Substancje i ich przemiany – sprawdź, co dzieje się w świecie materii

Substancje i ich przemiany to jeden z najważniejszych działów chemii w klasie 7. Uczniowie poznają tutaj podstawowe pojęcia, takie jak pierwiastki chemiczne, mieszaniny i reakcje chemiczne. Dowiemy się, czym różni się zjawisko fizyczne od reakcji chemicznej oraz co to znaczy, że materia nie znika – tylko się zmienia. W tym dziale przyjrzymy się również rodzajom mieszanin, sposobom ich rozdzielania, a także poznamy cechy charakterystyczne substancji chemicznych. Dzięki temu lepiej zrozumiemy, jak działają procesy zachodzące wokół nas – od gotowania wody po rdzewienie metalu.

Substancje i ich przemiany

🧐 Co to jest obserwacja?

To takie dokładne „patrzenie z myśleniem”. Gdy robisz doświadczenie i widzisz, że np. roztwór zmienia kolor albo pojawia się piana – to właśnie obserwujesz. Obserwacja to wszystko, co widzisz, słyszysz, czujesz lub rejestrujesz, kiedy dzieje się coś chemicznego.

📘 Definicja szkolna:

Spostrzeżenie dokonane podczas przeprowadzania doświadczenia chemicznego lub w trakcie pokazu.

🧠 Co to jest wniosek?

To jak detektywiczne podsumowanie: widziałem X, więc to oznacza Y. Na przykład: skoro ciecz zrobiła się mętna, to znaczy, że zaszła reakcja i powstała nowa substancja. Wniosek to po prostu wyjaśnienie: dlaczego coś się stało?

📘 Definicja szkolna:

Chemiczna interpretacja oraz uzasadnienie efektów doświadczenia

🧪 Co to jest odczynnik chemiczny?

To „narzędzie” chemika. Tak jak kucharz używa mąki i mleka, tak chemik używa odczynników – czyli specjalnych substancji, które dodaje, miesza, ogrzewa itp., żeby zobaczyć, co się stanie. Odczynnik to taka magiczna mikstura do badań 🧙‍♂️

📘 Definicja szkolna:

Substancja używana w pracowni chemicznej.

🌍 Co to jest substancja?

To wszystko, co ma masę i objętość – czyli jest. Substancja to „czysta” materia – np. czysta woda, cukier, tlen – a nie mieszanka kilku rzeczy (jak herbata z cytryną). Substancja ma swoje cechy, które pozwalają ją rozpoznać.

📘 Definicja szkolna:

Rodzaj materii o określonych właściwościach.

🎨 Co to są właściwości?

To coś jak „cechy charakteru” substancji. Na przykład: lód jest twardy i zimny – to jego właściwości fizyczne. A to, że się topi i może reagować z innymi substancjami – to właściwości chemiczne. Właściwości mówią, z kim „substancja się dogada”, a z kim nie 😄

📘 Definicja szkolna:

Charakterystyczne cechy substancji, które odróżniają substancję id innych substancji. Właściwości mogą być: fizyczne i chemiczne.

🧊 Co to są warunki normalne?

To taka umowa między chemikami na całym świecie: sprawdzamy substancje w tych samych warunkach, żeby porównania miały sens. I te warunki to:

  • temperatura: 0°C (czyli 273 K – kelwinów),

  • ciśnienie: 1013,25 hPa (hektopaskali – takie jednostki do „ważenia” powietrza).

📘 Definicja szkolna:

temperatura 00 = 273K, ciśnienie 1013,25 hPa.

🧃 Co to jest ciało fizyczne?

Wyobraź sobie, że substancja to składnik, z którego coś zostało zrobione — jak mąka w cieście. A ciało fizyczne to gotowe „coś” zrobione z tej mąki, czyli z substancji. Na przykład:
👉 Cukier to substancja.
👉 Lizak zrobiony z cukru to ciało fizyczne.

Ciała fizyczne to po prostu rzeczy, które widzisz i możesz dotknąć – zrobione z jakiejś substancji.

📘 Definicja szkolna:

Ciało fizyczne – przedmiot zbudowany z substancji.

🔬 Przykłady ciał fizycznych:

  • wata cukrowa

  • drut miedziany

  • kula śniegowa

  • gwóźdź stalowy

  • sztabka złota

  • puszka aluminiowa

🌈 Co to jest substancja?

