Szkoła Pisania – Naucz się wyrażać myśli jasno i poprawnie!
Pisanie to sztuka, która pozwala nam dzielić się myślami, emocjami i wiedzą. Aby nasze teksty były klarowne i zrozumiałe, warto znać podstawowe zasady tworzenia różnych form wypowiedzi.
Na tej stronie znajdziesz materiały, które w prosty i przystępny sposób pomogą Ci rozwijać umiejętność pisania. Jeśli chcesz stworzyć dobry opis sytuacji przeżyć wewnętrznych, skorzystaj z naszych wskazówek i przykładów.
Odkrywaj tajniki pisania i rozwijaj swoje umiejętności słowo po słowie!
opis sytuacji przeżyć wewnętrznych
Jak oddać moment lub zdarzenie w opisie?
Aby dobrze przedstawić zdarzenie lub przebieg jakiegoś momentu, warto skupić się na najważniejszych elementach, które pomagają odbiorcy zrozumieć, co dokładnie się wydarzyło. Należy uwzględnić:
miejsce akcji,
czas,
uczestników,
okoliczności,
a także przebieg zdarzeń i najważniejsze fakty.
Takie podejście sprawia, że relacja jest jasna, logiczna i pełna.
CEL OPISU
Celem opisu jest zapewnienie pełnego i zrozumiałego obrazu danej sytuacji, co ułatwia analizę i podejmowanie decyzji.
Ta forma wypowiedzi zawiera:
– wstęp (podajemy czas i miejsce zdarzeń oraz prezentujemy ich uczestników)
– rozwinięcie (przedstawiamy okoliczności całej sytuacji i dokładny przebieg zdarzeń)
– zakończenie (opisujemy konsekwencje wydarzeń lub wyrażamy refleksję na ich temat)
PRZYDATNE SŁOWNICTWO
– wyrażenie oddające relacje czasowe (po pewnym czasie, w pewnej chwili, wówczas, potem, w tym samym momencie, podczas gdy)
– wyrazy dynamizujące wypowiedź (nagle, znienacka, w tym, naraz, niespodziewanie, nieoczekiwanie, błyskawicznie, raptem)
WARTO WIEDZIEĆ
– należy pokazać, że poszczególne wydarzenia są ze sobą powiązane przyczynowo np. używając spójników takich jak: ponieważ, gdyż, więc, zatem
– trzeba podkreślić czasowe następstwo wydarzeń np. Kiedy spojrzał w lewo, ujrzał rozpędzony motocykl
– warto posługiwać się krótkimi zdaniami dynamizującymi wypowiedź np. Wybuchła panika. Rzuci się do ucieczki
opis sytuacji przeżyć wewnętrznych
W jaki sposób pisać o uczuciach i refleksjach?
Wyrażanie własnych emocji, myśli i refleksji to sposób na pokazanie światu, co dzieje się w naszym wnętrzu. To subiektywny proces, który pozwala lepiej zrozumieć samego siebie i przekazać innym swoje odczucia w zrozumiały sposób.
Możemy opisywać uczucia takie jak radość, smutek, złość, lęk czy zaskoczenie, a także przekonania i myśli, które wpływają na nasze decyzje i postawy. Dzięki temu pogłębiamy samoświadomość i rozwijamy umiejętność autorefleksji.
Warto pamiętać, że każdy człowiek przeżywa emocje inaczej i ma własny sposób ich wyrażania. Czasami trudno ubrać je w słowa, dlatego równie dobrze sprawdzają się inne formy ekspresji – jak rysunek, muzyka, taniec czy pisanie kreatywne.
CO ZAWIERA TAKA FORMA WYPOWIEDZI?
Taka forma wypowiedzi zawiera:
– przedstawienie sytuacji i tego, co spowodowało określone doznania;
– nazwy uczuć, stanów psychicznych;
– opis wyglądu i zachowań wywołanych przeżyciami wewnętrznymi;
– podsumowanie, w którym wyrażamy nasz stosunek do określonych emocji.
