Szkoła Pisania – Naucz się wyrażać myśli jasno i poprawnie!

Pisanie to sztuka, która pozwala nam dzielić się myślami, emocjami i wiedzą. Aby nasze teksty były klarowne i zrozumiałe, warto znać podstawowe zasady tworzenia różnych form wypowiedzi.
Na tej stronie znajdziesz materiały, które w prosty i przystępny sposób pomogą Ci rozwijać umiejętność pisania. Jeśli chcesz stworzyć dobry opis sytuacji przeżyć wewnętrznych, skorzystaj z naszych wskazówek i przykładów.

Odkrywaj tajniki pisania i rozwijaj swoje umiejętności słowo po słowie!

opis sytuacji przeżyć wewnętrznych

Jak oddać moment lub zdarzenie w opisie?

Aby dobrze przedstawić zdarzenie lub przebieg jakiegoś momentu, warto skupić się na najważniejszych elementach, które pomagają odbiorcy zrozumieć, co dokładnie się wydarzyło. Należy uwzględnić:

  • miejsce akcji,

  • czas,

  • uczestników,

  • okoliczności,

  • a także przebieg zdarzeń i najważniejsze fakty.

Takie podejście sprawia, że relacja jest jasna, logiczna i pełna.

CEL OPISU

Celem opisu jest zapewnienie pełnego i zrozumiałego obrazu danej sytuacji, co ułatwia analizę i podejmowanie decyzji.

Ta forma wypowiedzi zawiera:

wstęp (podajemy czas i miejsce zdarzeń oraz prezentujemy ich uczestników)

rozwinięcie (przedstawiamy okoliczności całej sytuacji i dokładny przebieg zdarzeń)

zakończenie (opisujemy konsekwencje wydarzeń lub wyrażamy refleksję na ich temat)

PRZYDATNE SŁOWNICTWO

wyrażenie oddające relacje czasowe (po pewnym czasie, w pewnej chwili, wówczas, potem, w tym samym momencie, podczas gdy)

wyrazy dynamizujące wypowiedź (nagle, znienacka, w tym, naraz, niespodziewanie, nieoczekiwanie, błyskawicznie, raptem)

WARTO WIEDZIEĆ

– należy pokazać, że poszczególne wydarzenia są ze sobą powiązane przyczynowo np. używając spójników takich jak: ponieważ, gdyż, więc, zatem

– trzeba podkreślić czasowe następstwo wydarzeń np. Kiedy spojrzał w lewo, ujrzał rozpędzony motocykl

– warto posługiwać się krótkimi zdaniami dynamizującymi wypowiedź np. Wybuchła panika. Rzuci się do ucieczki

opis sytuacji przeżyć wewnętrznych

W jaki sposób pisać o uczuciach i refleksjach?

Wyrażanie własnych emocji, myśli i refleksji to sposób na pokazanie światu, co dzieje się w naszym wnętrzu. To subiektywny proces, który pozwala lepiej zrozumieć samego siebie i przekazać innym swoje odczucia w zrozumiały sposób.

Możemy opisywać uczucia takie jak radość, smutek, złość, lęk czy zaskoczenie, a także przekonania i myśli, które wpływają na nasze decyzje i postawy. Dzięki temu pogłębiamy samoświadomość i rozwijamy umiejętność autorefleksji.

Warto pamiętać, że każdy człowiek przeżywa emocje inaczej i ma własny sposób ich wyrażania. Czasami trudno ubrać je w słowa, dlatego równie dobrze sprawdzają się inne formy ekspresji – jak rysunek, muzyka, taniec czy pisanie kreatywne.

CO ZAWIERA TAKA FORMA WYPOWIEDZI?

Taka forma wypowiedzi zawiera:

– przedstawienie sytuacji i tego, co spowodowało określone doznania;

– nazwy uczuć, stanów psychicznych;

– opis wyglądu i zachowań wywołanych przeżyciami wewnętrznymi;

– podsumowanie, w którym wyrażamy nasz stosunek do określonych emocji.

