Czytelnia – lektury szkolne wyjaśnione tak, jak trzeba
Witaj w naszej czytelni – miejscu, gdzie lektury szkolne stają się prostsze i bardziej zrozumiałe. Znajdziesz tu opracowania książek obowiązkowych i uzupełniających: od krótkich streszczeń po najważniejsze wątki, bohaterów i informacje o autorze. Wiemy, że nie każda książka szkolna od razu wciąga. Dlatego stworzyliśmy tę sekcję z myślą o dzieciach i młodzieży, które chcą zrozumieć, o co chodzi w lekturze, bez przeskakiwania przez trudne słowa i zawiłe opisy.
📘 Szukasz „zemsta fredro streszczenie lektura”? U nas znajdziesz szczegółowe opracowanie komedii Aleksandra Fredry, idealne do nauki i powtórek przed sprawdzianem!
Naszym celem jest pokazać, że czytanie może być naprawdę fajne – nawet wtedy, gdy jest „na ocenę”. Wchodź śmiało, wybierz tytuł i zobacz, że to wcale nie musi być takie trudne!
konflikt o mur graniczny

Uwaga: przedstawiona na banerze ilustracja została wygenerowana komputerowo wyłącznie w celach edukacyjnych i ma charakter artystycznej interpretacji.
ALEKSANDER FREDRO „ZEMSTA”
Wstęp
Zemsta Aleksandra Fredry to jedna z najważniejszych polskich komedii, należąca do kanonu lektur szkolnych. Utwór powstał w 1834 roku, a jego akcja rozgrywa się w XVIII wieku, choć nie jest ściśle osadzony w konkretnych wydarzeniach historycznych. Fredro w humorystyczny sposób ukazuje spór między dwoma sąsiadami – Cześnikiem Raptusiewiczem a Rejentem Milczkiem – o mur graniczny. Komedia porusza tematy niezgody, zemsty, miłości oraz polskich obyczajów szlacheckich, a jej ponadczasowość sprawia, że wciąż jest aktualna i chętnie czytana
Krótko o autorze
Aleksander Fredro (1793–1876) to wybitny polski komediopisarz, dramaturg i poeta. Uznawany za mistrza komedii charakterów, autor wielu znanych utworów, takich jak „Śluby panieńskie”, „Dożywocie” czy „Pan Jowialski”. Jego twórczość charakteryzuje się wyrazistymi postaciami, błyskotliwym humorem i trafnym portretem społeczeństwa
zemsta fredro streszczenie lektura
spór o mur, miłość i przebaczenie między sąsiadami
Akt I
Cześnik Raptusiewicz rozmyśla o małżeństwie z wdową Podstoliną. Do zamku przybywa Papkin, który zostaje wysłany jako pośrednik do Rejenta Milczka. Okazuje się, że sąsiedzi spierają się o mur graniczny. Papkin próbuje zalecać się do Klary, ale bezskutecznie.
Akt II
Papkin przywozi do zamku wziętego do niewoli Wacława, syna Rejenta. Klara i Wacław spotykają się potajemnie i wyznają sobie miłość. Papkin próbuje pogodzić strony, ale jego wysiłki kończą się niepowodzeniem. Podstolina, która miała poślubić Cześnika, okazuje się dawną znajomą Wacława.
Akt III
Rejent przygotowuje pozew przeciwko Cześnikowi za napad na murarzy. Papkin przynosi list od Rejenta, w którym ten odmawia pojedynku. Wacław zostaje zmuszony przez ojca do poślubienia Podstoliny, choć kocha Klarę.
