Równowaga w przyrodzie – jak działa ekologia

Biologia klasa 8 ekologia to niezwykła podróż do świata przyrody, w którym wszystkie organizmy – od najmniejszych bakterii po największe ssaki – tworzą powiązaną sieć życia. Uczniowie dowiadują się, czym są ekosystemy, łańcuchy pokarmowe i zależności międzygatunkowe. Poznają znaczenie ochrony środowiska, wpływ człowieka na naturę oraz sposoby dbania o planetę. To pierwszy krok do zrozumienia, jak działa przyroda jako całość i dlaczego tak ważne jest zachowanie równowagi ekologicznej.

Biologia klasa 8 ekologia

🌱 Czym jest ekologia i nisza ekologiczna?

Ekologia – to nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody. Zajmuje się opisywaniem zależności między organizmami oraz między organizmami a środowiskiem.

Nisza ekologiczna – to wszystkie wymagania organizmu względem środowiska.

🔍 Co wchodzi w skład niszy ekologicznej?

  • 🌡️ Warunki środowiska, w których żyje dany organizm, np. temperatura
  • 🍽️ Dostępność zasobów środowiska, np. pokarm, miejsce gniazdowania
  • 🦊 Powiązania z innymi organizmami, np. liczba drapieżników

Siedlisko – to obszar, na którym żyje dany organizm. W jednym siedlisku może żyć wiele organizmów.

⚖️ Różnica między niszą ekologiczną a siedliskiem

📍 Bocian czarny i łoś żyją w lasach olchowych – zajmują to samo siedlisko.

🍴 Jednak bocian zjada ryby i bezkręgowce wodne, a łoś rośliny zielne i pędy drzew – mają inną niszę ekologiczną.

🌍 Czynniki wpływające na organizmy

Czynniki środowiskaOżywione
(organizmy w tym samym siedlisku)
Nieożywione
Przykłady• organizmy tego samego gatunku
• organizmy innych gatunków
• temperatura
• wilgotność powietrza
• nasłonecznienie
• stężenie tlenu i dwutlenku węgla
• zawartość soli mineralnych
• ukształtowanie terenu

🌱 Zakres tolerancji ekologicznej

Zakres tolerancji ekologicznej to przedział wartości czynnika środowiska, w którym organizm jest w stanie funkcjonować i przeżyć.

Jeśli warunki mieszczą się w tym zakresie – organizm może rosnąć i się rozwijać. Gdy wartości są zbyt niskie lub zbyt wysokie – może dojść do zaburzeń w rozwoju lub nawet do śmierci organizmu.

🍅 Przykład: Pomidor i woda w glebie

  • Za mało wody – liście zaczynają żółknąć (🔽 minimalna wartość)
  • Odpowiednia ilość wody – roślina rozwija się najlepiej (✅ optimum)
  • Za dużo wody – liście brązowieją i opadają (🔼 maksymalna wartość)

🔬 Czym są gatunki wskaźnikowe?

Gatunki wskaźnikowe to organizmy o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej wobec konkretnego czynnika środowiska. Dzięki nim można ocenić np. czystość powietrza, wody lub rodzaj gleby.

🌫️ Gatunki wskaźnikowe powietrza

  • Porosty – pozwalają ocenić stopień zanieczyszczenia powietrza (skala porostowa)

💧 Gatunki wskaźnikowe wody

  • Pstrąg potokowy, pijawka lekarska, jętki – żyją tylko w czystych i chłodnych wodach

🌾 Gatunki wskaźnikowe gleby

  • Borówka czernica, brusznica – wskazują glebę kwaśną
  • Babka zwyczajna, dziurawiec, mak polny – gleby zasadowe
  • Gorczyca polna, szałwia łąkowa – gleby gliniaste
  • Fiołek polny, złocień polny – gleby piaszczyste
  • Babka zwyczajna i lancetowata – gleba uboga w azot
  • Szczaw polny, rumianek pospolity – gleba o niskiej zawartości wapnia

🍃 Do czego służy skala porostowa?

