Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
BIOLOGIA KLASA VIII DZIAŁ II. EWOLUCJA ŻYCIA
CZYM JEST EWOLUCJA?
To proces stopniowych, ciągłych zmian organizmów prowadzący do powstania nowych gatunków. Ewolucję potwierdzają dowody bezpośrednie i dowody pośrednie.
BEZPOŚREDNIE DOWODY EWOLUCJI | |
skamieniałości | szczątki i ślady organizmów zachowane w osadach skorupy ziemskiej np. kości, muszle, całe organizmy oraz ich tropy i gniazda |
formy pośrednie | organizmy łączące w sobie cechy dwóch grup systematycznych, np. tiktaalik (posiada cechy charakterystyczne zarówno dla ryb jak i dla płazów) |
żywe skamieniałości | są to pojedyncze gatunki, których ewolucja przebiegała bardzo powoli, np. dziobak – ssak o wielu gadzich cechach |
POŚREDNIE DOWODY EWOLUCJI | |
narządy szczątkowe | narządy u współcześnie występujących organizmów, będących zbędnymi pozostałościami organów funkcjonujących u ich ewolucyjnych przodków, np. kość ogonowa |
rozmieszczenie organizmów na kuli ziemskiej | występowanie gatunków blisko spokrewnionych w sąsiednich rejonach, a gatunków daleko spokrewnionych najczęściej na różnych kontynentach np. liczne gatunki torbacze żyjące w Australii |
jedność budowy i funkcjonowania | podobieństwo organizmów na poziomie składu chemicznego oraz budowy komórkowej i tkankowej, a także wykonywanych czynności życiowych, np. wszystkie organizmy oddychają, odżywiają się, rosną i rozmnażają się |
narządy homologiczne | Narządy, które zajmują to samo miejsce w planie budowy, pomimo, że inaczej wyglądają i pełnią różne funkcje, np. skrzydło nietoperza i przednia kończyna konia. |
Narządy analogiczne | Narządy, które wyglądają podobnie i pełnią podobne funkcje, ale mają różne plany budowy, np. skrzydło ptaka i skrzydło owada. |
W JAKICH WARUNKACH MOŻE POWSTAĆ SKAMIENIAŁOŚĆ?
Aby utworzyła się skamieniałość, martwy organizm musi zostać szybko pogrzebany np. w osadach przenoszonych przez wodę. Wówczas następuje proces skamienienia, polegający na zastąpieniu muszli, kości lub innych części ciała przez minerały, takie jak krzemionka czy węglan wapnia.
- Martwa ryba opada na dno morza. Miękkie części jej ciała są rozkładane przez bakterie.
- Z czasem szczątki ryby przykrywa warstwa osadu. Twarde części organizmu ulegają przemianom chemicznym (skamienieniu).
- Skamieniały szkielet ryby pod wpływem nacisku przykrywających go warstw osadów ulega sprasowaniu. Dodatkowo w wyniku ruchów skorupy ziemskiej może zmieniać swoje położenie.
- Po ustąpieniu morza, skały tworzące jego dno są narażone na działanie temperatury powietrza, wiatru i opadów. Pod wpływem tych czynników ulegają erozji, która niszczy ich kolejna warstwy.
- Długotrwała erozja doprowadza do odsłonięcia skamieniałego szkieletu z otaczających go skał.
PORÓWNANIE SZKIELETU SKRZYDŁA NIETOPERZA ZE SZKIELETEM KOCZYNY GÓRNEJ CZŁOWIEKA
Kończyna konia jest doskonale przystosowana do biegu, tak samo jak skrzydło nietoperza do lotu.
Kończyna konia różni się wyglądem od skrzydła nietoperza, ale składają się z tych samych kości (kość ramienna, kość przedramienia, kość nadgarstka, śródręcza i palców) – wspólne pochodzenie ewolucyjne.
Obie kończyny są strukturami homologicznymi, ponieważ mają wspólne pochodzenie i podobną budowę wewnętrzną.
KAROL DARWIN – TWÓRCA TEORII EWOLUCJI
Główne założenia teorii ewolucji:
– wszystkie gatunki wywodzą się od wspólnego przodka
– izolacja geograficzna doprowadza do powstania nowego gatunku
– organizmy konkurują ze sobą o zasoby środowiska (tzw. walka o byt)
– dobór naturalny sprawia, że przeżywają tylko osobniki najlepiej dostosowane do warunków środowiska
– cechy przodków są dziedziczone, co oznacza, że najlepiej przystosowane organizmy przekazują swoje geny potomstwu
RODZAJE DOBORU – PORÓWNANIE
Dobór naturalny – mechanizm sprawiający, że przeżywają osobniki najlepiej przystosowane do środowiska
Dobór sztuczny – działania prowadzące do utrwalenia u organizmów pożądanych dla człowieka cech
DOBÓR NATURALNY | DOBÓR SZTUCZNY |
o selekcję osobników decydują warunki środowiska | o selekcji osobników decyduje człowiek |
jest procesem przypadkowym | jest procesem celowym |
przeżywają osobniki najlepiej przystosowane do życia w danych warunkach środowiska | do rozrodu są dopuszczane osobniki o pożądanych przez człowieka cechach |
prowadzi do powstania nowych gatunków | prowadzi do powstania hodowlanych ras i odmian |
POCHODZENIE CZŁOWIEKA
Ludzie należą do gatunku człowiek rozumny (homo sapiens). Wśród obecnie żyjących gatunków zwierząt najbliżej spokrewnione
z ludźmi są małpy człekokształtne: orangutany, gibony, goryle oraz szympansy.
CECHY CZŁOWIEKA | |
Wspólne z małpami człekokształtnymi | Charakterystyczne tylko dla człowieka |
– obuoczne widzenie pozwalające postrzegać świat w trzech wymiarach – rozróżnianie barw – długie koniczyny z obrotowymi stawami – chwytne dłonie sprzeciw wystawnym kciukiem – rozbudowane mięśnie mimiczne – zredukowany ogon – długi okres dzieciństwa | – umiejętność mowy – dwunożność – duży mózg i związana z nim zmiana w budowie czaszki – wyprostowana postawa ciała – wysokie zdolności manualne – zredukowane owłosienie ciała – tworzenie kultury i rozbudowane system wartości |
ĆWICZENIA - SPRAWDŹ WIEDZĘ PRZED SPRAWDZIANEM
Przykładowe zestawienia zadań, które mogą być idealnym treningiem przed realnym sprawdzianem.
Pliki do pobrania w .pdf i wydrukowania TUTAJ