Szkoła Pisania – Naucz się wyrażać myśli jasno i poprawnie!
Pisanie to sztuka, która pozwala nam dzielić się myślami, emocjami i wiedzą. Aby nasze teksty były klarowne i zrozumiałe, warto znać podstawowe zasady tworzenia różnych form wypowiedzi. Na tej stronie dowiesz się m.in., jak napisać wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, która przekonuje, uzasadnia i prezentuje własne stanowisko w sposób uporządkowany. Dzięki praktycznym wskazówkom i przykładom nauka stanie się łatwiejsza, a Twoje teksty bardziej poprawne i estetyczne.
Odkrywaj tajniki pisania i rozwijaj swoje umiejętności słowo po słowie!
WYPOWIEDŹ ARGUMENTACYJNA
CZYM JEST WYPOWIEDŹ ARGUMENTACYJNA?
Wypowiedź argumentacyjna to forma wypowiedzi, w której przedstawiane są argumenty mające na celu przekonanie odbiorcy do określonej tezy lub stanowiska. Jej głównym celem jest zaprezentowanie logicznych i przekonujących powodów, faktów lub dowodów, które wspierają dane twierdzenie lub punkt widzenia.
Jeśli chcesz dokładnie sprawdzić, czym jest argument i jakie ma znaczenie, zajrzyj na stronę polszczyzna.pl.
Elementy wypowiedzi argumentacyjnej
składa się z trzech głównych części
✅ 1. Teza
To główne stanowisko lub zdanie, które chcesz udowodnić. Teza powinna być:
jasna,
zwięzła,
jednoznaczna.
Stanowi bazę do budowania argumentów i powinna jasno określać, czego dotyczy Twoja wypowiedź.
✅ 2. Argumenty
To dowody i powody, które mają poprzeć tezę. Dobre argumenty są:
logiczne i spójne,
oparte na faktach, statystykach lub autorytetach,
przekonujące i uporządkowane.
✅ 3. Wnioski
To podsumowanie wcześniejszych argumentów i wzmocnienie tezy. Dobrze sformułowany wniosek:
wynika bezpośrednio z przytoczonych argumentów,
łączy wszystko w logiczną całość,
wywołuje refleksję lub przekonuje odbiorcę.
🔧 O czym jeszcze warto pamiętać?
Układ wypowiedzi powinien być przemyślany: argumenty powinny być uporządkowane i prowadzić logicznie do wniosków.
Warto uwzględnić kontrargumenty (czyli inne stanowiska) i odpowiednio się do nich odnieść.
Dobrze użyte środki językowe i techniki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, porównania) zwiększają siłę przekazu.
JAK PRZYGOTOWAĆ WYPOWIEDŹ O CHARAKTERZE ARGUMENTACYJNYM?
1. Sformułowanie tezy, którą chcemy udowodnić.
2. Zebranie argumentów potwierdzających tezę:
– odwołujących się do faktów i logiki (do konkretnych informacji np. wyników badań naukowych, cytatów itp.)
– emocjonalnych, których celem jest zyskanie uznania odbiorców przez wywołanie określonych uczuć np. lęku, wzruszenia, oburzenia
3. Uporządkowanie argumentów od najważniejszego do najmniej ważnego lub odwrotnie.
4. Każdy argument musi być uzasadniony odpowiednim przykładem.
5. Zadbanie o jasny przekaz wypowiedzi.
6. Na końcu sformułować wniosek wynikający z podanej argumentacji i potwierdzający słuszność tezy.
SŁOWA I ZWROTY PRZYDATNE PRZY WYPOWIEDZI ARGUMENTACYJNEJ
SFORMUŁOWANIA POMAGAJĄCE WPROWADZIĆ TEZĘ:
– Moim zdaniem…,
– Uważam, że…,
– Sądzę, że…,
Według mnie…
SŁOWNICTWO SŁUŻĄCE DO PRZEDSTAWIENIA ARGUMENTÓW:
– Kolejnym argumentem przemawiającym za tym jest…
– Zdaniem ekspertów…
– Należy przyznać, że…
– Przemawia za tym również to, że…
– Po pierwsze…
– Po drugie…
– Z jednej strony…
– Z drugiej strony…
– Przejdę teraz do kolejnego argumentu…
SŁOWA SŁUŻĄCE WPROWADZENIU CYTATÓW:
– Moje zdanie najlepiej potwierdzą słowa…
– Powołam się na słowa…
– Oto, co na ten temat mówi…
– Aby poprzeć moje zdanie, zacytuję słowa…
– Rację ma…, gdy mówi…
– Najlepiej ilustrują to wypowiedzi…
WYRAZY BUDUJĄCE SPÓJNOŚĆ:
– poza tym,
– ponadto,
– oprócz tego,
– choć,
– mimo to,
– mimo tego,
– ponieważ,
– dlatego,
– chociaż,
– o czym świadczy,
– przy tym,
– jednakże,
– zatem,
– głównie,
– w dodatku,
– w gruncie rzeczy.
SFORMUŁOWANIA PODSUMOWUJĄCE ARGUMENTY:
– Z przedstawionych argumentów jasno wynika, że…
– Na zakończenie…
– Jednym słowem…
– Podsumowując…
– Z rozważań wynika…
– Na podstawie przedstawionych argumentów można wysunąć wniosek, że