StrefaCharakterystykaStężenie SO₂ (µg/m³)
Strefa 1Silnie skażone tereny przemysłowe (brak porostów – tzw. pustynia porostowa)>170
Strefa 2Miasta i obszary przemysłowe (najbardziej odporne formy skorupiaste)170–100
Strefa 3Tereny zadrzewione na obrzeżach dużych miast (porosty skorupiaste, nieliczne listkowate)99–70
Strefa 4Lasy przy dużych miastach i obszarach przemysłowych (liczne porosty listkowate)69–50
Strefa 5Duże obszary leśne (porosty listkowate, nieliczne krzaczkowate)49–40
Strefa 6Rozległe naturalne kompleksy leśne (porosty listkowate i krzaczkowate)39–30
Strefa 7Lasy oddalone od miast, dróg i terenów przemysłowych (głównie porosty krzaczkowate)<30

🌿 Korzyści płynące z wiedzy o wymaganiach
ekologicznych roślin i zwierząt

🔹 Znając warunki, w których żyją rośliny i zwierzęta, możemy z łatwością je odnaleźć w środowisku.

💊 Rośliny a leczenie chorób:
➡️ Cis krótkolistny wytwarza substancję taksol, która hamuje podział komórek i jest stosowana jako lek przy leczeniu nowotworów.

🛡️ Ochrona zagrożonych gatunków:
➡️ Wiedza ekologiczna pozwala chronić np. mewę czarnogłową 🐦 czy orła przedniego 🦅.

🐟 Ułatwianie życia zwierzętom:
➡️ Dzięki wiedzy o wymaganiach ekologicznych powstała przepławka – budowla umożliwiająca rybom wędrownym pokonanie tam i przedostanie się w górę rzeki.

🐞 Naturalna walka ze szkodnikami:

  • Biedronka zjada mszyce – jedna dorosła może zjeść nawet 50 mszyc dziennie.

  • Lawenda odstrasza: muchy, komary, kleszcze, mrówki i mszyce 🌸.

Biologia klasa 8 ekologia - populacja

🧬 Populacja – definicja i cechy

Populacja to grupa osobników tego samego gatunku, żyjących na określonym obszarze i w tym samym czasie. Organizmy jednego gatunku mogą tworzyć różne populacje – np. dzięcioły czarne z Borów Tucholskich stanowią inną populację niż te z Puszczy Białowieskiej.

Każda populacja charakteryzuje się pewnymi cechami, które pozwalają ocenić jej kondycję i dynamikę.

CECHAOPIS
LiczebnośćLiczba wszystkich osobników danego gatunku
ZagęszczenieLiczba osobników przypadających na określoną powierzchnię lub objętość środowiska
RozrodczośćLiczba osobników przychodzących na świat w określonym czasie
ŚmiertelnośćLiczba osobników ginących w określonym czasie
Struktura przestrzennaRozmieszczenie osobników w przestrzeni (losowe, skupiskowe, równomierne)
Struktura płciowaStosunek liczby samców do liczby samic
Struktura wiekowaStosunek liczby osobników w określonych przedziałach wiekowych (młodocianym, rozrodczym, starości)

📍Populacja w przestrzeni

Struktura przestrzenna to sposób rozmieszczenia osobników danego gatunku na zajmowanym obszarze. Może ona przyjmować różne formy, w zależności od cech środowiska i zachowań organizmów.

🔸 Rozmieszczenie losowe – np. mniszek lekarski, którego nasiona są roznoszone przez wiatr, dlatego rośliny wyrastają w przypadkowych miejscach.

🔸 Rozmieszczenie równomierne – np. głuptaki w koloniach, które zachowują równą odległość między gniazdami, by uniknąć konfliktów i chronić przestrzeń do rozrodu.

🔸 Rozmieszczenie skupiskowe – np. ławice ryb, takich jak śledzie, które gromadzą się razem, by zwiększyć swoje szanse na przetrwanie ataku drapieżnika.

