Biblioteka Materiałów – wszystko, czego potrzebujesz na wyjątkowe dni!
Znajdziesz tu bogaty zbiór materiałów edukacyjnych do pobrania, przygotowanych specjalnie na różne święta i dni okolicznościowe obchodzone w ciągu roku w przedszkolu i szkole. Nasza biblioteka to skarbnica pomysłów i narzędzi, które pomogą Ci w organizacji ciekawych zajęć, urozmaiceniu lekcji oraz wspólnym świętowaniu ważnych wydarzeń z przedszkolakami i uczniami. Zapraszamy do korzystania z naszych zasobów i życzymy inspirujących chwil podczas przygotowywania wyjątkowych zajęć!
Jesteś na stronie poświęconej Kubusiowi Puchatkowi 🐻🍯!
18 stycznia obchodzimy międzynarodowy dzień najbardziej sympatycznego misia na świecie – Kubusia Puchatka, który kocha przyjaźń, przygody i oczywiście miodek. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Cieszymy się, że jesteś z nami, by celebrować wyjątkowy dzień poświęcony jednemu z najbardziej ukochanych bohaterów literatury dziecięcej. To miejsce stworzone z myślą o rodzicach, nauczycielach i wszystkich miłośnikach ciepłych, pełnych uroku opowieści o Kubusiu i jego przyjaciołach ze Stumilowego Lasu.
poznajmy bliżej świat kubusia puchatka
KILKA SŁÓW O AUTORZE A. A. MILNE
Alan Alexander Milne, brytyjski pisarz, urodził się w 1882 roku. Choć pisał również dla dorosłych, to właśnie „Kubuś Puchatek” przyniósł mu międzynarodową sławę. Postać Kubusia Puchatka została zainspirowana zabawkami jego syna, Christophera Robina, które dziś można zobaczyć w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Pierwsza książka o Kubusiu ukazała się w 1926 roku i od tego czasu zdobyła serca czytelników na całym świecie.
Ciekawostki dotyczące Kubusia Puchatka
- W oryginale Kubuś Puchatek nazywa się Winnie the Pooh, a to jest imię żeńskie. Imię „Winnie” pochodzi od niedźwiedzicy Winnipeg, która była maskotką kanadyjskich żołnierzy podczas I wojny światowej i mieszkała w Londyńskim Zoo. Jednak Kubuś Puchatek w książkach jest przedstawiany jako chłopiec, mimo że jego imię ma żeńskie korzenie.
- Kubuś Puchatek, w oryginale „Winnie the Pooh”, był pluszowym misiem należącym do Christophera Robina Milne, syna pisarza A.A. Milne’a. Imię „Winnie” pochodzi od niedźwiedzia Winnipeg, maskotki kanadyjskich żołnierzy z czasów I wojny światowej. Po wojnie miś trafił do londyńskiego zoo, gdzie mały Christopher bardzo go polubił.
- Kubuś Puchatek ma w Warszawie ulicę swojego imienia. W Warszawie znajduje się ulica Kubusia Puchatka. Jest to mała uliczka w Śródmieściu, a nazwa ta pojawiła się w 1954 roku. W innych miastach Polski również istnieją ulice o tej nazwie.
- Wiele miejsc z przygód Kubusia Puchatka istnieje naprawdę w lesie Ashdown w Sussex (Anglia). Las Ashdown w Sussex był inspiracją dla Stumilowego Lasu. W książkach zmieniono nazwy niektórych miejsc, np. las Pięćsetakrowy stał się Stumilowym Lasem.
- W Wielkiej Brytanii rozgrywane są mistrzostwa świata w wrzucaniu kijków do rzeki.” tzw. „Poohsticks” (Puchatkowe patyki) to rzeczywista zabawa inspirowana książką. Mistrzostwa świata w tej grze odbywają się w Wielkiej Brytanii.
- Christopher Robin, czyli Krzyś, to syn autora. Prawdziwy Christopher nie był zadowolony z tej sytuacji.”
- Christopher Robin Milne był synem A.A. Milne’a i inspiracją dla postaci Krzysia. Rzeczywiście, jako dorosły miał mieszane uczucia wobec popularności postaci wzorowanej na nim.
- Inspiracją do imienia i postaci tytułowego misia był czarny niedźwiadek w Londyńskim Zoo.
- Niedźwiedzica Winnipeg z Londyńskiego Zoo była inspiracją do imienia, a zabawka misia Christophera Robina była pierwowzorem postaci.
- Pierwsza książka z przygodami Kubusia Puchatka została opublikowana 14 października 1926.”
- Data publikacji to 14 października 1926 roku. Książka odniosła ogromny sukces zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w USA.
- 18 stycznia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka.”
- 18 stycznia to dzień urodzin A.A. Milne’a, dlatego ten dzień został wybrany na Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka.
Ciekawostki z książek o Kubusiu Puchatku
Co jadł Kubuś?
Ulubionym przysmakiem Kubusia był oczywiście miód. Jednak w jednej z historii próbował jeść także mleko skondensowane i mieszankę kukurydzianą, myśląc, że to miód.
