JĘZYK POLSKI LEKTURA "SPOSÓB NA ALCYBIADESA"

PYTANIA

  1. Kto jest autorem książki pt. „Sposób na Alcybiadesa”?
  2. Czego uczył Tymoteusz Misiak?
  3. Jak mówiono na Pana Tymoteusza Misiaka?
  4. Co przydarzyło się Ciamciarze podczas lekcji chemii?
  5. Co robią uczniowie VIII a, by dotrzeć do Lepkiego z X klasy, zwanego Szekspirem?
  6. Jakim przedmiotem, należącym rzekomo do Ciamciary, uczniowie VIIIa próbują przekupić Kickiego?
  7. Jak udało się namówić Wątłusza do rozmowy na temat „sposobu”
  8. Co oznaczał skrót WAB?
  9. Czyj posąg mieli uczniowie umieścić w Sali lekcyjnej?
  10. Na czym polegał zaproponowany przez Alcybiadesa „Pakt Trzech”?
  11. Czym okazała się w rzeczywistości misiura, którą uczniowie kupili w Czersku od handlarza starzyzną?
  12. Jakie zadanie przypadło klasie VIII jako „miłośnikom historii”?
  13. Jakie pytanie zadaje Ciamciarze Dyrektor podczas bytności na Placu Zamkowym?
  14. Kim z zawodu był kuzyn Pędzla, do którego klasa miała zwrócić się o pomoc?

ODPOWIEDZI

  1. Edmund Niziurski
  2. Historii
  3. Alcybiades
  4. Odkręcił kurek, co doprowadziło do wybuchu
  5. Wkręcają się w plan próbnego przedstawienia
  6. Rakietą tenisową
  7. Ciamciara podpowiedział mu kilka rymów do wiersza
  8. Wielki Asocjacyjny Bluff
  9. Katona
  10. NA zastąpieniu kucia na stopnie wycieczkami i rozmowami o historii
  11. Siatką chroniąca przed pszczołami
  12. Oprowadzenie po Warszawie uczniów z Ełku
  13. O znaczenie nazw określających poszczególne strony rynku
  14. Numizmatykiem

INFORMACJE O KSIĄŻCE

Czas akcji

Akcja powieści rozgrywa się w ciągu roku szkolnego, w latach 1960-1961

O wydarzeniach opowiada narrator. Jest nim Ciamciara, chłopak, który jest po swojej maturze.

Miejsce akcji

– Warszawa, m.in. w Liceum im. Samuela Lindego, które znajduje się w dzielnicy Żoliborz, a także Plac Zamkowy, Krakowskie Przedmieście, Plac Saski, Ogród Saski, Plac Zwycięstwa, Rynek Starego Miasta podczas oprowadzania delegacji ze szkoły z Ełku

– Czersk

A także w:

– klasie 8 A

– ogrodzie szkoły;

– wędzarni (niewielki budynek w ogrodzie szkolnym)

– obserwatorium

Gatunek literacki: powieść przygodowa

BOHATEROWIE KSIĄŻKI – UCZNIOWIE SZKOŁY

MARCIN CIAMCIARA  – główny bohater powieści i narrator. Ma przezwisko Ciamcia. Po maturze robił przegląd książek i zeszytów. W czasach, które wspomina ma czternaście lat i jest uczniem ósmej klasy Liceum im. Samuela Lindego w Warszawie.

Charakterystyka: sylwetka dość drobnej budowy, ojciec jest dyrektorem w hucie Warszawa, jest leniwy i nie lubi się uczyć, jest inteligentny i bystry, wrażliwy, cichy i spokojny, odważny i honorowy

Umiejętności: ma talent poetycki, pisze wiersze, chciałby zostać aktorem

Razem z Zasępą, Słabym i Pędzlem stanowią nierozłączną paczkę

 

ZENON ZASĘPA – bohater pierwszoplanowy. Ma czternaście lat i uczęszcza do ósmej klasy. Przyjaźni się z Ciamciarą, Słabym i Pędzlem. W tej paczce to on jest przywódcą. Przyjaciele słuchają go i liczą się z jego zdaniem.

Charakterystyka: inteligentny, ale nie lubi się uczyć, czasami postępuje nieuczciwie, nie ma skrupułów w dążeniu do celu, odważny, zdecydowany, pewny siebie.

Umiejętności: zdolności matematyczne, rysuje postaci dawnych żołnierzy

 

SŁABIŃSKI – bohater pierwszoplanowy. Przezywają go Słaby. Ma czternaście lat i jest uczniem ósmej klasy.

