Witaj w Strefie Nauczyciela!
To miejsce stworzyliśmy specjalnie dla Ciebie – nauczyciela edukacji przedszkolnej. Niezależnie od tego, czy pracujesz z maluszkami, czy ze starszakami, znajdziesz tu praktyczne wskazówki, gotowe materiały do pobrania i sprawdzone pomysły, które ułatwią Ci codzienną pracę.
Doskonale wiemy, że praca w przedszkolu to ciągłe poszukiwanie inspiracji i skutecznych rozwiązań. Czasem brakuje czasu na przygotowanie kreatywnych zajęć, a czasem stajesz przed wyzwaniem pedagogicznym, które wymaga szybkiego wsparcia. Chcemy pokazać, że nie jesteś sam/a ze swoimi dylematami i że są metody, które naprawdę działają.
✍️ Pisz jak ekspert: Gotowy wzór i bank sformułowań
Wzór informacji o gotowości szkolnej
Napisanie „Informacji o gotowości szkolnej” to jeden z najważniejszych i najbardziej formalnych obowiązków nauczyciela „zerówki”. To oficjalny dokument, który trafia do rodziców, a często także do poradni. Wielu nauczycieli zastanawia się jednak, jak poprawnie sformułować wnioski, aby były merytoryczne, zgodne z prawem i zrozumiałe dla rodzica. Ta strona to Twój kompletny niezbędnik. Znajdziesz tu aktualną podstawę prawną, gotowy do pobrania edytowalny wzór dokumentu oraz – co najcenniejsze – cały bank gotowych sformułowań, które ułatwią Ci opisanie każdego obszaru rozwoju dziecka.
Aktualna podstawa prawna i wzór druku MEiN
Informację o gotowości szkolnej przygotowuje się na wzorze określonym przez Ministerstwo Edukacji. Na rok szkolny 2024/2025 (i lata poprzednie, począwszy od 2023/2024) obowiązującym dokumentem jest wzór o numerze MEiN-I/82.
Podstawa prawna: Wzór ten został określony w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. 2023 poz. 1120).
Ważna uwaga: Akty prawne mogą się zmieniać. Zawsze warto zweryfikować aktualność rozporządzenia na oficjalnych stronach rządowych (np. w Internetowym Systemie Aktów Prawnych – ISAP). Dokument, który udostępniamy poniżej, jest zgodny z tym rozporządzeniem.
Wzór informacji o gotowości szkolnej (DOC/PDF) – Do pobrania
Aby maksymalnie ułatwić Ci pracę, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór „Informacji o gotowości szkolnej” (zgodny z drukiem MEiN-I/82). Możesz go pobrać i edytować na komputerze lub wydrukować i wypełnić ręcznie.
Plik DOC (do edycji) – Idealny do wypełnienia na komputerze. Możesz dowolnie edytować tekst i wklejać sformułowania z naszego banku przykładów poniżej.
Plik PDF (do druku) – Gotowy do szybkiego wydruku, jeśli wolisz wypełniać dokument ręcznie.
📥 POBIERZ - ✍️ WYPEŁNIJ - 📋 PRZEKAŻ
Gotowe arkusze obserwacji 3-latka (DO POBRANIA)
Wiemy, jak cenny jest Twój czas. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie profesjonalne arkusze obserwacji rozwoju 3-latka, gotowe do pobrania całkowicie za darmo. To Twoje codzienne narzędzie pracy, które pozwoli Ci w uporządkowany i systematyczny sposób monitorować postępy każdego malucha.
Dlaczego warto z nich skorzystać?
Oszczędzasz czas: Nie musisz projektować własnych tabel od zera. Masz gotowe, przemyślane narzędzie.
Masz kontrolę nad postępami: Nasze arkusze pozwalają na przeprowadzenie diagnozy w trzech kluczowych momentach roku szkolnego (np. na początku, w środku i na końcu). Dzięki temu wyraźnie widzisz postępy dziecka i możesz łatwo śledzić jego rozwój w czasie.
Działasz kompleksowo: Nasze materiały obejmują wszystkie najważniejsze sfery rozwoju 3-latka (fizyczną, społeczną, emocjonalną i poznawczą).
