Równowaga w przyrodzie – jak działa ekologia
Biologia klasa 8 ekologia to niezwykła podróż do świata przyrody, w którym wszystkie organizmy – od najmniejszych bakterii po największe ssaki – tworzą powiązaną sieć życia. Uczniowie dowiadują się, czym są ekosystemy, łańcuchy pokarmowe i zależności międzygatunkowe. Poznają znaczenie ochrony środowiska, wpływ człowieka na naturę oraz sposoby dbania o planetę. To pierwszy krok do zrozumienia, jak działa przyroda jako całość i dlaczego tak ważne jest zachowanie równowagi ekologicznej.
Biologia klasa 8 ekologia
🌱 Czym jest ekologia i nisza ekologiczna?
Ekologia – to nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody. Zajmuje się opisywaniem zależności między organizmami oraz między organizmami a środowiskiem.
Nisza ekologiczna – to wszystkie wymagania organizmu względem środowiska.
🔍 Co wchodzi w skład niszy ekologicznej?
- 🌡️ Warunki środowiska, w których żyje dany organizm, np. temperatura
- 🍽️ Dostępność zasobów środowiska, np. pokarm, miejsce gniazdowania
- 🦊 Powiązania z innymi organizmami, np. liczba drapieżników
Siedlisko – to obszar, na którym żyje dany organizm. W jednym siedlisku może żyć wiele organizmów.
⚖️ Różnica między niszą ekologiczną a siedliskiem
📍 Bocian czarny i łoś żyją w lasach olchowych – zajmują to samo siedlisko.
🍴 Jednak bocian zjada ryby i bezkręgowce wodne, a łoś rośliny zielne i pędy drzew – mają inną niszę ekologiczną.
🌍 Czynniki wpływające na organizmy
Czynniki środowiska | Ożywione (organizmy w tym samym siedlisku) | Nieożywione |
---|---|---|
Przykłady | • organizmy tego samego gatunku • organizmy innych gatunków | • temperatura • wilgotność powietrza • nasłonecznienie • stężenie tlenu i dwutlenku węgla • zawartość soli mineralnych • ukształtowanie terenu |
🌱 Zakres tolerancji ekologicznej
Zakres tolerancji ekologicznej to przedział wartości czynnika środowiska, w którym organizm jest w stanie funkcjonować i przeżyć.
Jeśli warunki mieszczą się w tym zakresie – organizm może rosnąć i się rozwijać. Gdy wartości są zbyt niskie lub zbyt wysokie – może dojść do zaburzeń w rozwoju lub nawet do śmierci organizmu.
🍅 Przykład: Pomidor i woda w glebie
- Za mało wody – liście zaczynają żółknąć (🔽 minimalna wartość)
- Odpowiednia ilość wody – roślina rozwija się najlepiej (✅ optimum)
- Za dużo wody – liście brązowieją i opadają (🔼 maksymalna wartość)
🔬 Czym są gatunki wskaźnikowe?
Gatunki wskaźnikowe to organizmy o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej wobec konkretnego czynnika środowiska. Dzięki nim można ocenić np. czystość powietrza, wody lub rodzaj gleby.
🌫️ Gatunki wskaźnikowe powietrza
- Porosty – pozwalają ocenić stopień zanieczyszczenia powietrza (skala porostowa)
💧 Gatunki wskaźnikowe wody
- Pstrąg potokowy, pijawka lekarska, jętki – żyją tylko w czystych i chłodnych wodach
🌾 Gatunki wskaźnikowe gleby
- Borówka czernica, brusznica – wskazują glebę kwaśną
- Babka zwyczajna, dziurawiec, mak polny – gleby zasadowe
- Gorczyca polna, szałwia łąkowa – gleby gliniaste
- Fiołek polny, złocień polny – gleby piaszczyste
- Babka zwyczajna i lancetowata – gleba uboga w azot
- Szczaw polny, rumianek pospolity – gleba o niskiej zawartości wapnia
🍃 Do czego służy skala porostowa?