PRZYDATNE SŁOWNICTWO
– ostatnio przydarzyła mi się niesamowita historia…
– Kuba ze zdumieniem przeczytał wpis na blogu…
– bohater wszedł z obawą do pokoju…
– nagle poczułem…
– targały mną…
– na twarzy malowały się…
– jego wzrok wyrażał…
– widziałem w jej oczach…
– ogarnęło go…
– zawładnęła nią…
– tłumił w sobie…
– rozsadzało mnie…
– nie mogła opanować…
– pogrążył się w…
– twarz pokryła mu się rumieńcem…
– zbladła z przerażenia…
– ręce zaczęły mu drżeć…
– nerwowo chodził po pokoju…
– oczy zalśniły jej dziwnym blaskiem…
– wiedziałem, że muszę to przetrwać…
– Ela zbyt często ulegała…
– to było najlepsze doświadczenie w jej życiu…
– muszę przyznać, że nie zapanowałam nad emocjami…
opis sytuacji przeżyć wewnętrznych
🎬 Zobacz film, który pomoże Ci lepiej zrozumieć temat!
Poniżej możesz obejrzeć wideo (Fundacja Uniwersytet Dzieci) bezpośrednio na naszej stronie 👇
NA CZYM POLEGA OPIS DZIEŁA SZTUKI?
Opis dzieła sztuki polega na omówieniu i przedstawieniu różnych aspektów danego dzieła w sposób szczegółowy i obiektywny. Opisując dzieło, należy zwrócić uwagę na różne elementy, takie jak: forma, kompozycja, kolorystyka, technika wykonania, tematyka oraz przekaz artystyczny.
Podczas opisu warto zwrócić uwagę na następujące aspekty:
Opis fizyczny: Opisz, jak dzieło wygląda. Czy jest to obraz, rzeźba, fotografia, czy może jakiś inny rodzaj dzieła sztuki? Jaka jest jego wielkość, kształt i materiał wykonania?
Kompozycja i perspektywa: Zwróć uwagę na sposób, w jaki artysta skomponował elementy w dziele. Czy istnieje jakaś główna płaszczyzna, czy przestrzeń jest przedstawiona w sposób realistyczny czy abstrakcyjny? Jakie są główne linie, punkty zbieżne lub punkty centralne?
Kolorystyka: Opisz, jakie kolory są użyte w dziele i jakie to ma znaczenie dla jego przekazu. Czy kolory są jasne i radosne, czy może ciemne i mroczne? Jakie emocje mogą wywoływać poszczególne kolory?
Technika wykonania: Spróbuj zidentyfikować, jak artysta wykorzystał różne techniki artystyczne w tworzeniu dzieła. Czy użył pędzla, kredki, ołówka, pasteli czy może użył technik cyfrowych? Jakie są efekty techniczne?
Treść i przekaz: Zastanów się nad tym, jakie przesłanie chciał przekazać artysta. Jakie są tematy i motywy obecne w dziele? Czy istnieje ukryte znaczenie, a jeśli tak, to jakie mogą być różne interpretacje?
Reakcja emocjonalna: Opisz swoje własne odczucia i emocje, które wywołuje w Tobie to dzieło sztuki. Czy czujesz się zaskoczony, wzruszony, ciekawski? Jakie są Twoje pierwsze wrażenia?
WSKAZÓWKA
Przy opisie dzieła sztuki ważne jest, aby być obiektywnym i opisywać je tak, jak ono jest, bez własnych ocen i interpretacji.
CO ZAWIERA TAKA FORMA WYPOWIEDZI?
Taka forma wypowiedzi zawiera:
– wstęp (podajemy w nim tytuł oraz informacje o autorze, czasie powstania dzieła i technice)
– rozwinięcie (przedstawiamy temat dzieła, opisujemy charakterystyczne elementy np. Co znajduje się na różnych planach, kolorystykę, postacie, przedmioty oraz interpretujemy całość)
– zakończenie (piszemy o wrażeniach, jakie wywołało na nas to dzieło)
PRZYDATNE SŁOWNICTWO
– autorem obrazu jest…
– dzieło stanowi przykład malarstwa…
– obraz namalowano farbami akwarelowymi…
– jest to rycina zatytułowana…
– tematem dzieła jest…
– obraz przedstawia…
– na pierwszym planie znajduje się…
– na drugim planie można dostrzec…
– w tle widać…
– w głębi znajdują się…
– kompozycja jest uporządkowana…
– perspektywa została zaburzona…
– kolory są przygaszone, a kontury rozmyte…
– artysta posłużył się bogatą paletą barw…
– wzrok widza przyciąga nietypowa kolorystyka…
– rzeczy na pierwszym planie…
– twórca w ten sposób podkreśla…
– znaczenie obrazu wynika z…
– dzieło można zrozumieć dopiero po…
– płótno emanuje chłodem…
– kojarzy mi się z…
– budzi we mnie…