Zyskujesz profesjonalizm: To gotowy materiał, który ułatwi Ci formułowanie wniosków, pisanie opinii czy rozmowy z rodzicami.
Jak pobrać materiały? Poniżej znajdziesz wszystkie przygotowane przez nas karty. Udostępniamy je w dwóch formatach:
Obraz JPG (do podglądu) – możesz szybko zobaczyć, jak wygląda dany arkusz.
Plik PDF (do pobrania) – gotowy do druku. Plik możesz wydrukować zarówno w kolorze, jak i w wersji czarno-białej.
📥 POBIERZ - 🖨️ WYDRUKUJ - 🧐 OBSERWUJ - ❤️ WSPIERAJ
Co dalej?
Jak omawiać wyniki obserwacji z rodzicami?
Zebranie obserwacji to połowa sukcesu. Drugą jest profesjonalne i empatyczne przekazanie ich rodzicom. To bywa stresujące, zwłaszcza gdy musimy poruszyć temat ewentualnych trudności.
Pamiętaj o kilku zasadach:
Zawsze zaczynaj od mocnych stron: Powiedz, w czym dziecko jest świetne, co lubi robić, gdzie zrobiło postępy. Budujesz w ten sposób atmosferę zaufania.
Mów o faktach, nie o ocenach: Zamiast „Krzyś jest niegrzeczny”, powiedz „Zauważyłam, że Krzysiowi trudno jest poczekać na swoją kolej podczas zabawy”.
Bądź partnerem: Używaj języka „my” (np. „Zastanówmy się, jak możemy wspólnie pomóc…”).
Przygotuj przykłady: Jeśli mówisz o trudnościach, miej w głowie konkretne 2-3 sytuacje, które je ilustrują.
Jakich sformułowań używać w rozmowie z rodzicem?
Oto kilka przykładowych sformułowań, które pomogą Ci w bezpieczny i konstruktywny sposób przekazać rodzicom swoje obserwacje:
1. Rozpoczęcie rozmowy i przekazywanie mocnych stron:
„Chciałam Panią/Pana zaprosić, żeby opowiedzieć, jak wspaniale Zosia/Staś radzi sobie w grupie. Szczególnie jestem pod wrażeniem tego, jak…”
„Zauważyłam, że Ania zrobiła ogromne postępy w… (np. samodzielnym jedzeniu / zgłaszaniu potrzeb).”
„Mocną stroną Państwa syna/córki jest z pewnością… (np. ciekawość świata / chęć do zabaw ruchowych).”
2. Omawianie obszarów do wsparcia (trudności):
Zamiast mówić: „Kasia bije dzieci.” Powiedz: „Zauważyłam, że Kasi zdarza się używać rąk w kontakcie z dziećmi, kiedy jest zdenerwowana lub chce zdobyć zabawkę. Pracujemy teraz nad tym, by…”
Zamiast mówić: „Tomek nic nie mówi.” Powiedz: „Tomek świetnie komunikuje się gestem, ale zauważyłam, że rzadziej niż rówieśnicy używa mowy do komunikowania swoich potrzeb. Chciałabym, żebyśmy wspólnie zastanowili się, jak możemy go w tym wesprzeć.”
Zamiast mówić: „Jest nieśmiały i boi się grupy.” Powiedz: „Adaś potrzebuje trochę więcej czasu niż inne dzieci, aby poczuć się pewnie w nowej sytuacji. Na razie najchętniej bawi się z boku, obserwując grupę. To jego sposób na adaptację.”
3. Delikatne sugerowanie konsultacji ze specjalistą:
„Wszystkie dzieci rozwijają się we własnym tempie. Zauważyłam jednak, że mowa Jasia jest trochę mniej wyraźna w porównaniu do jego rówieśników. Często nauczyciele w takich sytuacjach zalecają profilaktyczną konsultację logopedyczną. Czy myśleli Państwo może o tym?”
„Zauważyłam, że Piotruś ma dużą wrażliwość na bodźce – (np. zatyka uszy przy głośniejszej muzyce / przeszkadzają mu metki). Być może warto byłoby skonsultować to ze specjalistą od integracji sensorycznej, aby sprawdzić, jak możemy mu pomóc czuć się bardziej komfortowo?”