Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
JĘZYK POLSKI KLASA VI UŻYCIE DWUKROPKA
KIEDY UŻYWAMY DWUKROPKA?
Dwukropka używamy w różnych sytuacjach, aby wprowadzić, podsumować lub wyróżnić pewne informacje. Poniżej kilka sytuacji, w których stosuje się dwukropek:
Przed cytatem: Wykorzystujemy dwukropek, aby oznaczyć, że nastąpi cytowanie czyjegoś zdania lub wypowiedzi. Na przykład: Jak powiedział Albert Einstein: „Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza.”
Przed wyliczeniem lub podaniem przykładów: Dwukropek używamy, aby wprowadzić wyliczenie lub przykłady. Na przykład: Moje ulubione kolory to: niebieski, zielony i fioletowy.
Przed wyjaśnieniem lub rozwiązaniem: Dwukropek możemy użyć, aby wprowadzić wyjaśnienie lub rozwiązanie. Na przykład: Ten problem można rozwiązać w prosty sposób: wystarczy przestawić przełącznik.
Przed wypowiedzią lub komentarzem: Często stosujemy dwukropek, aby wprowadzić mówcę lub autora wypowiedzi. Na przykład: Sara powiedziała jednoznacznie: „Nie mam zamiaru się zgadzać się na to porozumienie.”
Przed wyjaśnieniem lub dłuższym fragmentem: Dwukropek używamy, aby wprowadzić wyjaśnienia lub dłuższy fragment tekstu. Na przykład: Uczestnicy spotkania otrzymali następujące instrukcje: zarejestruj się, weź notes i wejdź na stronę internetową.
PAMIĘTAJ!
Użycie dwukropka powinno być celowe i odpowiednie w kontekście, a długość oznaczanej części tekstu może się różnić.
W DUŻYM SKRÓCIE
Dwukropka używamy, aby:
– wprowadzić cytat lub dialog w tekście;
– posłużyć się wyliczeniem.