MARCUS ZUSAK

„ZŁODZIEJKA KSIĄŻEK”

Wstęp

„Złodziejka książek” to powieść autorstwa Marcusa Zusaka, wydana po raz pierwszy w 2005 roku. Książka opowiada historię Liesel Meminger, młodej dziewczyny żyjącej w Niemczech podczas II wojny światowej. Narratorem opowieści jest Śmierć, która z czułością i empatią relacjonuje losy Liesel, jej rodziny zastępczej, przyjaciół oraz książek, które stały się dla niej ucieczką od brutalnej rzeczywistości wojny. „Złodziejka książek” to niezwykła opowieść o sile słów, miłości, przyjaźni i ludzkiej dobroci w czasach największego okrucieństwa.

Kilka słów o autorze

Marcus Zusak (ur. 1975) to australijski pisarz, znany głównie dzięki powieści „Złodziejka książek”. Zusak, syn niemieckiego ojca i austriackiej matki, dorastał w Sydney, gdzie od najmłodszych lat interesował się literaturą. Jego twórczość cechuje się głęboką refleksją nad ludzką naturą, emocjami i losem. „Złodziejka książek” przyniosła mu międzynarodową sławę i uznanie, stając się bestsellerem na całym świecie.

Spis bohaterów

  • Liesel Meminger – Główna bohaterka, młoda dziewczyna, która trafia do rodziny zastępczej w Niemczech. Liesel stopniowo uczy się czytać i odkrywa pasję do książek, które stają się dla niej ucieczką od trudnej rzeczywistości wojny.

  • Hans Hubermann – Przybrany ojciec Liesel, człowiek o wielkim sercu, który uczy ją czytać i otacza miłością. Jego dobroć i odwaga stają się dla Liesel wzorem do naśladowania.

  • Rosa Hubermann – Przybrana matka Liesel, surowa i często oschła, ale w rzeczywistości głęboko troszczy się o swoją rodzinę i stara się chronić ją przed wojennymi trudnościami.

  • Max Vandenburg – Żydowski uciekinier, który ukrywa się w piwnicy Hubermannów. Max i Liesel nawiązują głęboką przyjaźń, dzieląc się swoimi lękami, marzeniami i miłością do słów.

  • Rudy Steiner – Najlepszy przyjaciel Liesel, chłopiec o złotych włosach i wielkim sercu, który jest dla niej wsparciem w najtrudniejszych chwilach.

  • Śmierć – Narrator powieści, która opowiada historię Liesel z perspektywy kogoś, kto widzi i rozumie wszystko, ale nie może interweniować.

Streszczenie powieści

„Złodziejka książek” rozpoczyna się w 1939 roku, gdy Liesel Meminger, młoda dziewczyna, zostaje oddana przez matkę do rodziny zastępczej w małym niemieckim miasteczku. Jej przybrani rodzice, Hans i Rosa Hubermann, stają się dla niej nową rodziną. Hans, mimo trudnej sytuacji, otacza Liesel miłością i cierpliwością, ucząc ją czytać, co staje się dla niej pasją i ucieczką od brutalnej rzeczywistości.

W miarę jak wojna się nasila, życie w Niemczech staje się coraz trudniejsze. Hubermannowie, ryzykując własnym życiem, ukrywają w swojej piwnicy Maxa Vandenburga, młodego Żyda. Między Maxem a Liesel rodzi się głęboka przyjaźń, oparta na wspólnych doświadczeniach, lękach i miłości do literatury. Liesel zaczyna kraść książki, które stają się dla niej symbolem nadziei i buntu wobec otaczającego ją zła.

Powieść ukazuje życie w Niemczech pod rządami nazistów, brutalność wojny oraz losy zwykłych ludzi, którzy muszą przetrwać w niezwykłych czasach. Liesel, dzięki swojej odwadze, przyjaźni i miłości do książek, staje się symbolem przetrwania i nadziei. Jej historia kończy się tragicznie, gdy bombardowanie niszczy jej dom i zabija wielu bliskich jej osób, ale Śmierć, opowiadając tę historię, podkreśla, że nawet w najciemniejszych czasach można znaleźć światło.

Główne motywy w książce

  • Motyw książek i słów – Książki odgrywają kluczową rolę w życiu Liesel, stając się dla niej ucieczką od wojennej rzeczywistości i źródłem siły. Słowa mogą budować, ale też niszczyć, co jest ukazane poprzez kontrast między literaturą a propagandą.

    Cytat:
    „Słowa. Dlaczego muszą istnieć? Bez nich nic nie miałoby znaczenia. A jednak słowa sprawiły, że Hitler doszedł do władzy.”

  • Motyw przyjaźni i miłości – Przyjaźń między Liesel a Maxem, a także relacje z Hansem, Rosą i Rudym, pokazują, jak ważne są więzi międzyludzkie w przetrwaniu trudnych czasów.

    Cytat:
    „Max był przyjacielem, którego nigdy nie chciałaby stracić. Był częścią jej serca.”

