Witaj w Strefie Nauczyciela!
To miejsce stworzyliśmy specjalnie dla Ciebie – nauczyciela edukacji przedszkolnej. Niezależnie od tego, czy pracujesz z maluszkami, czy ze starszakami, znajdziesz tu praktyczne wskazówki, gotowe materiały do pobrania i sprawdzone pomysły, które ułatwią Ci codzienną pracę.
Doskonale wiemy, że praca w przedszkolu to ciągłe poszukiwanie inspiracji i skutecznych rozwiązań. Czasem brakuje czasu na przygotowanie kreatywnych zajęć, a czasem stajesz przed wyzwaniem pedagogicznym, które wymaga szybkiego wsparcia. Chcemy pokazać, że nie jesteś sam/a ze swoimi dylematami i że są metody, które naprawdę działają.
✍️ Pisz jak ekspert: Gotowy wzór i bank sformułowań
Wzór informacji o gotowości szkolnej
Napisanie „Informacji o gotowości szkolnej” to jeden z najważniejszych i najbardziej formalnych obowiązków nauczyciela „zerówki”. To oficjalny dokument, który trafia do rodziców, a często także do poradni. Wielu nauczycieli zastanawia się jednak, jak poprawnie sformułować wnioski, aby były merytoryczne, zgodne z prawem i zrozumiałe dla rodzica. Ta strona to Twój kompletny niezbędnik. Znajdziesz tu aktualną podstawę prawną, gotowy do pobrania edytowalny wzór dokumentu oraz – co najcenniejsze – cały bank gotowych sformułowań, które ułatwią Ci opisanie każdego obszaru rozwoju dziecka.
Aktualna podstawa prawna i wzór druku MEiN
Informację o gotowości szkolnej przygotowuje się na wzorze określonym przez Ministerstwo Edukacji. Na rok szkolny 2024/2025 (i lata poprzednie, począwszy od 2023/2024) obowiązującym dokumentem jest wzór o numerze MEiN-I/82.
Podstawa prawna: Wzór ten został określony w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. 2023 poz. 1120).
Ważna uwaga: Akty prawne mogą się zmieniać. Zawsze warto zweryfikować aktualność rozporządzenia na oficjalnych stronach rządowych (np. w Internetowym Systemie Aktów Prawnych – ISAP). Dokument, który udostępniamy poniżej, jest zgodny z tym rozporządzeniem.
Wzór informacji o gotowości szkolnej (DOC/PDF) – Do pobrania
Wiemy, jak cenny jest Twój czas, zwłaszcza podczas wypełniania formalnej dokumentacji. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy wzór „Informacji o gotowości szkolnej” (druk MEiN-I/82) – w wersji przez nas ulepszonej.
Dlaczego warto skorzystać z naszego wzoru?
Oszczędzasz czas: Nie musisz formatować dokumentu od zera. Masz gotowe, przemyślane narzędzie.
Masz wygodę (Nasz upgrade!): Zmodyfikowaliśmy standardowy wzór. Jest teraz bardziej przejrzysty i ma znacznie więcej miejsca na Twoje notatki i sformułowania (np. dodaliśmy dodatkowe linie).
Zyskujesz profesjonalizm: Wypełnienie na komputerze (w pliku DOC) lub na naszym przejrzystym druku (PDF) wygląda znacznie profesjonalniej niż standardowy, „ciasny” formularz.
Jak pobrać materiały? Dajemy Ci pełną elastyczność:
Plik DOC (do edycji): To jest JEDEN, kompletny 5-stronicowy plik Word, który możesz pobrać i wygodnie wypełnić na komputerze. Idealny, by wklejać do niego zwroty z naszego „Banku sformułowań” poniżej. Tutaj kliknij i pobierz plik do edycji
Pliki PDF (do druku): Poniżej znajdziesz podgląd (JPG) każdej z 5 stron dokumentu. Możesz pobrać każdą stronę jako osobny plik PDF. Pomylisz się? Drukujesz ponownie tylko ten jeden arkusz, nie cały wielostronicowy dokument.
📥 POBIERZ - ✍️ WYPEŁNIJ - 🖨️ WYDRUKUJ - 📋 PRZEKAŻ
Bank gotowych sformułowań
Jak wypełnić druk?
Wypełnianie oficjalnego dokumentu bywa trudne – chcemy być precyzyjni, ale też pisać językiem zrozumiałym dla rodzica. Poniżej znajdziesz „bank” gotowych propozycji zapisów, które możesz kopiować, modyfikować i wklejać bezpośrednio do pobranego pliku .doc. Pamiętaj, że to tylko przykłady – zawsze dostosuj je do konkretnego dziecka.