🐾 Życie w grupie – zalety i wady

Zalety życia w grupie:

🟢 Zwierzętom polującym w stadzie łatwiej jest osaczyć i zdominować nawet znacznie większą ofiarę
➡️ Przykład: wataha wilków potrafi upolować bizona.

🟢 Łatwiejsza obrona swojego terytorium lub przegonienie drapieżnika
➡️ Przykład: grupa bawołów afrykańskich jest w stanie odeprzeć atak lwów.

🟢 Wspólna opieka nad młodymi zwiększa ich szanse na przeżycie
➡️ Przykład: pszczoły współpracują, by zapewnić larwom pokarm i bezpieczeństwo.

Wady życia w grupie:

🔴 Jeśli zasoby środowiska są ograniczone, dochodzi do konfliktów między osobnikami
➡️ Przykład: sępy walczące o resztki padliny.

🔴 W dużych populacjach szybciej rozprzestrzeniają się choroby i pasożyty
➡️ Przykład: dziki roznoszące wirusa afrykańskiego pomoru świń.

🔴 W sezonie godowym dochodzi do walk o dominację i partnerkę, co bywa niebezpieczne
➡️ Przykład: jelenie, których starcia mogą kończyć się urazami lub śmiercią.

Biologia klasa 8 ekologia - konkurencja

🔄 Oddziaływania między organizmami

Organizmy w przyrodzie stale wpływają na siebie nawzajem. Te oddziaływania można podzielić na dwie główne grupy:

Oddziaływania antagonistyczne (ujemne)

To takie relacje, w których przynajmniej jeden gatunek ponosi straty.

  • 🆚 Konkurencja – organizmy walczą o te same zasoby (np. pokarm, miejsce, światło)

  • 🦁 Drapieżnictwo – jeden organizm (drapieżnik) zabija i zjada drugi (ofiara)

  • 🌿 Roślinożerność – roślinożerca zjada fragmenty roślin

  • 🪱 Pasożytnictwo – pasożyt żyje kosztem innego organizmu (żywiciela), osłabiając go

Oddziaływania nieantagonistyczne (dodatnie)

To takie relacje, w których przynajmniej jedna strona odnosi korzyści, a żadna nie ponosi strat.

  • 🤝 Symbioza (mutualizm) – ścisła współpraca przynosząca korzyść obu stronom

  • 🤗 Protokooperacja – współpraca przynosząca korzyści obu stronom, ale nie jest konieczna do życia

  • 🍽 Komensalizm – jeden organizm czerpie korzyść, drugi nie ponosi ani strat, ani zysków

⚔️ Konkurencja

Konkurencja to rywalizacja organizmów o te same, ograniczone zasoby środowiska, takie jak:

🌊 woda | ☀️ światło | 🍽 pokarm | 💞 partner do rozrodu | 🦌 dominacja w stadzie

Konkurencję dzielimy na dwa rodzaje:

🔁 Konkurencja wewnątrzgatunkowa

Zachodzi między osobnikami tego samego gatunku.

Skutki:

  • 🔝 Ustalenie hierarchii (kto rządzi w grupie)

  • ⚰️ Śmierć słabszych osobników (np. z powodu głodu lub walki)

  • 🧬 Umocnienie się gatunku – silniejsze i lepiej przystosowane osobniki przekazują swoje geny dalej

🔀 Konkurencja międzygatunkowa

Zachodzi między osobnikami różnych gatunków.

Skutki:

  • 🚫 Wyparcie jednego gatunku przez drugi
    Przykład: psy Dingo w Australii wyparły wilki, co doprowadziło do ich wyginięcia.

  • 🔄 Zmiana niszy ekologicznej
    Gdy dwa gatunki mają częściowo wspólne wymagania (np. jaszczurka zwinka i jaszczurka żyworodna), jeden z nich może zmienić swoje zachowanie lub środowisko życia.

