Witamy na stronie „Zabawy w Ruchu”!

Jeśli szukasz pomysłów na aktywną i pełną śmiechu zabawę dla przedszkolaków, to jesteś we właściwym miejscu! Znajdziesz tutaj zestaw gier, które nie tylko rozweselą każde dziecko, ale także pomogą im rozwijać koordynację, sprawność ruchową i umiejętności współpracy w grupie. Od klasycznych gier takich jak „Duck, Duck, Goose” po uwielbiane przez dzieci „Chowanego” – każda zabawa jest prosta, angażująca i doskonale nadaje się zarówno na świeżym powietrzu, jak i w sali przedszkolnej. Gotowi do zabawy? Zaczynamy!

1. Duck, Duck, Goose

To klasyczna gra, która bawi dzieci od pokoleń. Uczestnicy siadają w kręgu, a jedno dziecko chodzi dookoła kręgu, dotykając głów innych dzieci i mówiąc „duck” (czyli „kaczka”). Kiedy zdecyduje, wybiera jedno dziecko, którego dotykając, mówi „goose” (czyli „gęś”). Wtedy to dziecko musi szybko wstać i pobiec za nim, próbując go złapać, zanim usiądzie na jego miejscu.

Przykłady:

  • Zabawa na dworze: Gra idealnie sprawdza się na świeżym powietrzu, gdzie dzieci mogą się swobodnie poruszać.
  • Wersja tematyczna: Można zmienić słowa na np. „kot” i „pies”, jeśli dzieci lubią zwierzęta domowe.
  • Wersja muzyczna: Do gry można dodać muzykę – gdy muzyka gra, dziecko wybiera „gęś”, a gdy się zatrzyma, dzieci biegną.

2. Simon Says

W tej grze jedno dziecko pełni rolę Simona i wydaje polecenia, np. „dotknij nosa” lub „skocz do góry”. Jednak jest haczyk – dzieci muszą wykonać polecenie tylko wtedy, gdy zaczyna się ono od słów „Simon says” (Simon mówi). Jeśli Simon nie powie tych słów, a ktoś wykona polecenie, odpada z gry.

Przykłady:

  • Polecenia fizyczne: „Simon mówi – skacz na jednej nodze!” – to pomaga rozwijać koordynację i równowagę.
  • Polecenia śmieszne: „Simon mówi – udawaj kurczaka!” – dzieci uwielbiają zabawne polecenia, które wywołują uśmiech.
  • Polecenia edukacyjne: „Simon mówi – pokaż gdzie masz prawe ucho!” – w ten sposób dzieci uczą się części ciała i orientacji.

3. Musical Chairs (Muzyczne krzesła)

To gra, w której dzieci chodzą w kółko wokół ustawionych krzeseł, a muzyka gra w tle. Kiedy muzyka się zatrzyma, każde dziecko musi jak najszybciej usiąść na krześle. Problem polega na tym, że krzeseł jest o jedno mniej niż uczestników, więc jedno dziecko odpada w każdej rundzie. Gra kończy się, gdy zostanie tylko jedno dziecko na ostatnim krześle.

Przykłady:

  • Wersja z pluszakami: Zamiast krzeseł dzieci mogą próbować chwycić pluszaka, gdy muzyka się zatrzyma.
  • Wersja bez eliminacji: Aby nikt nie czuł się smutny, zamiast odpadania można po prostu zmniejszać liczbę krzeseł, ale wszyscy nadal się bawią, starając się zmieścić.
  • Różne style muzyki: Dzieci mogą się poruszać do różnych gatunków muzycznych – raz to szybka muzyka, innym razem spokojna.

4. Hide and Seek (Chowanego)

Jedna z najprostszych i najbardziej uwielbianych gier na całym świecie. Jedno dziecko zamyka oczy i odlicza (np. do 10 lub 20), a pozostałe dzieci się chowają. Kiedy skończy odliczać, zaczyna je szukać. Dziecko, które zostanie znalezione jako ostatnie, wygrywa i w następnej rundzie może być tym, które szuka.

Przykłady:

  • Zabawa w domu: Idealna podczas deszczowych dni, kiedy dzieci chowają się np. za zasłonami czy kanapą.
  • Wersja z podpowiedziami: Osoba szukająca może dostawać podpowiedzi, np. dzieci wydają dźwięki, żeby było łatwiej je znaleźć.
  • Gra w podchody: W wersji dla większej liczby dzieci jedna grupa się chowa, a druga je szuka, próbując odnaleźć ich „bazę”.

5. Red Light, Green Light (Czerwone światło, zielone światło)

Dzieci ustawiają się w linii startu, a jedno z nich stoi w pewnej odległości przed nimi i pełni rolę „światła”. Kiedy dziecko mówi „zielone światło”, reszta biegnie do przodu. Kiedy jednak powie „czerwone światło”, dzieci muszą się natychmiast zatrzymać. Każdy, kto się poruszy po komendzie „czerwone światło”, wraca na start. Gra kończy się, gdy któreś z dzieci dotrze do „światła”.

Przykłady:

  • Wersja ruchoma: Dziecko-światło może się obracać, patrząc na dzieci, by lepiej sprawdzać, kto się ruszył.
  • Zmienianie kolorów: Można dodać inne kolory, np. „żółte światło” oznacza powolne chodzenie.
  • Zadania specjalne: Zamiast biegu, dzieci mogą musieć wykonywać inne czynności, np. skakać na jednej nodze lub chodzić jak krab.

6. Hopscotch (Gra w klasy)

Gra w klasy to zabawa, w której dzieci rysują na ziemi (lub podłodze) siatkę z ponumerowanymi kwadratami. Gracz rzuca mały przedmiot (np. kamyk) na jeden z kwadratów, a następnie musi przeskoczyć przez resztę pól, omijając to, na którym leży przedmiot. Gracz, który pokona cały tor bez pomyłki, wygrywa.

Przykłady:

  • Kolorowe klasy: Zamiast liczb, można rysować różne kolory, a dzieci muszą skakać na odpowiedni kolor.
  • Wersja z piłką: Dzieci mogą jednocześnie skakać i odbijać piłkę, co utrudnia zadanie.
  • Różne kształty: Zamiast kwadratów, można rysować inne figury, np. serca czy gwiazdki.

7. Parachute Games (Zabawy z chustą animacyjną)

Zabawy z chustą to gry z użyciem dużego, kolorowego spadochronu, który dzieci trzymają za brzegi. Dzieci wykonują różne zadania, np. podrzucają piłeczki na chuście, tworzą fale lub chowają się pod chustą, gdy ta unosi się w górę.

Przykłady:

  • Morskie fale: Dzieci mogą poruszać chustą, tworząc „fale” na morzu.
  • Namiot: Wszyscy wchodzą pod chustę i tworzą „namiot”, w którym mogą śpiewać lub rozmawiać.
  • Piłeczki na morzu: Dzieci podrzucają lekkie piłeczki, próbując je utrzymać na powierzchni chusty.

Gry dla przedszkolaków są proste, ale bardzo angażujące. Pomagają dzieciom w nauce współpracy, ćwiczą refleks i koordynację, a przede wszystkim dostarczają mnóstwo zabawy! Dzięki takim zabawom dzieci rozwijają swoje umiejętności społeczne i ruchowe, a jednocześnie uczą się nowych rzeczy poprzez zabawę.