Strefa | Charakterystyka | Stężenie SO₂ (µg/m³) |
---|---|---|
Strefa 1 | Silnie skażone tereny przemysłowe (brak porostów – tzw. pustynia porostowa) | >170 |
Strefa 2 | Miasta i obszary przemysłowe (najbardziej odporne formy skorupiaste) | 170–100 |
Strefa 3 | Tereny zadrzewione na obrzeżach dużych miast (porosty skorupiaste, nieliczne listkowate) | 99–70 |
Strefa 4 | Lasy przy dużych miastach i obszarach przemysłowych (liczne porosty listkowate) | 69–50 |
Strefa 5 | Duże obszary leśne (porosty listkowate, nieliczne krzaczkowate) | 49–40 |
Strefa 6 | Rozległe naturalne kompleksy leśne (porosty listkowate i krzaczkowate) | 39–30 |
Strefa 7 | Lasy oddalone od miast, dróg i terenów przemysłowych (głównie porosty krzaczkowate) | <30 |
🌿 Korzyści płynące z wiedzy o wymaganiach
ekologicznych roślin i zwierząt
🔹 Znając warunki, w których żyją rośliny i zwierzęta, możemy z łatwością je odnaleźć w środowisku.
💊 Rośliny a leczenie chorób:
➡️ Cis krótkolistny wytwarza substancję taksol, która hamuje podział komórek i jest stosowana jako lek przy leczeniu nowotworów.
🛡️ Ochrona zagrożonych gatunków:
➡️ Wiedza ekologiczna pozwala chronić np. mewę czarnogłową 🐦 czy orła przedniego 🦅.
🐟 Ułatwianie życia zwierzętom:
➡️ Dzięki wiedzy o wymaganiach ekologicznych powstała przepławka – budowla umożliwiająca rybom wędrownym pokonanie tam i przedostanie się w górę rzeki.
🐞 Naturalna walka ze szkodnikami:
Biedronka zjada mszyce – jedna dorosła może zjeść nawet 50 mszyc dziennie.
Lawenda odstrasza: muchy, komary, kleszcze, mrówki i mszyce 🌸.
Biologia klasa 8 ekologia - populacja
🧬 Populacja – definicja i cechy
Populacja to grupa osobników tego samego gatunku, żyjących na określonym obszarze i w tym samym czasie. Organizmy jednego gatunku mogą tworzyć różne populacje – np. dzięcioły czarne z Borów Tucholskich stanowią inną populację niż te z Puszczy Białowieskiej.
Każda populacja charakteryzuje się pewnymi cechami, które pozwalają ocenić jej kondycję i dynamikę.
CECHA | OPIS |
---|---|
Liczebność | Liczba wszystkich osobników danego gatunku |
Zagęszczenie | Liczba osobników przypadających na określoną powierzchnię lub objętość środowiska |
Rozrodczość | Liczba osobników przychodzących na świat w określonym czasie |
Śmiertelność | Liczba osobników ginących w określonym czasie |
Struktura przestrzenna | Rozmieszczenie osobników w przestrzeni (losowe, skupiskowe, równomierne) |
Struktura płciowa | Stosunek liczby samców do liczby samic |
Struktura wiekowa | Stosunek liczby osobników w określonych przedziałach wiekowych (młodocianym, rozrodczym, starości) |
📍Populacja w przestrzeni
Struktura przestrzenna to sposób rozmieszczenia osobników danego gatunku na zajmowanym obszarze. Może ona przyjmować różne formy, w zależności od cech środowiska i zachowań organizmów.
🔸 Rozmieszczenie losowe – np. mniszek lekarski, którego nasiona są roznoszone przez wiatr, dlatego rośliny wyrastają w przypadkowych miejscach.
🔸 Rozmieszczenie równomierne – np. głuptaki w koloniach, które zachowują równą odległość między gniazdami, by uniknąć konfliktów i chronić przestrzeń do rozrodu.