Substancja to jak składnik w przepisie — cukier, mąka, woda… Tylko w chemii to składniki, z których zbudowane są wszystkie rzeczy na świecie.

👉 Cukier, z którego robisz watę cukrową – to substancja.
👉 Miedź, z której robi się druty – to też substancja.

📘 Definicja szkolna:

Substancja – rodzaj materii o określonych właściwościach fizycznych i chemicznych.

📋 Przykłady substancji:

  • cukier

  • miedź

  • woda

  • żelazo

  • złoto

  • glin (czyli aluminium)

🧠 Zrozumieć to raz na zawsze –
– o co chodzi z ciałami fizycznymi i substancjami?

Wyobraź sobie, że masz pudełko z klockami LEGO. Sam klocek to substancja, a samochód, który z niego zbudujesz – to ciało fizyczne.

🧃 Możemy powiedzieć tak:

  • Ciało fizyczne to rzecz, przedmiot, coś, co można zobaczyć i dotknąć – np. drut, puszka, wata cukrowa.

  • Substancja to „składnik”, z którego to coś zostało zrobione – np. miedź, aluminium, cukier.

W chemii nie badamy samego przedmiotu, tylko to, z czego został zrobiony.

📘 Wersja szkolna:

Ciała fizyczne to przedmioty wykonane z różnych substancji.
W chemii badamy substancje, z których wykonane są ciała fizyczne, a nie same przedmioty.

🔍 Przykłady:

🧱 Ciało fizyczne (przedmiot)🔬 Substancja, którą badamy
drut miedzianymiedź
wata cukrowacukier
kule śniegowewoda
gwoździe staloweżelazo
sztabka złotazłoto
puszka aluminiowaglin (aluminium)

🧪 Jak opisywać właściwości substancji?

Każda substancja ma swoje cechy, które pomagają nam ją rozpoznać lub przewidzieć, jak się zachowa. Dzielimy je na fizyczne i chemiczne.

🔷 Właściwości fizyczne – czyli jak substancja wygląda i jak się „zachowuje” bez zmieniania się w coś innego

To cechy, które możemy zaobserwować lub zmierzyć, ale substancja pozostaje tą samą substancją.

Przykłady właściwości fizycznych:

  • stan skupienia (czy jest to ciało stałe, ciecz, czy gaz),

  • barwa (np. miedź ma kolor czerwono-pomarańczowy),

  • połysk (czy się błyszczy – jak złoto),

  • gęstość (czyli jak „ciężka” jest dana objętość substancji),

  • twardość (np. diament jest bardzo twardy),

  • rozpuszczalność w wodzie (np. cukier się rozpuszcza, a piasek nie),

  • temperatura topnienia i wrzenia,

  • przewodnictwo ciepła i prądu (np. metale dobrze przewodzą prąd).

🧒 Czyli wszystko to, co możemy zbadać bez wywoływania reakcji chemicznej!

 

🔶 Właściwości chemiczne – czyli jak substancja reaguje z innymi

To cechy, które opisują, czy i jak substancja może się zmienić w coś nowego, np. w wyniku spalania, rdzewienia lub reakcji z kwasem.

Przykłady właściwości chemicznych:

  • zapach (np. siarka ma charakterystyczny, ostry zapach),

  • smak (np. cukier jest słodki, ale nie próbujemy każdej substancji!),

  • toksyczność (czyli czy jest trująca),

  • palność (czy łatwo się zapala),

  • aktywność chemiczna (czy chętnie reaguje z innymi substancjami – np. sód bardzo gwałtownie reaguje z wodą).

🧒 Czyli wszystko to, co mówi nam, jak substancja może się zmienić lub z czym może zareagować!

🧲 Przykład z życia:

Żelazo rdzewieje – czyli reaguje z tlenem i wodą z powietrza. To właściwość chemiczna, bo żelazo zmienia się w nową substancję: tlenek żelaza (czyli rdzę).

🎓 Wersja szkolna – definicje:

  • Właściwości fizyczne – to cechy, które można zbadać bez zmiany substancji w inną.

  • Właściwości chemiczne – to cechy, które mówią, jak substancja reaguje z innymi i jak się może zmienić.

gęstość

⚖️ Co to jest gęstość?

Wyobraź sobie, że masz kubek herbaty i wsypujesz do niej łyżeczkę cukru 🍵🍬. Co się dzieje?