  • Motyw wojny i śmierci – Śmierć, jako narrator, stale przypomina o brutalności wojny i kruchości życia. Książka ukazuje, jak wojna niszczy życie zwykłych ludzi, ale także jak rodzi się w nich odwaga i determinacja, by przetrwać.

    Cytat:
    „Jestem Śmiercią i mogę powiedzieć tylko jedno – to była epoka zła, ale znalazły się tam iskry dobra.”

Problematyka

„Złodziejka książek” porusza wiele ważnych tematów, takich jak siła słów, destrukcyjny wpływ wojny, odwaga, miłość, przyjaźń i przetrwanie. Książka ukazuje, jak w najtrudniejszych czasach ludzie potrafią znaleźć w sobie siłę do walki i nie poddawać się, mimo przeciwności losu. Zusak podkreśla także, jak istotna jest rola literatury w kształtowaniu świadomości i jak słowa mogą być zarówno narzędziem niszczenia, jak i budowania lepszego świata.

Szczegółowy plan wydarzeń z całej książki

  1. Liesel zostaje oddana do rodziny zastępczej – Matka Liesel, nie mogąc zapewnić jej opieki, oddaje ją do Hubermannów.

  2. Nauka czytania z Hansem – Hans uczy Liesel czytać, co staje się początkiem jej miłości do książek.

  3. Pierwsza kradzież książki – Liesel kradnie swoją pierwszą książkę, „Podręcznik grabarza”, co daje początek jej pasji do literatury.

  4. Poznanie Maxa Vandenburga – Max, żydowski uciekinier, ukrywa się u Hubermannów, a Liesel nawiązuje z nim głęboką przyjaźń.

  5. Kolejne kradzieże książek – Liesel kradnie książki z różnych miejsc, w tym z biblioteki burmistrza, znajdując w nich ucieczkę od trudnej rzeczywistości.

  6. Narastająca brutalność wojny – Wojna staje się coraz bardziej odczuwalna, a życie w miasteczku staje się coraz trudniejsze.

  7. Śmierć Rudego – Rudy Steiner, najlepszy przyjaciel Liesel, ginie w bombardowaniu, co jest jednym z najtragiczniejszych momentów w jej życiu.

  8. Zniszczenie domu Hubermannów – Bombardowanie niszczy dom Liesel, zabijając jej przybranych rodziców.

  9. Ocalenie Liesel – Liesel przeżywa bombardowanie dzięki temu, że była w piwnicy, gdzie przebywała z książkami.

  10. Odnalezienie Maxa po wojnie – Liesel odnajduje Maxa po wojnie, co jest jednym z niewielu pozytywnych momentów w jej życiu po wojnie.

Pytania sprawdzające wiedzę z całej książki

  1. Dlaczego Liesel zaczęła kraść książki?

    • Odpowiedź: Liesel zaczęła kraść książki, ponieważ były one dla niej ucieczką od trudnej rzeczywistości wojennej i źródłem pocieszenia.
    • Cytat: „Słowa miały dla niej większą moc niż cokolwiek innego.”
  2. Jakie znaczenie miała przyjaźń Liesel z Maxem?

    • Odpowiedź: Przyjaźń z Maxem była dla Liesel bardzo ważna, ponieważ oboje dzielili się swoimi lękami i marzeniami, co pomogło im przetrwać trudne chwile.
    • Cytat: „Max był jej przyjacielem w czasie, gdy najbardziej tego potrzebowała.”
  3. Jakie relacje łączyły Liesel z Hansem Hubermannem?

    • Odpowiedź: Hans był dla Liesel jak prawdziwy ojciec, ucząc ją czytać i otaczając ją miłością oraz wsparciem.
    • Cytat: „Hans Hubermann był jej bohaterem, który nauczył ją wszystkiego, co ważne.”
  4. Co symbolizuje Śmierć jako narrator powieści?

    • Odpowiedź: Śmierć jako narrator symbolizuje nieuchronność i brutalność wojny, ale także empatię i zrozumienie dla ludzkiego cierpienia.
    • Cytat: „Śmierć była świadkiem wszystkiego, co się działo, ale nie mogła interweniować.”
  5. Jakie przesłanie niesie ze sobą „Złodziejka książek”?

    • Odpowiedź: „Złodziejka książek” niesie przesłanie o sile słów, odwadze, przetrwaniu i nadziei, nawet w najciemniejszych czasach.
    • Cytat: „Słowa mogą zniszczyć świat, ale mogą też go ocalić.”

Podsumowanie

„Złodziejka książek” Marcusa Zusaka to poruszająca opowieść o życiu, miłości i przetrwaniu w czasach wojny. Książka, opowiedziana z perspektywy Śmierci, ukazuje, jak ludzie, mimo ogromnego cierpienia, potrafią znaleźć w sobie siłę, by przetrwać i znaleźć nadzieję. Liesel Meminger, główna bohaterka, staje się symbolem tej siły, a jej miłość do książek przypomina nam o niezwykłej mocy słów. „Złodziejka książek” to nie tylko historia o wojnie, ale także o tym, co czyni nas ludźmi – o naszej zdolności do kochania, tworzenia i pamiętania.