🔸 Rozmieszczenie skupiskowe – np. ławice ryb, takich jak śledzie, które gromadzą się razem, by zwiększyć swoje szanse na przetrwanie ataku drapieżnika.
🐾 Życie w grupie – zalety i wady
Zalety życia w grupie:
🟢 Zwierzętom polującym w stadzie łatwiej jest osaczyć i zdominować nawet znacznie większą ofiarę
➡️ Przykład: wataha wilków potrafi upolować bizona.
🟢 Łatwiejsza obrona swojego terytorium lub przegonienie drapieżnika
➡️ Przykład: grupa bawołów afrykańskich jest w stanie odeprzeć atak lwów.
🟢 Wspólna opieka nad młodymi zwiększa ich szanse na przeżycie
➡️ Przykład: pszczoły współpracują, by zapewnić larwom pokarm i bezpieczeństwo.
Wady życia w grupie:
🔴 Jeśli zasoby środowiska są ograniczone, dochodzi do konfliktów między osobnikami
➡️ Przykład: sępy walczące o resztki padliny.
🔴 W dużych populacjach szybciej rozprzestrzeniają się choroby i pasożyty
➡️ Przykład: dziki roznoszące wirusa afrykańskiego pomoru świń.
🔴 W sezonie godowym dochodzi do walk o dominację i partnerkę, co bywa niebezpieczne
➡️ Przykład: jelenie, których starcia mogą kończyć się urazami lub śmiercią.
Biologia klasa 8 ekologia - konkurencja
🔄 Oddziaływania między organizmami
Organizmy w przyrodzie stale wpływają na siebie nawzajem. Te oddziaływania można podzielić na dwie główne grupy:
❌ Oddziaływania antagonistyczne (ujemne)
To takie relacje, w których przynajmniej jeden gatunek ponosi straty.
🆚 Konkurencja – organizmy walczą o te same zasoby (np. pokarm, miejsce, światło)
🦁 Drapieżnictwo – jeden organizm (drapieżnik) zabija i zjada drugi (ofiara)
🌿 Roślinożerność – roślinożerca zjada fragmenty roślin
🪱 Pasożytnictwo – pasożyt żyje kosztem innego organizmu (żywiciela), osłabiając go
✅ Oddziaływania nieantagonistyczne (dodatnie)
To takie relacje, w których przynajmniej jedna strona odnosi korzyści, a żadna nie ponosi strat.
🤝 Symbioza (mutualizm) – ścisła współpraca przynosząca korzyść obu stronom
🤗 Protokooperacja – współpraca przynosząca korzyści obu stronom, ale nie jest konieczna do życia
🍽 Komensalizm – jeden organizm czerpie korzyść, drugi nie ponosi ani strat, ani zysków
⚔️ Konkurencja
Konkurencja to rywalizacja organizmów o te same, ograniczone zasoby środowiska, takie jak:
🌊 woda | ☀️ światło | 🍽 pokarm | 💞 partner do rozrodu | 🦌 dominacja w stadzie
Konkurencję dzielimy na dwa rodzaje:
🔁 Konkurencja wewnątrzgatunkowa
Zachodzi między osobnikami tego samego gatunku.
Skutki:
🔝 Ustalenie hierarchii (kto rządzi w grupie)
⚰️ Śmierć słabszych osobników (np. z powodu głodu lub walki)
🧬 Umocnienie się gatunku – silniejsze i lepiej przystosowane osobniki przekazują swoje geny dalej
🔀 Konkurencja międzygatunkowa
Zachodzi między osobnikami różnych gatunków.
Skutki:
🚫 Wyparcie jednego gatunku przez drugi
Przykład: psy Dingo w Australii wyparły wilki, co doprowadziło do ich wyginięcia.🔄 Zmiana niszy ekologicznej
Gdy dwa gatunki mają częściowo wspólne wymagania (np. jaszczurka zwinka i jaszczurka żyworodna), jeden z nich może zmienić swoje zachowanie lub środowisko życia.