Ulubione zajęcia:
Kubuś uwielbiał wędrówki po Stumilowym Lesie, wymyślanie wierszyków, a przede wszystkim… jedzenie miodu!
Zabawy:
Kubuś Puchatek i jego przyjaciele często bawili się w różne gry, np. „Puchatkowe patyki” (puszczanie patyków w wodzie na strumieniu i obserwowanie, który dotrze pierwszy do mety).
Przyjaciele:
Kubuś miał wielu przyjaciół w Stumilowym Lesie:
- Prosiaczek: mały, ale odważny.
- Tygrysek: pełen energii i zawsze chętny do skakania.
- Królik: zorganizowany, choć czasem zbyt zasadniczy.
- Kłapouchy: melancholijny osiołek, który często gubił swój ogon.
- Sowa: mądra i nieco zarozumiała.
- Kangurzyca i Maleństwo: ciepła mama i jej mały synek.
- Krzyś: najlepszy przyjaciel Kubusia.
wybrane cytaty z książek o Kubusiu Puchatku
„Jestem misiem o bardzo małym rozumku i długie słowa mnie przerażają.” – To jedno z najbardziej znanych i uroczych zdań Kubusia, które oddaje jego prostolinijność i uroczą naiwność. 😊
O przyjaźni:
„– Czy przyrzeczysz mi, że nigdy o mnie nie zapomnisz?
– Myślę, że nie mógłbym tego zrobić, nawet gdybym chciał.”
O prostocie życia:
„Czasem najmniejsze rzeczy zajmują najwięcej miejsca w sercu.”
O jedzeniu:
„Im bardziej pada śnieg, bim-bom, bim-bom, tym więcej Kubusiowi miodu, bim-bom, bim-bom.”
O byciu razem:
„Dobrze mieć kogoś, kto powie: Chodź, przejdziemy przez to razem.”
O filozofii życia:
„Jak to się pisze: miłość? – zapytał Prosiaczek.
– Tego się nie pisze, to się czuje – odpowiedział Puchatek.”
„Czy wiecie, że każdy dorosły kiedyś był dzieckiem?
Zabawy inspirowane światem Kubusia Puchatka
Zabawy ruchowe i integracyjne:
- Poszukiwanie miodu: Ukryj słoiczki z „miodem” np. w sali lub pokoju. Dzieci mają je odnaleźć i przynieść do „kryjówki misia”.
- Przejdź przez las: Przygotuj tor przeszkód stylizowany na Stumilowy Las (np. slalom między drzewami, przeskakiwanie przez „kałuże”).
- Zabawa „Puchatkowe patyki”: Dzieci mogą puszczać patyczki w misce z wodą i obserwować, który dotrze pierwszy do mety.
Zabawy kreatywne:
- Tworzenie lasu: Dzieci mogą zrobić swój własny Stumilowy Las z papieru, klocków lub plasteliny.
- Rysowanie swoich bohaterów: Poproś dzieci, by zaprojektowały własne wersje „misiów”, „królików” czy „pszczółek” – nowych mieszkańców wymyślonego lasu.
„Poszukiwanie miodu" – zabawa dla małych odkrywców! 🐝🍯
Przygotowaliśmy wyjątkowe materiały, które urozmaicą tę miodową zabawę! 🌟
- Kolorowe słoiczki z miodem: Cztery na jednej stronie A4 – idealne do wycięcia i ukrycia w sali lub na placu zabaw.
- Duży słoik na kartce A4: Możesz go wyciąć i wykorzystać jako główną nagrodę lub element dekoracyjny w „kryjówce misia”.
- Słoik do samodzielnego kolorowania: Pozwól dzieciom zaprojektować własny słoik miodu, korzystając z ich wyobraźni i ulubionych kolorów!
Zabawa „Poszukiwanie miodu” to doskonały sposób, by rozwijać spostrzegawczość, współpracę w grupie i kreatywność. Dzieci będą miały mnóstwo radości, szukając „miodowych skarbów” i przenosząc je do kryjówki misia. 🐻🍯🎨
Dołącz do nas i stwórzcie razem wyjątkowe chwile pełne zabawy i radości! 😊
„Zadania pełne przygód – pomóż bohaterom dotrzeć do celu!”
Zapraszamy do świata łamigłówek i wyzwań, które rozwijają spostrzegawczość, logiczne myślenie i kreatywność! ✨ W naszych zadaniach dzieci wcielają się w pomocników, którzy prowadzą bohaterów przez labirynty, rozwiązują zagadki i pomagają odnaleźć ukryte skarby. 🌟
Każde zadanie to nowa przygoda, która nie tylko bawi, ale także uczy wytrwałości i koncentracji. Chwyćcie ołówki 🖊️ i ruszajcie w podróż pełną niespodzianek! Czy uda Wam się odnaleźć właściwą drogę i pomóc bohaterom dotrzeć do celu? 🐝🐻🍯🎨
Scenariusze zajęć i zabaw edukacyjnych
Dzieci najlepiej uczą się przez zabawę.😊 Proponowane scenariusze zajęć są zaprojektowane tak, aby rozwijać wiedzę, umiejętności społeczne i kreatywność. Każda aktywność to nie tylko forma rozrywki, ale także sposób na rozmowę o ważnych wartościach, takich jak przyjaźń, współpraca czy troska o przyrodę. Różnorodne propozycje, obejmujące zadania plastyczne, ruchowe i edukacyjne, dostosowane są do potrzeb najmłodszych, aby wspierać ich rozwój w inspirujący sposób.
