Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
JĘZYK POLSKI KLASA VII AKCENT WYRAZOWY
NA CZYM POLEGA AKCENT WYRAZOWY?
Akcent wyrazowy to sposób, w jaki podkreślamy jedną sylabę w wyrazie, nadając mu większe znaczenie i moc. Jest to pewien rodzaj wyróżnienia w wymowie, gdzie akcentowana sylaba jest bardziej wyraźna i silniejsza niż pozostałe.
W języku polskim akcent wyrazowy może znajdować się na różnych sylabach, w zależności od danego słowa. Na przykład, w wyrazie „dom” akcent znajduje się na pierwszej sylabie, dlatego wymawiamy go z większą mocą: „DOm”. Natomiast w wyrazie „stół” akcent jest na drugiej sylabie: „stół”. To podkreślenie akcentowanej sylaby pomaga w prawidłowym rozumieniu i komunikacji.
Akcent wyrazowy ma także wpływ na melodyjność języka. Poprawne stosowanie akcentu wyrazowego sprawia, że mówienie staje się bardziej melodyjne i płynne.
Ważne jest, aby w trakcie nauki języka zwracać uwagę na akcent wyrazowy i uczyć się go poprawnie stosować, ponieważ dobrze użyty akcent pomaga jasno komunikować się z innymi osobami.
UWAGA!
W języku polskim akcent wyrazowy jest stały i pada najczęściej na drugą sylabę od końca np. przekazać, , dyskusja, drogowy.
Niektóre wyrazy jednosylabowe łączą się w całość akcentową z innymi wyrazami np. widziałem go, zatrzymał się, do tyłu, przez ciebie
AKCENT NA TRZECIĄ I CZWARTĄ SYLABĘ OD KOŃCA
W niektórych wyrazach akcent pada na trzecią lub czwartą sylabę od końca.
NA TRZECIĄ SYLABĘ OD KOŃCA AKCENTUJEMY
– w czasownikach w 1. i 2. osobie liczby mnogiej czasu przeszłego np. przyjechaliśmy, przyjechaliście
– w czasownikach w trybie przypuszczającym w liczbie pojedynczej oraz w 3. osobie liczby mnogiej np.
Zobaczyłbym, zobaczyłbyś, zobaczyłby, zobaczyliby
– w rzeczownikach pochodzenia obcego, który zakończone są na -ika, -yka np. botanika, fizyka, Ameryka
– w liczebnikach zakończonych na -sta, -set np. czterysta, siedemset, osiemset
NA CZWARTĄ SYLABĘ OD KOŃCA AKCENTUJEMY
– w 1. i 2. osobie l. mn. trybu przypuszczającego np. zobaczylibyśmy, zobaczylibyście