Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
JĘZYK POLSKI KLASA VII ROZPRAWKA
CZYM JEST ROZPRAWKA?
Rozprawka to forma pisemnego wypracowania, w której przedstawiamy swoje własne argumenty na określony temat.
Rozprawka zazwyczaj składa się z trzech głównych części:
– wprowadzenia,
– rozwinięcia
– zakończenia.
Wprowadzenie rozprawki służy do zainteresowania czytelnika i przedstawienia tematu. Może zawierać kilka faktów lub ogólnych informacji na temat tematu, ale najważniejsze w tym miejscu jest zaprezentowanie tezy – czyli głównego argumentu, którym będziemy się zajmować w naszej rozprawce, albo hipotezy, czyli stwierdzenia, które budzi nasze wątpliwości lub ma formę pytania.
Rozwinięcie to najdłuższa część rozprawki, w której prezentujemy argumenty oraz przedstawiamy dowody i przykłady, które potwierdzają naszą tezę. W tej części należy wyjaśnić swoje argumenty i przekonać czytelnika, że nasze stanowisko jest słuszne.
Zakończenie rozprawki to ostatnia część, w której podsumowujemy nasze argumenty i wyrażamy swoje wnioski. Możemy również przedstawić jakieś możliwe rozwiązania problemu lub podkreślić, dlaczego nasza teza jest ważna i istotna.
WSKAZÓWKI
Podczas pisania rozprawki warto pamiętać o kilku rzeczach.
– Po pierwsze, należy sformułować jasną tezę, która będzie stanowić punkt wyjścia dla naszych argumentów.
– Po drugie, należy używać odpowiednich argumentów i prezentować dowody, które wspierają nasze twierdzenia.
– Przy pisaniu rozprawki ważne jest także dbanie o poprawność językową i logiczne uporządkowanie myśli.
PRZYDATNE SŁOWNICTWO
Wstęp (używamy słownictwa, który służy wprowadzeniu tezy)
– sądzę, że…
– uważam, że…
– według mnie…
– w pełni zgadzam się z…
– moim zdaniem…
– Jestem przekonana, że…
– z całą pewnością…
– w moim przekonaniu…
– niewątpliwie…
– bez wątpienia…
Rozwinięcie (używamy słownictwa, które służy przedstawieniu kolejnych argumentów)
– przede wszystkim…
– w pierwszej kolejności…
– warto zastanowić się nad…
– po pierwsze…
– po drugie…
– po trzecie…
– kolejną kwestią jest…
– z jednej strony…
– z drugiej strony…
– poza tym…
– ponadto…
– oprócz tego…
– jednakże…
– natomiast…
– kolejnym ważnym problemem jest to, że…
– drugim dowodem może być…
– na koniec…
Zakończenie (używamy słownictwa podsumowującego)
– z moich rozważań wynika, że…
– jak wynika z przedstawionych argumentów…
– podsumowując…
– na zakończenie mogę stwierdzić, że…
WSKAZÓWKI PRZED PISANIEM ROZPRAWKI Z TEZĄ
– odnieś się do tezy podanej w temacie lub z formułują własną tezę
– przygotuj plan rozprawki
– zbierz argumenty przemawiające za wybraną przez ciebie tezą
– ułóż argumenty w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego
– każdy argument omów w osobnym akapicie i poprzyj go przykładem
– podsumuj swoje rozważania
WSKAZÓWKI PRZED PISANIEM ROZPRAWKI Z HIPOTEZĄ
– ustosunkuj się do hipotezy podanej w temacie
– przygody i plan rozprawki
– zapisz w dwóch kolumnach argumenty i kontrargumenty
– ułóż argumenty i kontrargumenty w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego; można też pogrupować je tematycznie
– omów argumenty i kontrargumenty w osobnych akapitach i dobierz odpowiednie przykłady
– wyciągnij wnioski z rozważań i rozstrzygnij wątpliwość zawartą w temacie