PRZYDATNE SŁOWNICTWO

– ostatnio przydarzyła mi się niesamowita historia…

– Kuba ze zdumieniem przeczytał wpis na blogu…

– bohater wszedł z obawą do pokoju…

– nagle poczułem…

– targały mną…

– na twarzy malowały się…

 – jego wzrok wyrażał…

– widziałem w jej oczach…

– ogarnęło go…

– zawładnęła nią…

– tłumił w sobie…

– rozsadzało mnie…

– nie mogła opanować…

– pogrążył się w…

– twarz pokryła mu się rumieńcem…

– zbladła z przerażenia…

– ręce zaczęły mu drżeć…

– nerwowo chodził po pokoju…

– oczy zalśniły jej dziwnym blaskiem…

– wiedziałem, że muszę to przetrwać…

– Ela zbyt często ulegała…

– to było najlepsze doświadczenie w jej życiu…

– muszę przyznać, że nie zapanowałam nad emocjami…

opis sytuacji przeżyć wewnętrznych

🎬 Zobacz film, który pomoże Ci lepiej zrozumieć temat!

Poniżej możesz obejrzeć wideo (Fundacja Uniwersytet Dzieci) bezpośrednio na naszej stronie 👇

🌐 A jeśli wolisz – kliknij, aby otworzyć w nowym oknie

NA CZYM POLEGA OPIS DZIEŁA SZTUKI?

Opis dzieła sztuki polega na omówieniu i przedstawieniu różnych aspektów danego dzieła w sposób szczegółowy i obiektywny. Opisując dzieło, należy zwrócić uwagę na różne elementy, takie jak: forma, kompozycja, kolorystyka, technika wykonania, tematyka oraz przekaz artystyczny.

Podczas opisu warto zwrócić uwagę na następujące aspekty:

Opis fizyczny: Opisz, jak dzieło wygląda. Czy jest to obraz, rzeźba, fotografia, czy może jakiś inny rodzaj dzieła sztuki? Jaka jest jego wielkość, kształt i materiał wykonania?

Kompozycja i perspektywa: Zwróć uwagę na sposób, w jaki artysta skomponował elementy w dziele. Czy istnieje jakaś główna płaszczyzna, czy przestrzeń jest przedstawiona w sposób realistyczny czy abstrakcyjny? Jakie są główne linie, punkty zbieżne lub punkty centralne?

Kolorystyka: Opisz, jakie kolory są użyte w dziele i jakie to ma znaczenie dla jego przekazu. Czy kolory są jasne i radosne, czy może ciemne i mroczne? Jakie emocje mogą wywoływać poszczególne kolory?

Technika wykonania: Spróbuj zidentyfikować, jak artysta wykorzystał różne techniki artystyczne w tworzeniu dzieła. Czy użył pędzla, kredki, ołówka, pasteli czy może użył technik cyfrowych? Jakie są efekty techniczne?

Treść i przekaz: Zastanów się nad tym, jakie przesłanie chciał przekazać artysta. Jakie są tematy i motywy obecne w dziele? Czy istnieje ukryte znaczenie, a jeśli tak, to jakie mogą być różne interpretacje?

Reakcja emocjonalna: Opisz swoje własne odczucia i emocje, które wywołuje w Tobie to dzieło sztuki. Czy czujesz się zaskoczony, wzruszony, ciekawski? Jakie są Twoje pierwsze wrażenia?

WSKAZÓWKA

Przy opisie dzieła sztuki ważne jest, aby być obiektywnym i opisywać je tak, jak ono jest, bez własnych ocen i interpretacji.

CO ZAWIERA TAKA FORMA WYPOWIEDZI?

Taka forma wypowiedzi zawiera:

wstęp (podajemy w nim tytuł oraz informacje o autorze, czasie powstania dzieła i technice)

rozwinięcie (przedstawiamy temat dzieła, opisujemy charakterystyczne elementy np. Co znajduje się na różnych planach, kolorystykę, postacie, przedmioty oraz interpretujemy całość)

zakończenie (piszemy o wrażeniach, jakie wywołało na nas to dzieło)

PRZYDATNE SŁOWNICTWO

– autorem obrazu jest…

– dzieło stanowi przykład malarstwa…

– obraz namalowano farbami akwarelowymi…

– jest to rycina zatytułowana…

– tematem dzieła jest…

– obraz przedstawia…

– na pierwszym planie znajduje się…

– na drugim planie można dostrzec…

–  w tle widać…

– w głębi znajdują się…

– kompozycja jest uporządkowana…

– perspektywa została zaburzona…

– kolory są przygaszone, a kontury rozmyte…

– artysta posłużył się bogatą paletą barw…

– wzrok widza przyciąga nietypowa kolorystyka…

– rzeczy na pierwszym planie…

– twórca w ten sposób podkreśla…

– znaczenie obrazu wynika z…

– dzieło można zrozumieć dopiero po…

– płótno emanuje chłodem…

– kojarzy mi się z…

– budzi we mnie…