1. Historia miodu – jak pszczoły produkują słodki przysmak 🍯🐝
Dzieci uwielbiają poznawać tajemnice świata przyrody, a pszczoły to doskonały temat, który łączy naukę z zabawą. Zajęcia wprowadzają dzieci w fascynujący świat tych pracowitych owadów, ich codziennych zadań i wyjątkowej roli, jaką pełnią w przyrodzie. Dzięki różnorodnym aktywnościom dzieci dowiedzą się, jak powstaje miód, dlaczego pszczoły są ważne dla środowiska i jak możemy je chronić. Oto propozycja scenariusza zajęć, który inspiruje do odkrywania, nauki i twórczej zabawy.
- Wprowadzenie: Omówienie, kim są pszczoły, jakie mają zadania i dlaczego są ważne dla przyrody. Można wykorzystać ilustracje uli, kwiatów i pszczół.
- Prezentacja lub film: Pokazanie prostego filmu edukacyjnego lub ilustracji przedstawiających proces produkcji miodu – od zbierania nektaru po gotowy produkt.
- Zadanie plastyczne: Rysowanie lub kolorowanie pszczółek, kwiatów i uli przy wykorzystaniu przygotowanych szablonów.
- Ćwiczenie ruchowe: Zabawa w „zbieranie nektaru” – dzieci wcielają się w pszczółki, zbierając „nektar” (np. papierowe kule) i przenosząc je do „ula”.
- Podsumowanie: Rozmowa o tym, jak można wspierać pszczoły, np. przez sadzenie kwiatów lub dbanie o środowisko.
2. Rola przyjaźni – jak być dobrym przyjacielem? 🤝🌟
Zajęcia skupiają się na budowaniu relacji i wartości przyjaźni.
- Wprowadzenie: Rozmowa na temat przyjaźni – czym jest, jak się ją okazuje i dlaczego jest ważna.
- Opowiadanie lub bajka: Prezentacja krótkiej historii o przyjaźni, np. o postaciach leśnych, które wspierają się nawzajem w trudnych chwilach.
- Zadanie plastyczne: Tworzenie ilustracji przedstawiających najlepszego przyjaciela lub sytuację, w której komuś się pomogło.
- Zabawa grupowa: Aktywność „Pomocna dłoń” – dzieci w parach wykonują wspólne zadania, ucząc się współpracy, np. przejście przez tor przeszkód lub budowanie z klocków.
- Podsumowanie: Omówienie doświadczeń dzieci i zebranie pomysłów na to, jak każdy może być dobrym przyjacielem.
„Przyjaźń w Stumilowym Lesie – wprowadzenie do zajęć”
Rozpoczynając zajęcia o przyjaźni, warto sięgnąć po inspirujące cytaty z książki „Kubuś Puchatek” A.A. Milne’a. Słowa bohaterów Stumilowego Lasu doskonale oddają istotę przyjaźni, wsparcia i troski o innych. Mogą być pięknym punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi o tym, czym jest prawdziwa przyjaźń i dlaczego warto ją pielęgnować.
Przykładowe cytaty, które mogą wprowadzić dzieci w temat przyjaźni:
- O trwałości przyjaźni:
„Przyjaciele są jak wspomnienia – zawsze je nosimy ze sobą.” - O bliskości:
„Jeśli pewnego dnia będziemy musieli się rozstać, trzymaj mnie w swoim sercu. Tam zawsze będę.” - O wsparciu:
„Jest coś, co musisz wiedzieć… Jesteś odważniejszy, niż ci się wydaje, silniejszy, niż wyglądasz, i mądrzejszy, niż myślisz.” - O byciu razem:
„Dobrze mieć kogoś, kto powie: Chodź, przejdziemy przez to razem.” - O przywiązaniu:
„Czy przyrzeczysz mi, że nigdy o mnie nie zapomnisz?”
„Myślę, że nie mógłbym tego zrobić, nawet gdybym chciał.”
Te cytaty mogą posłużyć jako punkt wyjścia do dalszych rozmów, takich jak:
- Czym jest przyjaźń?
- Jak możemy być dobrymi przyjaciółmi?
- Czy bohaterowie Stumilowego Lasu są dobrymi przyjaciółmi?
Dzieci mogą także spróbować wymyślić własne „mądrości” o przyjaźni, inspirując się słowami Kubusia i jego przyjaciół. To wspaniały sposób na budowanie relacji i rozwijanie empatii. 😊