Biologia klasa 8 ekologia - Drapieżnictwo

🐾 Oddziaływanie antagonistyczne

Drapieżnictwo to relacja, w której jeden organizm (drapieżnik) zdobywa pokarm, atakując i zjadając inny organizm (ofiara).
To ważny mechanizm w przyrodzie – pomaga eliminować chore, stare i słabe osobniki z populacji ofiar.

⚙️ Przystosowania drapieżników

  • 👀 rozwinięte narządy zmysłów (wzrok, węch, słuch)

  • 💪 silna muskulatura ciała

  • 🎨 barwy maskujące

  • ☠️ gruczoły jadowe

  • 🦷 dobrze rozwinięte kły

  • 🐾 ostre pazury

🐍 Sposoby polowania

  • 🌼 Upodabnianie się do podłoża – np. kwietnik (pająk) przybiera kolor płatków kwiatów

  • 🌿 Udawanie rośliny – np. modliszka storczykowa

  • 🕸 Tworzenie pułapek – np. pająki

  • Paraliżowanie ofiary – np. meduzy

  • 💡 Wzbudzanie zainteresowania – ryby głębinowe mają świecące narządy

  • 🦴 Wabienie przynętą – żółw sępi używa swojego języka jak przynęty

  • 🐟 Skradanie się – np. rurecznica ukrywa się za innymi rybami

  • 🐉 Atak z ukrycia – np. mureny czające się w rafach

🛡 Sposoby obrony ofiar

  • 🏃‍♂️ Ucieczka

  • 🍂 Kamuflaż – np. patyczak wygląda jak gałązka

  • ☠️ Substancje toksyczne – np. drzewołaz lazurowy

  • 🐝 Upodabnianie się do groźnych gatunków – np. motyl przeziernik przypomina osę

  • 🦔 Kolce – np. ciało najeżki pokryte jest kolcami

  • 🐍 Udawanie martwego – np. zaskroniec zwyczajny

  • 🛡 Pancerz ochronny – np. pancernik zwija się w kulkę

🌿 Obrona roślin przed zjedzeniem

Rośliny, choć nie potrafią uciekać przed roślinożercami, wykształciły różne mechanizmy obronne, które pomagają im przetrwać:

  • 🌵 Kaktusy – ich liście przekształcone są w kłujące ciernie, które odstraszają roślinożerców.

  • 🌱 Pokrzywa – broni się za pomocą parzących włosków, które po wbiciu w skórę uwalniają drażniące substancje.

  • 🪨 Litopsy – wyglądem przypominają kamienie, wśród których rosną, dzięki czemu są trudne do zauważenia.

  • 🌼 Jasnota biała – ma liście przypominające liście pokrzywy, co zniechęca zwierzęta mimo braku drażniących substancji.

  • ☠️ Lulek czarny – wytwarza silnie trujące substancje, które mogą wywoływać choroby lub nawet śmierć u zwierząt.

  • 💨 Mak polny – produkuje związki chemiczne o odstraszającym zapachu i smaku, zniechęcając roślinożerców.

🌿 Przystosowania organizmów do roślinożerności

🐄 Specyficzna budowa przewodu pokarmowego przeżuwaczy (np. żubra):

  • 🔁 Dłuższe jelita – potrzebne do dłuższego trawienia pokarmów roślinnych.

  • 🐮 Żołądek z czterech komór – w pierwszej komorze bakterie i protisty rozkładają celulozę (budulec ścian komórkowych roślin).

  • 🦷 Szerokie zęby – ułatwiają dokładne rozcieranie pokarmu.

  • 👃 Rozwinięty zmysł węchu i smaku – pozwala rozpoznać rośliny trujące i odnaleźć te ulubione.

  • 👄 Wydłużona, ruchliwa górna warga – umożliwia precyzyjne skubanie roślin.

  • 🔄 Przeżuwanie pokarmu – po wstępnym trawieniu pokarm cofa się do jamy gębowej, gdzie jest ponownie przeżuwany.

🐛 Jak inne organizmy są przystosowane do roślinożerności?

  • 🦋 Motyle – mają aparat gębowy w formie zwijanej rurki, który pozwala pobierać nektar z głębi kwiatów.