Akt IV
Cześnik planuje zemstę na Rejencie i Wacławie, próbując zmusić młodego do małżeństwa z Klarą. Wacław i Klara potajemnie biorą ślub. Podstolina wyjawia, że majątek, który miała wnosić do małżeństwa, należy do Klary. Ostatecznie Cześnik i Rejent godzą się, a młodzi mogą być razem
Krótkie omówienie treści książki
W „Zemście” dwaj sąsiedzi – Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek – prowadzą spór o mur graniczny. W tle rozgrywa się romans między synem Rejenta, Wacławem, a synowicą Cześnika, Klarą. Papkin, służący Cześnika, próbuje pogodzić zwaśnione strony, ale jego działania tylko komplikują sytuację. Ostatecznie młodzi zakochują się w sobie, a sąsiedzi godzą się dzięki interwencji Podstoliny, która odkrywa prawdziwe powiązania majątkowe. Zgoda zostaje zawarta, a komedia kończy się szczęśliwie
zemsta fredro streszczenie lektura
Plan wydarzeń
Cześnik rozważa małżeństwo z Podstoliną.
Przybycie Papkina do zamku.
Papkin wysłany jako pośrednik do Rejenta.
Spór o mur graniczny.
Spotkanie Wacława i Klary.
Papkin próbuje zalecać się do Klary.
Papkin przywozi Wacława do zamku.
Klara i Wacław wyznają sobie miłość.
Rejent przygotowuje pozew przeciwko Cześnikowi.
Papkin przynosi list od Rejenta.
Wacław zmuszony do poślubienia Podstoliny.
Cześnik planuje zemstę na Rejencie.
Wacław i Klara potajemnie biorą ślub.
Podstolina wyjawia prawdę o majątku.
Cześnik i Rejent godzą się.
krótki Plan wydarzeń
Spór o mur graniczny.
Przybycie Papkina.
Romans Wacława i Klary.
Próby pogodzenia zwaśnionych stron.
Wacław zmuszony do małżeństwa z Podstoliną.
Potajemny ślub Wacława i Klary.
Zgoda i szczęśliwe zakończenie
zemsta fredro streszczenie lektura
Główni bohaterowie
Cześnik Maciej Raptusiewicz – porywczy, impulsywny szlachcic, właściciel połowy zamku.
Rejent Milczek – spokojny, przebiegły sąsiad, właściciel drugiej połowy zamku, ojciec Wacława.
Wacław Milczek – syn Rejenta, zakochany w Klarze.
Klara Raptusiewiczówna – synowica Cześnika, zakochana w Wacławie.
Drugoplanowi bohaterowie
Papkin – służący Cześnika, samochwał i tchórz.
Podstolina Hanna – wdowa, początkowo narzeczona Cześnika, później narzeczona Wacława.
Dyndalski – marszałek Cześnika.
"zemsta" - charakterystyka głównych postaci
Cześnik Maciej Raptusiewicz
Wygląd:
Cześnik to starszy szlachcic, który nie dba zbytnio o elegancję. W akcie pierwszym zasiada przy stole w białym żupanie, bez pasa i w szlafmycy, okulary na nosie, czyta papiery. Jego wygląd sugeruje, że jest człowiekiem nieco zaniedbanym, skupionym na swoich sprawach majątkowych i osobistych.
☁️… „Cześnik w białym żupanie, bez pasa i w szlafmycy siedzi przy stole po prawej od aktorów stronie, okulary na nosie, czyta papiery”.
Zainteresowania:
Cześnik interesuje się swoimi sprawami majątkowymi, dba o honor i pozycję. Lubi rozkazywać, jest aktywny w życiu zamku, często angażuje się w różne sprawy – od planowania małżeństwa po konflikty sąsiedzkie. Jest dawnym konfederatem barskim, co świadczy o jego patriotyzmie i szacunku do tradycji.
☁️… „Ma dochody wprawdzie znaczne – Podstolina ma znaczniejsze; Z wdówką zatem działać zacznę”.
Przemiana:
Cześnik początkowo jest porywczy, gwałtowny i skłonny do zemsty. Potrafi być uparty i zawzięty, ale w finale utworu – pod wpływem miłości młodych (Wacława i Klary) oraz interwencji Podstoliny – godzi się z Rejentem. Jego przemiana polega na tym, że zamiast zemsty wybiera zgodę i przebaczenie.
☁️… „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”.