Biologia klasa 8 ekologia - Drapieżnictwo
🐾 Oddziaływanie antagonistyczne
Drapieżnictwo to relacja, w której jeden organizm (drapieżnik) zdobywa pokarm, atakując i zjadając inny organizm (ofiara).
To ważny mechanizm w przyrodzie – pomaga eliminować chore, stare i słabe osobniki z populacji ofiar.
⚙️ Przystosowania drapieżników
👀 rozwinięte narządy zmysłów (wzrok, węch, słuch)
💪 silna muskulatura ciała
🎨 barwy maskujące
☠️ gruczoły jadowe
🦷 dobrze rozwinięte kły
🐾 ostre pazury
🐍 Sposoby polowania
🌼 Upodabnianie się do podłoża – np. kwietnik (pająk) przybiera kolor płatków kwiatów
🌿 Udawanie rośliny – np. modliszka storczykowa
🕸 Tworzenie pułapek – np. pająki
⚡ Paraliżowanie ofiary – np. meduzy
💡 Wzbudzanie zainteresowania – ryby głębinowe mają świecące narządy
🦴 Wabienie przynętą – żółw sępi używa swojego języka jak przynęty
🐟 Skradanie się – np. rurecznica ukrywa się za innymi rybami
🐉 Atak z ukrycia – np. mureny czające się w rafach
🛡 Sposoby obrony ofiar
🏃♂️ Ucieczka
🍂 Kamuflaż – np. patyczak wygląda jak gałązka
☠️ Substancje toksyczne – np. drzewołaz lazurowy
🐝 Upodabnianie się do groźnych gatunków – np. motyl przeziernik przypomina osę
🦔 Kolce – np. ciało najeżki pokryte jest kolcami
🐍 Udawanie martwego – np. zaskroniec zwyczajny
🛡 Pancerz ochronny – np. pancernik zwija się w kulkę
🌿 Obrona roślin przed zjedzeniem
Rośliny, choć nie potrafią uciekać przed roślinożercami, wykształciły różne mechanizmy obronne, które pomagają im przetrwać:
🌵 Kaktusy – ich liście przekształcone są w kłujące ciernie, które odstraszają roślinożerców.
🌱 Pokrzywa – broni się za pomocą parzących włosków, które po wbiciu w skórę uwalniają drażniące substancje.
🪨 Litopsy – wyglądem przypominają kamienie, wśród których rosną, dzięki czemu są trudne do zauważenia.
🌼 Jasnota biała – ma liście przypominające liście pokrzywy, co zniechęca zwierzęta mimo braku drażniących substancji.
☠️ Lulek czarny – wytwarza silnie trujące substancje, które mogą wywoływać choroby lub nawet śmierć u zwierząt.
💨 Mak polny – produkuje związki chemiczne o odstraszającym zapachu i smaku, zniechęcając roślinożerców.
🌿 Przystosowania organizmów do roślinożerności
🐄 Specyficzna budowa przewodu pokarmowego przeżuwaczy (np. żubra):
🔁 Dłuższe jelita – potrzebne do dłuższego trawienia pokarmów roślinnych.
🐮 Żołądek z czterech komór – w pierwszej komorze bakterie i protisty rozkładają celulozę (budulec ścian komórkowych roślin).
🦷 Szerokie zęby – ułatwiają dokładne rozcieranie pokarmu.
👃 Rozwinięty zmysł węchu i smaku – pozwala rozpoznać rośliny trujące i odnaleźć te ulubione.
👄 Wydłużona, ruchliwa górna warga – umożliwia precyzyjne skubanie roślin.
🔄 Przeżuwanie pokarmu – po wstępnym trawieniu pokarm cofa się do jamy gębowej, gdzie jest ponownie przeżuwany.
🐛 Jak inne organizmy są przystosowane do roślinożerności?
