ZABAWY WYCISZAJĄCE

Witamy na stronie poświęconej propozycjom zabaw wyciszających dla dzieci. Zabawy wyciszające odgrywają kluczową rolę w rozwoju emocjonalnym i społecznym dzieci w wieku przedszkolnym. Pomagają one w redukcji stresu, poprawie koncentracji oraz uczą radzenia sobie z emocjami. Poniżej przedstawiamy różnorodne zabawy wyciszające, podzielone na kategorie, które można wykorzystać w codziennej pracy z dziećmi.

Zabawy wyciszające na świeżym powietrzu

„Dzieci boso chodzą po piasku, masując stopy i skupiając się na odczuciach.”

Śledzenie cieni

Na czym polega: Dzieci obserwują cienie drzew, chmur lub własne, podążając za nimi.

Co jest potrzebne: Słoneczny dzień, otwarta przestrzeń.

Jak się przygotować:

  1. Wyjdźcie na zewnątrz.
  2. Pokaż, jak cienie zmieniają się wraz z ruchem słońca.
  3. Zachęć do spokojnej obserwacji i podążania za cieniami.

Czas trwania: 10-15 minut.

Ciekawostka: Uczy dzieci cierpliwości i obserwacji otoczenia.

Słuchanie wiatru

Na czym polega: Dzieci skupiają się na dźwiękach natury, szczególnie na szumie wiatru.

Co jest potrzebne: Spokojne miejsce na dworze.

Jak się przygotować:

  1. Znajdź ciche miejsce.
  2. Usiądźcie lub połóżcie się wygodnie.
  3. Zachęć do zamknięcia oczu i słuchania.

Czas trwania: 5-10 minut.

Ciekawostka: Kontakt z naturą wspomaga redukcję stresu.

Masaż stóp na piasku

Na czym polega: Dzieci boso chodzą po piasku, masując stopy i skupiając się na odczuciach.

Co jest potrzebne: Piaskownica lub plaża.

Jak się przygotować:

  1. Upewnij się, że miejsce jest bezpieczne.
  2. Zachęć dzieci do zdjęcia butów i skarpetek.
  3. Poproś, aby spacerowały powoli, zwracając uwagę na wrażenia pod stopami.

Czas trwania: 10 minut.

Ciekawostka: Masaż stóp stymuluje receptory i działa relaksująco.

Włączenie zabaw wyciszających do codziennej rutyny przedszkolaków przynosi wiele korzyści. Dzieci uczą się samoregulacji, rozwijają zdolność koncentracji oraz budują więzi z rówieśnikami. Każda z opisanych zabaw może stać się inspiracją do stworzenia unikalnej aktywności, dostosowanej do potrzeb i zainteresowań dzieci.