Cechy charakteru:
Porywczy, gwałtowny, honorowy, szczery, dobroduszny, uparty, nieco zarozumiały, ale też zdolny do autorefleksji i zmiany zdania. Jego zachowanie często jest komiczne, a powiedzenie „mocium panie” stało się jego znakiem rozpoznawczym.
Rejent Milczek
Wygląd:
Rejent to mężczyzna w średnim wieku, ubrany raczej skromnie i schludnie. Jego wygląd nie jest szczegółowo opisany w tekście, ale z kontekstu wynika, że jest osobą spokojną i powściągliwą.
☁️… „Słodki, cichy, z kornym licem, ale z diabłem, z diabłem w duszy!”.
Zainteresowania:
Rejent interesuje się prawem i sprawami majątkowymi. Jest przebiegły, potrafi wykorzystać przepisy na swoją korzyść. Lubi spokój, unika otwartych konfliktów, ale prowadzi cichą wojnę z Cześnikiem o mur graniczny.
☁️… „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”.
Przemiana:
Rejent początkowo jest cichy, spokojny i pozornie ugodowy, ale potrafi być bardzo przebiegły i uparty. W finale, pod wpływem okoliczności, godzi się z przeciwnikiem i akceptuje małżeństwo syna z Klarą.
☁️… „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”.
Cechy charakteru:
Spokojny, cichy, przebiegły, uparty, wyrachowany, skąpy, potrafi być nieuczciwy, ale też zdolny do zgody i kompromisu, choć często z pobudek materialnych.
Wacław Milczek
Wygląd:
Wacław to młody mężczyzna, syn Rejenta. Jego wygląd nie jest szczegółowo opisany, ale z kontekstu wynika, że jest przystojny, zadbany i elegancki.
Zainteresowania:
Wacław interesuje się przede wszystkim Klarą – jest zakochany i gotowy walczyć o swoje szczęście. Jest odważny, rozsądny i potrafi działać samodzielnie.
☁️… „Bliskie nasze pomieszkania, bliższe serca – ach, a przecie tak daleko na tym świecie”.
Przemiana:
Wacław początkowo jest posłuszny ojcu, ale w miarę rozwoju akcji staje się coraz bardziej samodzielny i odważny. Potrafi działać wbrew woli ojca, by być z ukochaną. W finale udaje mu się połączyć z Klarą i pokonać przeszkody rodzinne.
Cechy charakteru:
Odważny, rozsądny, zakochany, lojalny wobec ojca, ale też zdolny do buntu i samodzielnych decyzji.
Klara Raptusiewiczówna
Wygląd:
Klara to młoda dziewczyna, synowica Cześnika. Jej wygląd nie jest szczegółowo opisany, ale z kontekstu wynika, że jest ładna, rezolutna i pełna wdzięku.
Zainteresowania:
Klara interesuje się Wacławem – jest w nim zakochana i gotowa walczyć o swoje szczęście. Jest inteligentna, dowcipna i odważna, potrafi wyrażać swoje zdanie i działać niezależnie.
☁️… „Nigdyż granic, nigdyż miary – nicże wstrzymać cię nie zdoła, nawet miłość twojej Klary?”.
Przemiana:
Klara początkowo jest nieco nieśmiała, ale w miarę rozwoju akcji staje się coraz bardziej odważna i samodzielna. W finale udaje jej się połączyć z Wacławem i pokonać przeszkody rodzinne.
Cechy charakteru:
Inteligentna, dowcipna, odważna, uparta, lojalna wobec stryja, ale też zdolna do samodzielnych decyzji.
Papkin
Papkin to mężczyzna w średnim wieku, ubrany po francusku, z szablą, w krótkich spodniach i butach do połowy łydki. Ma tupet i harcopf, kapelusz stosowany, pod pachą parę pistoletów.
☁️… „Papkin po francusku ubrany, przy szpadzie, krótkie spodnie, buty okrągłe do pół łydki; tupet i harcopf, kapelusz stosowany, pod pachą para pistoletów; zawsze prędko mówi”.