  • 🐦 Ptaki zjadające nasiona – posiadają krótkie, grube dzioby idealne do miażdżenia twardych łupin.

  • 🐿 Świstaki – mają siekacze rosnące przez całe życie, co pozwala im gryźć zarówno miękkie rośliny, jak i twarde gałązki.

  • 🐜 Termity – odżywiają się drewnem dzięki obecności protistów w ich przewodzie pokarmowym, które rozkładają celulozę.

  • 🐌 Ślimaki – wykorzystują „tarkę” (język z ząbkami) do zeskrobywania i rozdrabniania pokarmu roślinnego.

Biologia klasa 8 ekologia - PASOŻYTNICTWO

🦠 Oddziaływanie antagonistyczne

Pasożytnictwo to relacja, w której jeden organizm (pasożyt) czerpie korzyści kosztem drugiego organizmu (żywiciela), osłabiając go.

🪳 Rodzaje pasożytów:

  • Pasożyty zewnętrzne – żyją na powierzchni ciała żywiciela
    👉 przykłady: wszy, pchły, kleszcze, pijawki

  • Pasożyty wewnętrzne – bytują wewnątrz organizmu żywiciela
    👉 przykłady: tasiemce, owsiki, glista ludzka

🧬 Przystosowania organizmów do pasożytnictwa:

  • 🧷 Narządy czepne – przyssawki, haczyki pozwalają utrzymać się na ciele lub w jego wnętrzu.

  • 🦷 Specjalne aparaty gębowe – umożliwiają przebicie skóry i pobieranie pokarmu.

  • 🥚 Produkcja dużej liczby jaj – zwiększa szansę na przetrwanie i dalsze zakażenie.

  • 🧪 Wydzielanie substancji chemicznych – działają znieczulająco i chronią pasożyta przed strawieniem przez organizm żywiciela.

🤝 Mutualizm – współpraca międzygatunkowa

Mutualizm to rodzaj oddziaływań nieantagonistycznych, w których oba organizmy odnoszą korzyści. Może mieć charakter:

  • trwały – kiedy organizmy są ze sobą stale związane,

  • nietrwały – gdy współpracują tylko czasowo.

🔗 Rodzaje mutualizmu:

Mutualizm 💚Opis współpracy
Symbioza 🧬Ścisły i niezbędny związek międzygatunkowy. Organizmy nie mogą przeżyć samodzielnie bez siebie.
Przykład: bakterie brodawkowe i rośliny motylkowe.
Protokooperacja 🌿Współpraca, która jest korzystna, ale nieniezbędna do przeżycia. Organizm może funkcjonować samodzielnie.
Przykład: ryby czyszczące i większe ryby (usuwają pasożyty z ich ciała).

🍽️ Komensalizm – korzyść bez szkody

Mutualizm to rodzaj oddziaływań nieantagonistycznych, w których oba organizmy odnoszą korzyści. Może mieć charakter:

  • trwały – kiedy organizmy są ze sobą stale związane,

  • nietrwały – gdy współpracują tylko czasowo.

🔗 Rodzaje mutualizmu:

Komensalizm to rodzaj oddziaływań międzygatunkowych, w których:

  • jeden organizm czerpie korzyści,

  • a drugi nie ponosi strat, ani nie odnosi korzyści.

Organizm „korzystający” nazywany jest komensalem, a drugi – gospodarzem.

🐾 Przykład z natury:

🐆 Hieny czasami żywią się resztkami zdobyczy pozostawionej przez lwy.
🦁 Lwy nie tracą na tym, bo często nie są w stanie zjeść całej ofiary. Hieny dzięki temu zyskują łatwy posiłek.

Biologia klasa 8 ekologia - EKOSYSTEM

🌍 Czym jest ekosystem?

Ekosystem to zbiór elementów ożywionych (biocenoza) i nieożywionych (biotop), które wzajemnie na siebie wpływają.