  • Cukier opada na dno – bo jest cięższy niż woda.

  • A co, jeśli do herbaty wrzucisz plastikowy korek? Będzie pływał, bo jest lżejszy od wody.

I właśnie to – czy coś opadnie na dno, czy będzie pływać – zależy od gęstości.

📏 Gęstość – to właściwość substancji, która mówi:

Jak „ciężka” jest dana objętość tej substancji.

Czyli:

  • 1 litr waty będzie lżejszy niż 1 litr złota,

  • bo złoto ma dużo większą gęstość.

🧪 Szkolna definicja

Gęstość (d) to stosunek masy (m) substancji do jej objętości (V).

✅ Wzór: d = m/V

gdzie:

  • d – gęstość (np. kg/m³)

  • m – masa (np. kg)

  • V – objętość (np. m³)

🔄 Jak przekształcić wzór?

  1. Szukasz masy?

m = d ⋅ V 

(masa = gęstość razy objętość)

  1. Szukasz objętości?

V = m/d

(objętość = masa podzielona przez gęstość)

🧠 Jednostki gęstości

  • dla ciał stałych i cieczy: g/cm³ lub kg/m³

  • dla gazów: g/dm³

☕ Zadanie: Cukier w herbacie

Mama przygotowała kubek herbaty o objętości 250 ml.
Do środka wsypała łyżeczkę cukru, która waży 5 gramów.
Czy cukier opadnie na dno, czy będzie unosił się na powierzchni?
Gęstość wody wynosi: 1 g/cm³
Gęstość cukru wynosi: 1,59 g/cm³

🔍 Rozwiązanie z wyjaśnieniem krok po kroku:

  1. Porównujemy gęstości:

  • Gęstość cukru: 1,59 g/cm³

  • Gęstość wody: 1,00 g/cm³

  1. Która substancja ma większą gęstość?

➡️ Cukier ma większą gęstość niż woda.

  1. Co to oznacza w praktyce?

➡️ Substancja o większej gęstości zawsze opadnie w cieczy o mniejszej gęstości.

Odpowiedź:

Cukier opadnie na dno herbaty, ponieważ ma większą gęstość niż woda.

🧠 Ciekawostka:

A gdybyś wsypał do herbaty piankę marshmallow (gęstość ok. 0,5 g/cm³) – to unosiłaby się na powierzchni, bo jej gęstość jest mniejsza niż wody! 😄

mieszaniny

🧪 Rodzaje mieszanin – zrozum to jak trzeba!

Wyobraź sobie, że mieszasz w szklance wodę z cukrem. Wszystko się rozpuszcza i nie widać żadnych kryształków. A teraz nasyp do drugiej szklanki piasku i wrzuć trochę wiórków czekolady. Tu już widać, że coś pływa, coś opada, a coś przykleja się do łyżeczki. No właśnie! To świetny przykład, jak dzielimy mieszaniny:

🔍 Mieszaniny jednorodne – czyli „magia niewidzialnych składników”

To takie mieszaniny, w których wszystko wygląda na jedną całość. Nie widać, że coś jest zmieszane. Jakby wszystko było jedną substancją.

🧂 Przykład: woda z solą kuchenną – nie widać ziarenek, bo się rozpuściły i zniknęły z oczu!

👀 Mieszaniny niejednorodne – czyli „widać, że coś tu pływa”

To takie mieszaniny, gdzie składniki widać gołym okiem albo przez lupę. Można je łatwo oddzielić.

🧲 Przykład: siarka z żelazem – siarka to żółty proszek, żelazo to małe czarne opiłki, a magnes chętnie „zjada” tylko żelazo!

🧪 Jak rozdzielić mieszaninę? – magiczne sztuczki chemika!

Rodzaje mieszanin:

  • Mieszaniny jednorodne – to takie, których składników nie można rozróżnić gołym okiem ani prostymi przyrządami optycznymi (np. woda z solą).

  • Mieszaniny niejednorodne – to takie, których składniki można rozróżnić gołym okiem lub przy użyciu prostych przyrządów (np. siarka z żelazem).

Metody rozdzielania mieszanin:

  • Metoda mechaniczna – np. użycie sita.

  • Sedymentacja – osadzanie się substancji o większej gęstości.

  • Dekantacja – zlewanie cieczy znad osadu.

