JĘZYK POLSKI KLASA VI JAK NAPISAĆ CHARAKTERYSTYKĘ?

SŁOWA, KTÓRE MOGĄ BYĆ PRZYDATNE W NAPISANIU CHARAKTERYSTYKI

Sformułowania do wstępu: chciałabym przedstawić kogoś wyjątkowego …, na początku ferii poznałam …, miesiąc temu do naszej klasy doszedł nowy kolega …, niezwykle ciekawą postacią jest bohater książki…

Słowa opisujące wygląd:

Sylwetka – smukła, drobna, zgrabna, masywna, szczupła, barczysta

Twarz – owalna, pociągła, okrągła

Cera – rumiana, blada, piegowata

Włosy – proste, kręcone, krótko ścięte, bujna fryzura

Sposób ubierania się – sportowy styl, elegancki, najczęściej nosi…

Czasowniki: charakteryzuje się, wyróżnia się, cechuje się, odznacza się, zachowuje się

Sformułowania określające sposób bycia, stosunek do innych i charakter: czarujący, sympatyczny, optymista, budzący zaufanie, towarzyski, przyjacielski, spontaniczny, wrażliwy, delikatny, wrogo nastawiony, energiczna, ciekawy świata, lojalna, prawdomówny, zamknięty w sobie, nieprzyjemny, nieżyczliwy, troskliwa, zaradny, wybuchowy

Słowa wprowadzające ocenę postaci: uważam go za…, moim zdaniem jest…, według mnie …, sądzę, że..,

JAK NAPISAĆ CHARAKTERYSTYKĘ?

Wstęp. Pierwszy akapit. Krótko przedstawić opisywaną osobę. Należy napisać jak się nazywa, kim jest, skąd pochodzi, ile ma lat, gdzie mieszka, czym się zajmuje. Jeśli opisujemy charakterystykę bohatera literackiego należy podać tytuł utworu, z którego ta postać pochodzi

Rozwinięcie. Drugi akapit. Należy napisać jak wygląda ta osoba (opis zewnętrzny: wzrost, sylwetka, rysy twarzy, włosy, oczy styl ubierania).

Kolejny akapit. Należy opisać informacje o charakterze opisywanej postaci, jej sposobie bycia, zainteresowaniach, co jest dla tej osoby ważne, jaki ma stosunek do innych.

Kolejny akapit. Należy napisać przykłady zachowań lub sytuacji, które potwierdzają wcześniej opisane cechy.

Zakończenie. Kolejny akapit. Trzeba sformułować swoją opinię na temat opisywanej postaci