🧬 Składniki ekosystemu

🔹 Biocenoza (czynniki ożywione):

  • zwierzęta

  • rośliny

  • bakterie

  • grzyby

  • protisty

🔸 Biotop (czynniki nieożywione):

  • energia słoneczna

  • klimat

  • woda

  • gleba

🌿 Rodzaje ekosystemów

  • Ekosystemy naturalne – powstały bez udziału człowieka
    (np. lasy, morza, jeziora)

  • Ekosystemy sztuczne – stworzone i przekształcane przez człowieka
    (np. sady, parki miejskie, stawy rybne)

🛠️ Do czego wykorzystujemy ekosystemy?

  • 🐟 Pozyskiwanie żywności – np. morza dostarczają ryby i skorupiaki

  • 🌲 Uzyskiwanie surowców – np. lasy są źródłem drewna (meble, papier)

  • 🌫️ Niematerialne użytkowanie – np. oczyszczanie powietrza z CO₂, ochrona przed powodziami

🔄 Przemiany ekosystemów

  • Sukcesja pierwotna – rozwój biocenozy tam, gdzie wcześniej nie było życia
    (np. gołe skały, wydmy)

  • Sukcesja wtórna – odradzanie się biocenozy po zakłóceniach
    (np. tereny po pożarze, nieuprawiane pola)

Biologia klasa 8 ekologia - ZALEŻNOŚCI POKARMOWE

🍽️ Zależności pokarmowe

Zależności pokarmowe to relacje między gatunkami, w których jeden organizm jest pokarmem dla drugiego.
📌 Przykład: ziarna pszenicy → mysz polna → myszołów

🔁 Poziomy troficzne

Poziomy troficzne to grupy organizmów, które pozyskują pokarm w podobny sposób i zajmują to samo miejsce w łańcuchu pokarmowym.

Wyróżniamy trzy podstawowe poziomy troficzne:

🌱 Producenci

  • organizmy samożywne

  • wytwarzają materię organiczną ze związków nieorganicznych (np. podczas fotosyntezy)

  • przykłady: rośliny, niektóre bakterie i protisty

🐭 Konsumenci

  • organizmy cudzożywne

  • pobierają związki organiczne, zjadając inne organizmy

  • podział:

    • konsumenci I rzędu (roślinożercy)

    • konsumenci II rzędu (drapieżniki żywiące się roślinożercami)

    • konsumenci III rzędu (drapieżniki żywiące się innymi drapieżnikami)

🍄 Destruenci

  • organizmy, które rozkładają martwą materię organiczną

  • przekształcają ją w związki nieorganiczne, które mogą być ponownie wykorzystane przez producentów

  • przykłady: bakterie, grzyby, niektóre pierwotniaki

🌿 Poziomy troficzne

🌿 Poziomy troficzne

🔸 Poziomy troficzne🔹 Opis🔹 Organizmy
ProducenciWytwarzają związki organiczne ze związków nieorganicznychRośliny, niektóre bakterie, część protistów
KonsumenciPotrzebne związki organiczne uzyskują z innych organizmów (wśród nich konsumenci I, II i III rzędu)Zwierzęta, rośliny pasożytnicze, niektóre grzyby, bakterie, protisty

🌾 Łańcuch pokarmowy

🔹 Łańcuch pokarmowy to szereg organizmów, w którym każda grupa stanowi pokarm dla organizmów następnego ogniwa.
🔹 Pierwszym ogniwem zawsze są producenci.
🔹 Zwierzęta roślinożerne to konsumenci I rzędu,
🔹 a drapieżniki – konsumenci II i dalszych rzędów.