Zainteresowania:
Papkin interesuje się przede wszystkim sobą – lubi się chwalić, opowiadać niestworzone historie o swoich rzekomych wyczynach. Jest gadatliwy, zarozumiały, ale też sympatyczny i komiczny.
☁️… „Strzelam gracko, rzecz to znana. Rzecz to znana, iż w mej mocy kazać zamknąć waszmość pana za wiadome dawne sprawki”.
Przemiana:
Papkin nie przechodzi głębokiej przemiany – pozostaje tchórzliwy, zarozumiały i komiczny do końca. Jednak w finale, mimo swoich wad, przyczynia się do szczęśliwego zakończenia.
Cechy charakteru:
Gadatliwy, zarozumiały, tchórzliwy, sympatyczny, komiczny, nieco nielojalny, ale też zdolny do poświęceń dla własnych korzyści.
Podstolina Hanna
Podstolina to wdowa w średnim wieku, atrakcyjna i elegancka, potrafiąca sprawiać wrażenie osoby majętnej i światowej.
Zainteresowania:
Podstolina interesuje się przede wszystkim swoim przyszłym małżeństwem. Jest przebiegła, potrafi dbać o swoje sprawy i wykorzystywać sytuację na swoją korzyść.
Przemiana:
Podstolina początkowo planuje małżeństwo z Cześnikiem, ale w finale zmienia zdanie i wspiera związek Wacława z Klarą, co przyczynia się do szczęśliwego zakończenia.
Cechy charakteru:
Przebiegła, inteligentna, potrafi dbać o swoje sprawy, sentymentalna, ale też zdolna do zmiany zdania i działania w imię dobra innych.
zemsta fredro streszczenie lektura - Problematyka i motywy literackie
Motyw miłości
Miłość między Wacławem a Klarą jest jednym z najważniejszych motywów w „Zemście”. Ich uczucie jest szczere, głębokie i staje się siłą napędową wielu wydarzeń. Mimo dzielącego ich konfliktu rodzinnego, młodzi bohaterowie nie poddają się i dążą do realizacji swojego szczęścia. Wacław wyznaje Klarze:
☁️… Kochałem – rzekłem – ja nie bronię; ale wkrótce, gdyś z zapałem cisnął w swoich moje dłonie: «Kochasz ty mnie, droga Klaro?» – zawsześ mnie się, zawsze pytał, choć w oczach dobrze czytał…
Miłość ta ostatecznie przyczynia się do zgody między Cześnikiem i Rejentem, pokazując, że prawdziwe uczucie może przezwyciężyć nawet najtrudniejsze przeszkody.
Motyw sporu
Konflikt między Cześnikiem a Rejentem jest centralnym motywem utworu. Spór o mur graniczny, choć absurdalny, staje się pretekstem do ukazania mechanizmów kłótni i waśni. Fredro w satyryczny sposób przedstawia, jak niepotrzebne spory mogą zaślepiać ludzi i wpływać na ich relacje. Cześnik mówi:
☁️… Wprzódy słońce w miejscu stanie, niż tu u nas będzie zgoda!…
Fredro wyśmiewa upór i zawziętość bohaterów, pokazując, że spory często prowadzą do śmiesznych i groteskowych sytuacji.
Motyw szlachty
Fredro przedstawia życie polskiej szlachty w sposób krytyczny, ukazując jej porywczość, skłonność do sporów i przywiązanie do honoru. Jednocześnie szlachta w utworze zachowuje poczucie humoru i dystans do samych siebie, co czyni ich postacie barwnymi i sympatycznymi. Cześnik i Rejent są typowymi przedstawicielami swego stanu – pełnymi temperamentu, dumy, ale także zdolności do autorefleksji i śmiechu z własnych wad. Fredro pokazuje, że mimo wielu wad, szlachta potrafi się zmieniać i wyciągać wnioski z własnych błędów.