  • Sączenie (filtracja) – oddzielanie cieczy od substancji stałej za pomocą sączka.

  • Destylacja – rozdzielanie mieszaniny jednorodnej cieczy o różnych temperaturach wrzenia (np. alkohol i woda).

📘 WERSJE SZKOLNE

🔧 Metoda mechaniczna (np. sito)
Jak w kuchni! Chcesz oddzielić makaron od wody? Użyj durszlaka! Oddzielasz duże kawałki od małych.

🍶 Sedymentacja
Wrzucasz coś ciężkiego do wody (np. piasek), a to opada na dno – tworzy się osad.

💧 Dekantacja
Po sedymentacji zlewasz ostrożnie wodę znad osadu – niczym mama, która zlewa sok znad owoców.

🧻 Sączenie (filtracja)
Przelewasz mieszaninę przez bibułę – np. robisz kawę z fusami w ekspresie lub filtrujesz wodę przez dzbanek z wkładem.

🔥 Destylacja
Gdy dwie ciecze mają różne temperatury wrzenia, można je rozdzielić przez podgrzewanie!
Najpierw paruje alkohol (78°C), później woda (100°C). A para znów zamienia się w ciecz (skrapla się) – i tadam! Mamy rozdzielone składniki.

co to jest...?

🧪 Co to jest reakcja chemiczna?

Reakcja chemiczna to trochę jak czary w kuchni albo w przyrodzie – coś wkładasz do garnka, pieca, słoika albo organizmu, a po chwili powstaje coś zupełnie nowego! I nie da się już tego tak łatwo odwrócić!

🧄🥒 Kiszenie ogórków – były surowe, chrupiące ogórki, a teraz są kwaśne, miękkie i… zupełnie inne.
🍰 Pieczenie ciasta – mieszanka jajek, mąki i masła zamienia się w puszysty placek.
🍴 Trawienie pokarmu – z jabłka, które zjesz, powstaje energia i składniki odżywcze.
🔧 Rdzewienie gwoździa – srebrzysty gwóźdź pokrywa się brązową rdzawą skorupką.

We wszystkich tych przypadkach zachodzi reakcja chemiczna, czyli powstaje nowa substancja – często o innym kolorze, zapachu, smaku lub właściwościach.

📘 Wersja szkolna:

Reakcja chemiczna – to przemiana jednej lub kilku substancji w inne, podczas której powstaje nowa substancja o innych właściwościach.

🌬️ Co to jest zjawisko fizyczne?

Zjawisko fizyczne to taka zmiana, podczas której nic się nie „czaruje” – nie powstaje żadna nowa substancja.

Przykład? 🔥 Topniejąca świeczka z parafiny – była twarda, teraz się rozpuściła, ale nadal to ta sama parafina.
🧻 Zwijasz kartkę papieru w kulkę – zmienia się jej kształt, ale to ciągle ta sama kartka.
❄️ Lód topnieje – zmienia się w wodę, ale nadal to H₂O.

Zjawisko fizyczne to więc zmiana wyglądu lub stanu, ale bez tworzenia czegoś nowego.

📘 Wersja szkolna:

Zjawisko fizyczne – to proces, w wyniku którego nie powstaje nowa substancja, np. topnienie lodu, zginanie drutu, zgniatanie papieru.

💨 A co to jest sublimacja i resublimacja?

ZjawiskoCo się dzieje?
Sublimacja🧊 ➡️ 💨 Substancja stała zmienia się od razu w gaz (np. suchy lód w teatrze 🎭)
Resublimacja💨 ➡️ 🧊 Gaz zmienia się od razu w ciało stałe (np. szron na szybie ❄️)

🔍 ZAGADKA CHEMICZNA: Magiczna przemiana

Jestem taki dziwny twór,
Nie mam mioteł ani piór.
Nie gotuję, nie mieszam,
Ale… znikam, gdy mnie ogrzewasz! 😲

Nie zostawiam kropli, plamy –
Po mnie tylko para z damy.
Choć byłem twardy jak kamyk z rana,
Teraz mnie nie ma – sama mgła i zmiana!

👉 Pokaż podpowiedź

Pierwiastki chemiczne

🧪 Czym są pierwiastki chemiczne?

Pierwiastki chemiczne to wyjątkowe substancje, których nie da się rozłożyć na prostsze składniki. Są jak najmniejsze cegiełki, z których zbudowana jest cała materia na Ziemi 🌍.