🦋 Motyle – mają aparat gębowy w formie zwijanej rurki, który pozwala pobierać nektar z głębi kwiatów.
🐦 Ptaki zjadające nasiona – posiadają krótkie, grube dzioby idealne do miażdżenia twardych łupin.
🐿 Świstaki – mają siekacze rosnące przez całe życie, co pozwala im gryźć zarówno miękkie rośliny, jak i twarde gałązki.
🐜 Termity – odżywiają się drewnem dzięki obecności protistów w ich przewodzie pokarmowym, które rozkładają celulozę.
🐌 Ślimaki – wykorzystują „tarkę” (język z ząbkami) do zeskrobywania i rozdrabniania pokarmu roślinnego.
Biologia klasa 8 ekologia - PASOŻYTNICTWO
🦠 Oddziaływanie antagonistyczne
Pasożytnictwo to relacja, w której jeden organizm (pasożyt) czerpie korzyści kosztem drugiego organizmu (żywiciela), osłabiając go.
🪳 Rodzaje pasożytów:
Pasożyty zewnętrzne – żyją na powierzchni ciała żywiciela
👉 przykłady: wszy, pchły, kleszcze, pijawkiPasożyty wewnętrzne – bytują wewnątrz organizmu żywiciela
👉 przykłady: tasiemce, owsiki, glista ludzka
🧬 Przystosowania organizmów do pasożytnictwa:
🧷 Narządy czepne – przyssawki, haczyki pozwalają utrzymać się na ciele lub w jego wnętrzu.
🦷 Specjalne aparaty gębowe – umożliwiają przebicie skóry i pobieranie pokarmu.
🥚 Produkcja dużej liczby jaj – zwiększa szansę na przetrwanie i dalsze zakażenie.
🧪 Wydzielanie substancji chemicznych – działają znieczulająco i chronią pasożyta przed strawieniem przez organizm żywiciela.
🤝 Mutualizm – współpraca międzygatunkowa
Mutualizm to rodzaj oddziaływań nieantagonistycznych, w których oba organizmy odnoszą korzyści. Może mieć charakter:
trwały – kiedy organizmy są ze sobą stale związane,
nietrwały – gdy współpracują tylko czasowo.
🔗 Rodzaje mutualizmu:
Mutualizm 💚 | Opis współpracy |
---|---|
Symbioza 🧬 | Ścisły i niezbędny związek międzygatunkowy. Organizmy nie mogą przeżyć samodzielnie bez siebie. Przykład: bakterie brodawkowe i rośliny motylkowe. |
Protokooperacja 🌿 | Współpraca, która jest korzystna, ale nieniezbędna do przeżycia. Organizm może funkcjonować samodzielnie. Przykład: ryby czyszczące i większe ryby (usuwają pasożyty z ich ciała). |
🍽️ Komensalizm – korzyść bez szkody
Mutualizm to rodzaj oddziaływań nieantagonistycznych, w których oba organizmy odnoszą korzyści. Może mieć charakter:
trwały – kiedy organizmy są ze sobą stale związane,
nietrwały – gdy współpracują tylko czasowo.
🔗 Rodzaje mutualizmu:
Komensalizm to rodzaj oddziaływań międzygatunkowych, w których:
jeden organizm czerpie korzyści,
a drugi nie ponosi strat, ani nie odnosi korzyści.
Organizm „korzystający” nazywany jest komensalem, a drugi – gospodarzem.
🐾 Przykład z natury:
🐆 Hieny czasami żywią się resztkami zdobyczy pozostawionej przez lwy.
🦁 Lwy nie tracą na tym, bo często nie są w stanie zjeść całej ofiary. Hieny dzięki temu zyskują łatwy posiłek.
Biologia klasa 8 ekologia - EKOSYSTEM
🌍 Czym jest ekosystem?
Ekosystem to zbiór elementów ożywionych (biocenoza) i nieożywionych (biotop), które wzajemnie na siebie wpływają.