Motyw zemsty
Tytułowa zemsta, która napędza działania Cześnika, jest przedstawiona w sposób komiczny. Fredro pokazuje, że zemsta często prowadzi do absurdalnych sytuacji i nie przynosi nikomu korzyści. Ostatecznie, zamiast zemsty, dochodzi do pojednania, co podkreśla, że przebaczenie i zgoda są ważniejsze niż utrzymywanie waśni. Zakończenie utworu, w którym bohaterowie dochodzą do porozumienia, jest wyraźnym przesłaniem autora:
☁️… Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba…
zemsta fredro streszczenie lektura
📚 Najważniejsze wątki z książki
Spór o mur graniczny – podstawowy konflikt między Cześnikiem a Rejentem.
Romans Wacława i Klary – miłość młodych, próby pogodzenia rodzin.
Zemsta i intryga – próby przechytrzenia przeciwnika.
Zgoda i przebaczenie – ostateczne pojednanie bohaterów
zemsta fredro streszczenie lektura
🧾 Podsumowanie
„Zemsta” Aleksandra Fredry to komedia, która poprzez humor i zabawną fabułę ukazuje uniwersalne prawdy o ludzkich charakterach, konfliktach i potrzebie zgody. Utwór pozostaje aktualny, bo spory sąsiedzkie, miłość i przebaczenie to tematy ponadczasowe. Fredro uczy, że zemsta nie prowadzi do szczęścia, a zgoda i przebaczenie są wartościami, które warto pielęgnować
zemsta fredro streszczenie lektura
❓ Przykładowe pytania dotyczące treści książki
1. O co toczy się spór między Cześnikiem a Rejentem?
O mur graniczny między ich zamkami.
2. Kim jest Papkin?
Służącym Cześnika, samochwałem i tchórzem.
3. Kto zakochuje się w Klarze?
Wacław, syn Rejenta.
4. Jakie są cechy charakteru Cześnika?
Porywczy, impulsywny, ale szczery i dobroduszny.
5. Dlaczego Rejent nie chce się pojedynkować?
Jest cichy, przebiegły i woli rozwiązywać spory sądownie.
6. Jak kończy się komedia?
Zgodą między sąsiadami i ślubem Wacława i Klary.
7. Kim jest Podstolina?
Wdową, początkowo narzeczoną Cześnika, później narzeczoną Wacława.
8. Jaką rolę odgrywa Papkin w utworze?
Próbuje pogodzić zwaśnione strony, ale jego działania komplikują sytuację.
9. Jakie są motywy przewodnie „Zemsty”?
Zemsta, miłość, spór sąsiedzki, komizm.
10. Co jest przyczyną zgody między Cześnikiem a Rejentem?
Odkrycie prawdziwych powiązań majątkowych i miłość młodych.
„Zemsta – porozmawiajmy jeszcze 😊”
Jak postaci Cześnika i Rejenta odzwierciedlają ludzkie charaktery w „Zemście”?
Cześnik Raptusiewicz: porywczy, gwałtowny, impulsywny, szczery, ale też uparty i skłonny do zemsty; reprezentuje ludzi działających pod wpływem emocji i bez głębszego namysłu.
Rejent Milczek: spokojny, przebiegły, skryty, uparty, lubiący intrygi i wykorzystujący prawo do własnych celów; symbolizuje ludzi, którzy wolą działać cicho, ale skutecznie, często manipulując innymi.
W jaki sposób konflikt między Cześnikiem a Rejentem ukazuje ludzkie słabości?
Spór o mur graniczny pokazuje absurdalność i śmieszność wielu codziennych konfliktów.
Oboje bohaterowie ulegają uprzedzeniom, uporowi i chęci zemsty, zamiast szukać zgody.
Konflikt uwidacznia, jak łatwo ludzie mogą dać się ponieść emocjom i jak trudno im wybaczyć.
Jak rola Papkina podkreśla komizm i charakter utworu?
Papkin to postać komiczna, samochwał i tchórz, który próbuje zaimponować innym, choć w rzeczywistości jest nieporadny.