🧠 Ciekawostka!

Nazwy pierwiastków pochodzą od:

  • miast (np. berkel – od miasta Berkeley),

  • państw (np. polon – od Polski 🇵🇱),

  • kontynentów (np. europ – od Europy),

  • rzek (np. ruten – od łacińskiej nazwy Rusi),

  • bogów (np. tor – od nordyckiego Thora),

  • naukowców (np. einstein – od Einsteina).

🧾 Symbol chemiczny – co to takiego?

Aby ułatwić zapisywanie nazw pierwiastków, naukowcy używają symboli chemicznych.
Są one zrozumiałe na całym świecie – nawet jeśli ktoś używa innego alfabetu! 🌎

Zasady zapisu symboli chemicznych:

  • Jeden pierwiastek = jedna wielka litera (np. H – wodór, O – tlen),

  • Gdy kilka pierwiastków zaczyna się tą samą literą – dodaje się drugą, małą literę (np. He – hel, Hg – rtęć, Hf – hafn).

🧩 Gdzie znajdziesz wszystkie pierwiastki?

W układzie okresowym pierwiastków chemicznych 🧬 – to specjalna tabela, która porządkuje pierwiastki według ich właściwości. Można w niej łatwo znaleźć nazwę, symbol, masę atomową i wiele innych ciekawych informacji.

🔍 Po co są symbole?

Symbole pomagają w zapisywaniu:

  • nazw pierwiastków (np. O – tlen),

  • wzorów chemicznych związków (np. NaCl – sól kuchenna, MgO – tlenek magnezu).

📘 Przykłady pierwiastków chemicznych i pochodzenie ich nazw

Nazwa pierwiastkaSymbol chemicznyPochodzenie nazwy
PolonPoOd Polski
EuropEuOd Europy
AmericiumAmOd Ameryki
CeriCeOd planetoidy Ceres
EinsteinEsNa cześć Alberta Einsteina

związki chemiczne vs mieszaniny

🔬 Związki chemiczne i mieszaniny – czym się różnią?

📘 Co to są związki chemiczne?
Związek chemiczny to substancja złożona z co najmniej dwóch różnych pierwiastków chemicznych, które są trwale ze sobą połączone. Oznacza to, że nie da się ich rozdzielić prostymi metodami fizycznymi, takimi jak sączenie, dekantacja czy krystalizacja.

✅ Cechy związków chemicznych:

  • mają ściśle określony skład ilościowy – zawsze te same proporcje składników,
  • pierwiastki w związku są trwale połączone,
  • nie da się ich rozdzielić jak mieszanin.

⚖️ Mieszanina – co to takiego?

Mieszanina to połączenie różnych substancji, które nie reagują ze sobą chemicznie – po prostu się mieszają.

🧪 Cechy mieszanin:

  • mogą być zmieszane w dowolnych proporcjach,
  • ich skład nie jest stały,
  • składniki da się łatwo rozdzielić metodami fizycznymi (np. sączenie, filtrowanie, odparowanie).

ciekawe doświadczenia chemiczne - zobacz to koniecznie!

Poniżej znajdziesz propozycje prostych i efektownych doświadczeń chemicznych, które możesz wykonać w domu lub w szkole. 👇

🌋 Wulkan z sody i octu
Klasyczny eksperyment, w którym reakcja sody oczyszczonej z octem tworzy efekt „erupcji wulkanu”.​

🔗 Instrukcja na nacobezu.pl

Metale vs niemetale

🔩 Metale i niemetale – jak je rozróżnić?

🧲 Metale🌫️ Niemetale
Stały stan skupienia (z wyjątkiem rtęci – ciecz)Stan stały lub gazowy (z wyjątkiem bromu – ciecz)
Srebrzystobiała barwaRóżne barwy
Metaliczny połyskBrak połysku
BezwonneCzęsto charakterystyczny zapach

⛓️ Co to jest korozja?

Korozja to powolny proces niszczenia metali, który zachodzi pod wpływem działania czynników chemicznych (np. wody, tlenu, soli). Najbardziej znanym przykładem jest rdzewienie żelaza.

Substancje i ich przemiany

Przykładowe zestawienia zadań

Przykładowe zestawienia zadań, które mogą być idealnym treningiem przed realnym sprawdzianem.

Pliki do pobrania w .pdf i wydrukowania TUTAJ