🌼 Przykład organizmów z ekosystemu łąki

  • 🌱 Producent: mniszek lekarski

  • 🦗 Konsument I rzędu: pasikonik

  • 🦎 Konsument II rzędu: jaszczurka

  • 🕊 Konsument III rzędu: bocian

🌍 Przykładowe łańcuchy pokarmowe z różnych ekosystemów

🌊 JEZIORO
glon ➝ rozwielitka ➝ płoć ➝ szczupak

🌲 LAS
trawa ➝ zając ➝ lis

🌾 POLE
ziemniak ➝ stonka ➝ bażant ➝ lis

🌐 Sieć pokarmowa

🕸 Sieć pokarmowa to zbiór wielu powiązanych ze sobą łańcuchów pokarmowych, które występują w danym ekosystemie.
Pokazuje, jak różne gatunki są ze sobą powiązane zależnościami pokarmowymi i jak złożone są relacje w przyrodzie.

⚖️ Równowaga ekosystemu

🌿 Ekosystem pozostaje w stanie równowagi dzięki naturalnym mechanizmom regulacyjnym. Gatunki w nim żyjące wzajemnie na siebie oddziałują, co pozwala utrzymać stabilność liczebności populacji.

📌 Przykład:
O wielkości populacji roślinożerców decyduje:

  • 🌱 dostępność pokarmu roślinnego,

  • 🦊 liczba drapieżników,

  • 🦠 obecność pasożytów.

⚠️ Co może zakłócić równowagę ekosystemu?

Równowaga może zostać zaburzona, gdy choć jeden element ulegnie trwałej zmianie. Przykładowe czynniki:

  • Zniknięcie jednego z gatunków występujących w ekosystemie

  • 🚫 Wprowadzenie obcego (inwazyjnego) gatunku, który może zagrozić rodzimym organizmom

Biologia klasa 8 ekologia - MATERIA I ENERGIA W EKOSYSTEMIE

♻️ Materia i energia w ekosystemie

🔄 Krążenie materii

W ekosystemie pierwiastki krążą między środowiskiem nieożywionym a ciałami organizmów.
Ten proces nazywamy krążeniem materii.

🧬 Inaczej:
To ciągłe przemieszczanie się pierwiastków i związków nieorganicznych potrzebnych do życia –
👉 od środowiska ➝ do organizmów ➝ i z powrotem do środowiska.

🌍 Obieg węgla w ekosystemie

  1. ☁️ Dwutlenek węgla (CO₂) znajduje się w atmosferze (powstaje m.in. w wyniku spalania paliw kopalnych i wybuchów wulkanów).

  2. 🌿 Producenci (np. rośliny) pobierają CO₂ i wykorzystują go w procesie fotosyntezy – tworząc związki organiczne (cukry, tłuszcze, białka).

  3. 🐛 Konsumenci I rzędu (roślinożercy) zjadają producentów – przyswajają związki organiczne i wykorzystują je do budowy własnych ciał.

  4. 🦉 Konsumenci II rzędu (drapieżniki) zjadają konsumentów I rzędu i również wykorzystują pozyskane związki.

  5. 🍂 Destruenci (bakterie, grzyby) rozkładają martwe szczątki do prostych związków nieorganicznych, w tym CO₂, który wraca do atmosfery.

⚡ Przepływ energii – dlaczego jest ważny dla ekosystemu?

Energia przepływa przez wszystkie poziomy troficzne ekosystemu.
Część energii organizmy zużywają na procesy życiowe (np. oddychanie, ruch), a pozostała część rozprasza się w postaci ciepła.

🌞 Skąd bierze się energia w ekosystemie?

  • 🌱 Energia słoneczna jest wykorzystywana podczas fotosyntezy do wytwarzania związków organicznych.

  • 🌿 Część tej energii rośliny zużywają na wzrost i rozwój.

  • ♨️ Inna część rozprasza się w postaci ciepła.

  • 🐛 Tylko niewielka część energii pozostaje w związkach organicznych – to z niej korzystają roślinożercy.

  • 🐾 Roślinożercy zużywają energię do życia (np. poruszania się, trawienia).

  • 🦊 Drapieżniki pozyskują energię z ciał roślinożerców.

Biologia klasa 8 ekologia

Przykładowe zestawienia zadań

Przykładowe zestawienia zadań, które mogą być idealnym treningiem przed realnym sprawdzianem.

Pliki do pobrania w .pdf i wydrukowania TUTAJ