Jego zachowanie, przesadne opowieści i nieudolne działania wprowadzają do utworu humor sytuacyjny i językowy.
Papkin jest ważnym źródłem śmiechu i rozładowuje napięcie między głównymi antagonistami.
Dlaczego humor w „Zemście” jest nadal aktualny i dziś?
Humor opiera się na uniwersalnych cechach ludzkich (upór, próżność, chciwość, miłość), które są obecne w każdej epoce.
Komizm sytuacyjny i językowy nie traci na wartości, bo śmieszą nas podobne sytuacje i ludzkie słabości niezależnie od czasu.
Co przesłanie komedii mówi o ludzkich relacjach i charakterach?
Przesłanie „Zemsty” pokazuje, że zemsta, upór i brak przebaczenia prowadzą do śmiesznych i niepotrzebnych konfliktów.
Miłość, przebaczenie i zgoda są wartościami, które mogą przezwyciężyć nawet największe waśnie.
Utwór uczy, że warto śmiać się z własnych wad i nie dać się ponieść emocjom, bo to jedyna droga do szczęśliwego życia
zemsta fredro streszczenie lektura
tematy wypracowań z lektury wraz ze szkicem planu
1. Rozprawka: „Zemsta” jako komedia o ludzkich charakterach
Szkic planu:
Wstęp:
Krótka charakterystyka „Zemsty” jako komedii.
Przedstawienie autora i czasu powstania utworu.
Rozwinięcie:
Przedstawienie głównych bohaterów i ich cech:
Cześnik Maciej Raptusiewicz – porywczy, honorowy, skłonny do zemsty.
Rejent Milczek – przebiegły, spokojny, lubiący intrygi.
Wacław Milczek i Klara Raptusiewiczówna – młodzi, zakochani, pragnący zgody.
Papkin – samochwał, tchórz, postać komiczna.
Analiza konfliktu między Cześnikiem a Rejentem:
Przyczyny sporu o mur graniczny.
Absurdalność i śmieszność ich waśni.
Rola Papkina w utworze:
Papkin jako źródło humoru i komizmu.
Jego wpływ na przebieg wydarzeń.
Zakończenie:
Refleksja nad aktualnością przesłania komedii.
Wnioski dotyczące uniwersalności ludzkich charakterów.
2. Opowiadanie: Motyw miłości w „Zemście”
Szkic planu:
Wstęp:
Wprowadzenie do wątku miłosnego w utworze.
Krótka informacja o bohaterach: Wacławie i Klarze.
Rozwinięcie:
Spotkania Wacława i Klary:
Potajemne rozmowy i wyznania uczuć.
Cytaty lub parafrazy z książki ilustrujące ich miłość.
Przeszkody na drodze ich miłości:
Spór między rodzinami.
Próby rozdzielenia młodych przez Cześnika i Rejenta.
Próby pogodzenia rodzin:
Działania Wacława i Klary.
Interwencja Podstoliny.
Zakończenie:
Szczęśliwe zakończenie – ślub młodych.
Refleksja nad siłą miłości i jej wpływem na ludzi.
3. Rozprawka: Rola humoru w „Zemście”
Szkic planu:
Wstęp:
Znaczenie humoru w komedii jako gatunku literackim.
Krótka informacja o „Zemście” Aleksandra Fredry.
Rozwinięcie:
Przykłady humoru sytuacyjnego i językowego:
Śmieszne sytuacje (np. walka o mur, intrygi).
Dowcipne dialogi i powiedzonka bohaterów (np. „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba”).
Postać Papkina jako źródło komizmu:
Jego wygląd, zachowanie, wyolbrzymianie własnych dokonań.
Cytaty lub parafrazy ukazujące komizm Papkina.
Zakończenie:
Wpływ humoru na odbiór utworu.
Refleksja nad tym, jak humor pomaga w przekazywaniu ważnych treści.
4. List do przyjaciela: Konflikt sąsiedzki w „Zemście”
Szkic planu:
Wstęp:
Powitanie przyjaciela.
