ZMIANY W PODRĘCZNIKACH

DO SZKÓŁ PODSTAWOWYCH OD ROKU 2024/2025

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło znaczące zmiany w podstawie programowej, które obejmują niemal wszystkie przedmioty w szkołach podstawowych. Zmiany te są częścią szeroko zakrojonej reformy systemu edukacji, której celem jest ograniczenie zakresu materiału do opanowania przez uczniów oraz skoncentrowanie się na rozwijaniu praktycznych umiejętności zamiast nadmiernej ilości wiedzy teoretycznej.

Co to oznacza?

W związku z wprowadzeniem nowej, zawężonej podstawy programowej, nie jest konieczna wymiana dotychczasowych podręczników. Uczniowie nadal będą korzystać z podręczników, które mają obecnie, a wydawcy przygotują odpowiednie aneksy i informacje dla nauczycieli, które części materiału wykraczają poza nowy zakres nauczania. Taka decyzja ma na celu ograniczenie kosztów oraz zapewnienie płynnego przejścia do nowych wymagań edukacyjnych.

Przyczyny zmian

Zmiany te są odpowiedzią na liczne sygnały płynące od nauczycieli, rodziców oraz ekspertów edukacyjnych, którzy od dawna wskazywali na przeciążenie uczniów nadmierną ilością materiału. Nowa podstawa programowa ma na celu zwiększenie efektywności nauczania poprzez umożliwienie nauczycielom bardziej dogłębnego omawiania treści, które rzeczywiście mają kluczowe znaczenie w rozwoju kompetencji uczniów.

Co dalej?

Pełna reforma programowa ma wejść w życie od roku 2026/2027, jednak już od września 2024 roku uczniowie i nauczyciele będą mogli odczuć pierwsze efekty wprowadzonych zmian. W kolejnych latach planowane są dalsze modyfikacje, które obejmą także wprowadzenie nowych przedmiotów, takich jak edukacja obywatelska oraz edukacja zdrowotna.

Źródła: Ministerstwo Edukacji Narodowej (Gov.pl) (INFOR.PL) (Gov.pl)