🧬 Składniki ekosystemu
🔹 Biocenoza (czynniki ożywione):
zwierzęta
rośliny
bakterie
grzyby
protisty
🔸 Biotop (czynniki nieożywione):
energia słoneczna
klimat
woda
gleba
🌿 Rodzaje ekosystemów
Ekosystemy naturalne – powstały bez udziału człowieka
(np. lasy, morza, jeziora)Ekosystemy sztuczne – stworzone i przekształcane przez człowieka
(np. sady, parki miejskie, stawy rybne)
🛠️ Do czego wykorzystujemy ekosystemy?
🐟 Pozyskiwanie żywności – np. morza dostarczają ryby i skorupiaki
🌲 Uzyskiwanie surowców – np. lasy są źródłem drewna (meble, papier)
🌫️ Niematerialne użytkowanie – np. oczyszczanie powietrza z CO₂, ochrona przed powodziami
🔄 Przemiany ekosystemów
Sukcesja pierwotna – rozwój biocenozy tam, gdzie wcześniej nie było życia
(np. gołe skały, wydmy)Sukcesja wtórna – odradzanie się biocenozy po zakłóceniach
(np. tereny po pożarze, nieuprawiane pola)
Biologia klasa 8 ekologia - ZALEŻNOŚCI POKARMOWE
🍽️ Zależności pokarmowe
Zależności pokarmowe to relacje między gatunkami, w których jeden organizm jest pokarmem dla drugiego.
📌 Przykład: ziarna pszenicy → mysz polna → myszołów
🔁 Poziomy troficzne
Poziomy troficzne to grupy organizmów, które pozyskują pokarm w podobny sposób i zajmują to samo miejsce w łańcuchu pokarmowym.
Wyróżniamy trzy podstawowe poziomy troficzne:
🌱 Producenci
organizmy samożywne
wytwarzają materię organiczną ze związków nieorganicznych (np. podczas fotosyntezy)
przykłady: rośliny, niektóre bakterie i protisty
🐭 Konsumenci
organizmy cudzożywne
pobierają związki organiczne, zjadając inne organizmy
podział:
konsumenci I rzędu (roślinożercy)
konsumenci II rzędu (drapieżniki żywiące się roślinożercami)
konsumenci III rzędu (drapieżniki żywiące się innymi drapieżnikami)
🍄 Destruenci
organizmy, które rozkładają martwą materię organiczną
przekształcają ją w związki nieorganiczne, które mogą być ponownie wykorzystane przez producentów
przykłady: bakterie, grzyby, niektóre pierwotniaki
🌿 Poziomy troficzne
🌿 Poziomy troficzne
🔸 Poziomy troficzne | 🔹 Opis | 🔹 Organizmy |
---|---|---|
Producenci | Wytwarzają związki organiczne ze związków nieorganicznych | Rośliny, niektóre bakterie, część protistów |
Konsumenci | Potrzebne związki organiczne uzyskują z innych organizmów (wśród nich konsumenci I, II i III rzędu) | Zwierzęta, rośliny pasożytnicze, niektóre grzyby, bakterie, protisty |
🌾 Łańcuch pokarmowy
🔹 Łańcuch pokarmowy to szereg organizmów, w którym każda grupa stanowi pokarm dla organizmów następnego ogniwa.
🔹 Pierwszym ogniwem zawsze są producenci.
🔹 Zwierzęta roślinożerne to konsumenci I rzędu,
🔹 a drapieżniki – konsumenci II i dalszych rzędów.
