, następnie drugi argument i przykład
– zakończenie – podsumowanie – wnioski końcowe, apel do adresata listu
– pod treścią listu po prawej stronie grzecznościowy zwrot pożegnalny i podpis