Charakterystyka: wysoki, mocno zbudowany, nie lubi się uczyć, szybko zaczyna interesować się historią, potrafił zrezygnować z treningów sportowych by móc uczestniczyć w kółku historycznym.

Umiejętności: najsilniejszy chłopiec w klasie, sportowiec, jego hobby to zbieranie znaczków.

 

JÓZIO PĘDZELKIEWICZ  – bohater pierwszoplanowy. Ma czternaście lat i jest uczniem ósmej klasy. Przezywają go Pędzel.

Charakterystyka: nie lubi się uczyć, lojalny wobec przyjaciół, skłonny do poświęceń (gdy były potrzebne pieniądze na zakup Sposobu, postanowił sprzedać swój motor)

Umiejętności: uwielbia jeździć na motorze

 

BABIŃSKI – kolega ze starszej klasy. Ma przezwisko Alibaba.

 

JULIUSZ LEPKI (Szekspi) – uczeń dziesiątej klasy, uzdolniony matematycznie, prymus, interesuje się sztuką, prowadzi szkolne kółko dramatyczne, nie lubi przemocy i zemsty, sprytny, opanowany i honorowy. To Szekspir wtajemnicza chłopców w SPONĘ.

 

WĄTŁUSZ PIERWSZY

– uczeń jedenastej klasy. Mistrz boksu. Porzucił karierę sportową, gdy przegrał walkę z młodszym bratem i Szlają, także młodszym od siebie chłopcem. On sprzedaje chłopcom SPONĘ

KICKI – uczeń dziewiątej klasy, cwany, przebiegły i łasy na korzystne okazje. Jest pośrednikiem w sprzedaży sposobu, ale myśli tylko o zysku.

BEM – uczeń klasy 8A. Jako pierwszy z Kochem zostaje spytany przez Alcybiadesa i dostaje najniższą ocenę. Nie jest przekonany do sposobu.

KOCH – uczeń klasy 8A. Razem z Bemem zostaje spytany przez Alcybiadesa i dostaje ocenę niedostateczną, tak jak kolega.

BABINICZ – uczeń klasy 8A.

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

TYMOTEUSZ MISIAK – historyk, główny bohater książki. Uczniowie nazywają go Alcybiades. Nauczyciel spokojny, starej daty. Nie przywiązuje wagi do wyglądu, kawaler. Dyrektor, chce się go pozbyć, jest dla  niego surowy, ale uczniowie darzą go szacunkiem i sympatią. Sprawiedliwy, cierpliwy i wyrozumiały.

 

DYREKTOR (Dyr) – Trzyma szkołę twardą ręką, surowy.

 

PROFESOR ŻWACZEK  – wychowawca klasy 8A, polonista, surowy i wymagający, potrafi zdyscyplinować klasę. Nie wierzy w przemianę uczniów i często mówi o braku w ich wykształceniu.

 

PANI KALINO  – nauczycielka geografii, nerwowa, nie potrafi poradzić sobie ze stresem, wymagająca, uczniowie się jej boją.

 

PROFESOR EJDZIATOWICZ (Dziadzia) – matematyk, uważa, że jego przedmiot jest najważniejszy, surowy.

 

PAN NIERUCHA  – nauczyciel wychowania fizycznego, jedyny nauczyciel, który lubi klasę 8A. Pomaga ratować klasę przed spotkaniem z dyrektorem, odnosi sukcesy w grze w bryndża.

 

PROFESOR FARFALA  – nauczyciel chemii

 

PAN KRYSKA – nauczyciel rysunku

 

PAN DEDROŃ – uczy biologii

 

WOŹNA WIĘCKOWSKA  – wdowa, ma mieszkanie socjalne w szkole. Hoduje drób i ciągle się spiera o to z dyrektorem, lecz nie można jej zwolnić, ponieważ jej mąż bardzo przysłużył się szkole podczas wojny, ochraniając cenne pomoce naukowe. Lubi chłopców, w zamian za jedzenie dla drobiu, pozwala korzystać im z Wędzarni.

TYTUŁ UTWORU – WYJAŚNIENIE

SPONAA – to sposób na Alcybiadesa, czyli tajny sposób na profesora Misiaka – nauczyciela historii zwanego Alcybiadesem.

Sposób ten pozwalał uczniom bezproblemowo uczestniczyć w lekcjach, zwalniał ich z konieczności „zakuwania”. Zawierał dokładną charakterystykę profesora (wygląd, zainteresowania, choroby, poczucie humoru). Mówił o tym, jak sobie z nim najskuteczniej radzić. Sposób podzielony był na kilka wariantów. Bohaterowie wybrali NUPUM czyli „Nie uczyć się, a pozornie umieć”.