Wprowadzenie do tematu listu – opis sytuacji w zamku.
Rozwinięcie:
Opis sporu o mur graniczny:
Przyczyny konfliktu między Cześnikiem a Rejentem.
Absurdalność i śmieszność sporu.
Próby rozwiązania konfliktu:
Działania Papkina.
Interwencja młodych kochanków.
Zakończenie sporu dzięki miłości i przebaczeniu.
Zakończenie:
Refleksja nad możliwością zgody.
Pożegnanie i życzenia.
5. Charakterystyka Papkina – opis postaci
Szkic planu:
Wstęp:
Przedstawienie Papkina jako jednej z głównych postaci komedii.
Rozwinięcie:
Wygląd i zachowanie:
Opis stroju i manier Papkina.
Jego sposób mówienia i zachowania.
Cechy charakteru:
Samochwał, tchórz, gaduła.
Chęć zaimponowania innym.
Rola w utworze:
Papkin jako źródło humoru.
Jego wpływ na przebieg wydarzeń.
Zakończenie:
Ocena postaci.
Refleksja nad rolą Papkina w „Zemście”.
6. Rozprawka: Czy „Zemsta” może śmieszyć współczesnego czytelnika?
Szkic planu:
Wstęp:
Krótka informacja o „Zemście” i jej autorze.
Postawienie tezy, że utwór wciąż może bawić.
Rozwinięcie:
Argument 1: Uniwersalność humoru – przykłady śmiesznych sytuacji i dialogów.
Argument 2: Postać Papkina jako źródło komizmu.
Argument 3: Absurdalność konfliktu, który jest zrozumiały w każdych czasach.
Zakończenie:
Potwierdzenie tezy.
Refleksja nad aktualnością komedii Fredry.
7. Opowiadanie: Dalsze losy Wacława i Klary
Szkic planu:
Wstęp:
Krótkie przypomnienie zakończenia „Zemsty”.
Wprowadzenie do opowiadania.
Rozwinięcie:
Opis życia młodych po ślubie:
Jak radzą sobie z trudnościami.
Ich relacje z rodzinami.
Próby utrzymania zgody w rodzinie:
Działania Wacława i Klary.
Reakcje Cześnika i Rejenta.
Zakończenie:
Refleksja nad wartością zgody i miłości.
Podsumowanie historii.
8. Rozprawka: Zgoda buduje, niezgoda rujnuje
Szkic planu:
Wstęp:
Wyjaśnienie tematu.
Krótka informacja o „Zemście”.
Rozwinięcie:
Argument 1: Konflikt między Cześnikiem a Rejentem i jego skutki.
Argument 2: Próby pogodzenia zwaśnionych stron przez młodych.
Argument 3: Zakończenie utworu – zgoda jako źródło szczęścia.
Zakończenie:
Potwierdzenie słuszności stwierdzenia.
Refleksja nad uniwersalnością przesłania.
9. Opowiadanie: Współczesna wersja „Zemsty”
Szkic planu:
Wstęp:
Przedstawienie bohaterów i miejsca akcji w XXI wieku.
Rozwinięcie:
Opis konfliktu sąsiedzkiego:
Przyczyny sporu (np. o płot, hałas).
Próby rozwiązania problemu.
Rola młodych w pogodzeniu stron:
Ich działania i pomysły.
Zakończenie sporu:
Zgoda i przebaczenie.
Zakończenie:
Refleksja nad aktualnością problemów przedstawionych w „Zemście”.
10. Rozprawka: Każdy ma szansę zmienić swoje postępowanie
Szkic planu:
Wstęp:
Wyjaśnienie tematu.
Krótka informacja o „Zemście”.
Rozwinięcie:
Argument 1: Przemiana Cześnika i Rejenta – zgoda na końcu utworu.
Argument 2: Wpływ młodych na zmianę postaw dorosłych.
Argument 3: (Opcjonalnie) Odwołanie do innego utworu literackiego.
Zakończenie:
Potwierdzenie tezy.
Refleksja nad możliwością zmiany.