JĘZYK POLSKI KLASA VI JAK OPISAĆ PRZEŻYCIA WEWNĘTRZNE?

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS OPISYWANIA PRZEŻYĆ WEWNĘTRZNYCH?

Opisując przeżycia wewnętrzne, zarówno swoje, jak i innych osób lub bohaterów literackich, ważne jest skupienie się na emocjach, myślach i uczuciach, które towarzyszą danej sytuacji. Oto kilka kroków, które mogą Ci pomóc w opisie przeżyć wewnętrznych:

Zidentyfikuj emocje: Zastanów się, jakie emocje towarzyszą danej sytuacji lub co bohater akurat czuje. Czy to jest radość, smutek, gniew, strach, czy może mieszanina różnych uczuć? Staraj się znaleźć konkretne słowa, które najlepiej oddają emocje, np. euforia, niepokój, zaskoczenie.

Skoncentruj się na reakcjach cielesnych: Przeżycia wewnętrzne często mają swoje odzwierciedlenie w naszym ciele. Opisz, jakie fizyczne odczucia towarzyszą danej sytuacji, np. przyspieszone tętno, dreszcze, ściskanie w żołądku, suchość w ustach. Te reakcje mogą pomóc w oddaniu intensywności przeżyć.

Wyraź myśli i refleksje: Wprowadź czytelnika lub słuchacza w myśli i refleksje, które ma dana osoba lub bohater. Czy myśli są klarowne, chaotyczne, czy może powtarzają się pewne frazy? Czy ktoś zadaje sobie pytania lub próbuje zrozumieć daną sytuację?

Wykorzystaj mowę ciała: Mowa ciała jest często doskonałym wyrazem wewnętrznych przeżyć. Opisz, jakie są gesty, mimika, pozy osoby lub bohatera, które świadczą o jej wewnętrznych stanach emocjonalnych. Czy chowa głowę w dłonie, czy ma nerwowe tiki?

Kontekst i sytuacja: Pamiętaj, że opisując przeżycia wewnętrzne, ważne jest również uwzględnienie kontekstu i sytuacji. Czy bohater jest sam, w towarzystwie, czy obecna jest jakaś okoliczność, która wpływa na jego emocje i myśli? Kontekst może dodatkowo rozjaśnić i uzupełnić opis.

WSKAZÓWKA!

Ważne jest oddawanie autentyczności i emocjonalnej głębi, aby czytelnik czy słuchacz mógł wczuć się w opisywany stan.

SŁOWA, KTÓRE MOGĄ BYĆ PRZYDATNE W OPISANIU PRZEŻYĆ WEWNĘTRZNYCH

Rzeczowniki nazywające uczucia i stany: żal, strach, wstyd, nostalgia, beztroska, błogość, satysfakcja, wzruszenie, zachwyt, ulga, obawa, bezsilność, oczarowanie, przygnębienie, euforia

Zestawy wyrazów bliskoznacznych:

rozdrażnienie – wzburzenie, irytacja, gniew, wściekłość, zdenerwowanie, napięcie, zirytowanie, zbulwersowanie

miłość – podziw, fascynacja, uniesienie, urzeczenie, zakochanie, zaangażowanie

Czasowniki informujące o uczuciach: żałować, kochać, znienawidzić, wstydzić się, smucić się, bać się, ubóstwiać, cenić, szanować, cieszyć się

Zwroty opisujące przeżycia: ból był dotkliwy; kamień spadł mi z serca; wzruszenie odebrało mi głos; świat zawirował jej w oczach; z przejęcia zapomniałem, jak się nazywam; wszystkie słowa uleciały mi z głowy; coś ścisnęło mnie za gardło

Sformułowania wskazujące na zewnętrzne przejawy emocji: nogi ugięły się pode mną; płacz targał jego ciałem; uśmiech rozpromienił jej twarz; osłupiałem ze zdziwienia; zjeżyły mi się włosy na głowie; miał kwaśną minę

Porównania pomocne w określeniu doznań: oczy zrobiły się okrągłe jak złotówki; wszystko wokół pojaśniało, jakby nagle słońce wyjrzało zza chmur; trzęsłam się jak galareta

JAK OPISAĆ PRZEŻYCIA WEWNĘTRZNE?

Wstęp. Pierwszy akapit. Należy przedstawić sytuację, która wywołała przeżycia

Rozwinięcie. Drugi akapit. Nazywamy uczucia, które pojawiły się w wyniku wspomnianych okoliczności. Używamy wyrazów bliskoznacznych, aby nie powtarzać tych samych wyrazów

Kolejny akapit. Należy opisać reakcje spowodowane zaistniałą sytuacją. Trzeba zwrócić uwagę na przeżycia wewnętrzne i na zewnętrzne przejawy, czyli zmiany w wyglądzie i zachowaniu np. zmarszczył brwi i zacisnął pięści (ze złości)

Dobrze jest skorzystać z przenośni i z porównań, wtedy wypowiedź będzie ciekawsza i bardziej obrazowa

Zakończenie. Kolejny akapit. Trzeba wyrazić swój stosunek do określonych emocji