🌼 Przykład organizmów z ekosystemu łąki
🌱 Producent: mniszek lekarski
🦗 Konsument I rzędu: pasikonik
🦎 Konsument II rzędu: jaszczurka
🕊 Konsument III rzędu: bocian
🌍 Przykładowe łańcuchy pokarmowe z różnych ekosystemów
🌊 JEZIORO
glon ➝ rozwielitka ➝ płoć ➝ szczupak
🌲 LAS
trawa ➝ zając ➝ lis
🌾 POLE
ziemniak ➝ stonka ➝ bażant ➝ lis
🌐 Sieć pokarmowa
🕸 Sieć pokarmowa to zbiór wielu powiązanych ze sobą łańcuchów pokarmowych, które występują w danym ekosystemie.
Pokazuje, jak różne gatunki są ze sobą powiązane zależnościami pokarmowymi i jak złożone są relacje w przyrodzie.
⚖️ Równowaga ekosystemu
🌿 Ekosystem pozostaje w stanie równowagi dzięki naturalnym mechanizmom regulacyjnym. Gatunki w nim żyjące wzajemnie na siebie oddziałują, co pozwala utrzymać stabilność liczebności populacji.
📌 Przykład:
O wielkości populacji roślinożerców decyduje:
🌱 dostępność pokarmu roślinnego,
🦊 liczba drapieżników,
🦠 obecność pasożytów.
⚠️ Co może zakłócić równowagę ekosystemu?
Równowaga może zostać zaburzona, gdy choć jeden element ulegnie trwałej zmianie. Przykładowe czynniki:
❌ Zniknięcie jednego z gatunków występujących w ekosystemie
🚫 Wprowadzenie obcego (inwazyjnego) gatunku, który może zagrozić rodzimym organizmom
Biologia klasa 8 ekologia - MATERIA I ENERGIA W EKOSYSTEMIE
♻️ Materia i energia w ekosystemie
🔄 Krążenie materii
W ekosystemie pierwiastki krążą między środowiskiem nieożywionym a ciałami organizmów.
Ten proces nazywamy krążeniem materii.
🧬 Inaczej:
To ciągłe przemieszczanie się pierwiastków i związków nieorganicznych potrzebnych do życia –
👉 od środowiska ➝ do organizmów ➝ i z powrotem do środowiska.
🌍 Obieg węgla w ekosystemie
☁️ Dwutlenek węgla (CO₂) znajduje się w atmosferze (powstaje m.in. w wyniku spalania paliw kopalnych i wybuchów wulkanów).
🌿 Producenci (np. rośliny) pobierają CO₂ i wykorzystują go w procesie fotosyntezy – tworząc związki organiczne (cukry, tłuszcze, białka).
🐛 Konsumenci I rzędu (roślinożercy) zjadają producentów – przyswajają związki organiczne i wykorzystują je do budowy własnych ciał.
🦉 Konsumenci II rzędu (drapieżniki) zjadają konsumentów I rzędu i również wykorzystują pozyskane związki.
🍂 Destruenci (bakterie, grzyby) rozkładają martwe szczątki do prostych związków nieorganicznych, w tym CO₂, który wraca do atmosfery.
⚡ Przepływ energii – dlaczego jest ważny dla ekosystemu?
Energia przepływa przez wszystkie poziomy troficzne ekosystemu.
Część energii organizmy zużywają na procesy życiowe (np. oddychanie, ruch), a pozostała część rozprasza się w postaci ciepła.
🌞 Skąd bierze się energia w ekosystemie?
🌱 Energia słoneczna jest wykorzystywana podczas fotosyntezy do wytwarzania związków organicznych.
🌿 Część tej energii rośliny zużywają na wzrost i rozwój.
♨️ Inna część rozprasza się w postaci ciepła.
🐛 Tylko niewielka część energii pozostaje w związkach organicznych – to z niej korzystają roślinożercy.
🐾 Roślinożercy zużywają energię do życia (np. poruszania się, trawienia).
🦊 Drapieżniki pozyskują energię z ciał roślinożerców.
Biologia klasa 8 ekologia
Przykładowe zestawienia zadań
Przykładowe zestawienia zadań, które mogą być idealnym treningiem przed realnym sprawdzianem.
Pliki do pobrania w .pdf i wydrukowania TUTAJ