I. 1 Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Oto przykładowe zapisy, których możesz użyć, opisując sprawność motoryczną dziecka:
1) Przykłady zapisów: Mocne strony
Dziecko wykazuje wysoką sprawność fizyczną i dobrą koordynację ruchową.
Aktywnie i chętnie uczestniczy we wszystkich zabawach ruchowych, w tym na świeżym powietrzu.
Prawidłowo realizuje zadania z zakresu motoryki dużej (np. skakanie, bieganie) i małej (np. cięcie nożyczkami, precyzyjne kolorowanie).
Ma utrwalony prawidłowy chwyt pisarski.
Zachowuje poprawną postawę ciała podczas zajęć przy stoliku.
Jest zwinne, energiczne i chętnie podejmuje wyzwania sportowe.
2) Przykłady zapisów: Zauważone trudności
Dziecko nie opanowało jeszcze w pełni umiejętności… (np. samodzielnego wiązania sznurowadeł, łapania piłki).
Wymaga dalszych ćwiczeń w zakresie… (np. precyzji ruchów dłoni, koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrzymania równowagi).
Czasami potrzebuje dodatkowej motywacji do udziału w grupowych zabawach ruchowych.
Wciąż potrzebuje wsparcia osoby dorosłej w czynnościach samoobsługowych, takich jak…
Obserwuje się trudności z utrzymaniem równowagi podczas stania na jednej nodze.
Chwyt pisarski jest jeszcze nieustalony / wymaga korekty.
3) Przykłady zapisów: Podjęte lub potrzebne działania wspierające
Systematyczne motywowanie dziecka do podejmowania wyzwań ruchowych i pokonywania własnych ograniczeń.
Prowadzono indywidualne ćwiczenia… (np. utrwalające prawidłowy chwyt pisarski, ćwiczenia precyzji manualnej).
Przekazano rodzicom informację o zaobserwowanych trudnościach i zalecono konsultację ze specjalistą (np. fizjoterapeutą, terapeutą SI).
Stosowano zindywidualizowane formy pracy w celu rozwijania… (np. sprawności manualnej).
Dziecko zostało objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną w obszarze…
4) Przykłady zapisów: Wskazówki dla rodziców
Zachęca się rodziców do zapewnienia dziecku codziennej dawki aktywności fizycznej na świeżym powietrzu.
Wskazane jest kontynuowanie w domu ćwiczeń motoryki małej poprzez zabawy manualne (np. lepienie, rysowanie, wycinanie, nawlekanie koralików).
Warto skonsultować obserwacje z… (np. ortopedą, fizjoterapeutą, terapeutą integracji sensorycznej).
Kluczowe jest wspieranie dziecka i chwalenie go za podejmowany wysiłek i próby, a nie tylko za finalny efekt pracy.
I.2 Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
To kluczowy obszar, który decyduje o adaptacji w szkole. Zapisy powinny być taktowne i precyzyjne.
1) Przykłady zapisów: Mocne strony
Dziecko prawidłowo rozpoznaje, nazywa i adekwatnie wyraża podstawowe emocje (radość, smutek, złość).
Potrafi radzić sobie z emocjami w sytuacjach społecznych; rozumie emocje innych.
Posiada adekwatną do wieku zdolność do samoregulacji (np. potrafi poczekać na swoją kolej, wyciszyć się po zabawie).
Jest empatyczne, życzliwie nastawione do rówieśników i dorosłych.
Dziecko jest pogodne, a ewentualne trudności nie powodują u niego długotrwałego obniżenia nastroju.
Prawidłowo adaptuje się do nowych sytuacji w przedszkolu.
2) Przykłady zapisów: Zauważone trudności
Dziecko wciąż wymaga wsparcia w zakresie… (np. rozpoznawania i nazywania przeżywanych emocji).
Obserwuje się trudności z radzeniem sobie z porażką; dziecko szybko się zniechęca, bywa płaczliwe lub reaguje złością.
W sytuacjach stresujących… (np. wycofuje się, szuka wsparcia nauczyciela, reaguje nieadekwatnie do sytuacji).
Prezentuje zachowania… (np. agresywne, autoagresywne) w odpowiedzi na frustrację.
Jest nadmiernie wrażliwe / lękowe w kontaktach społecznych / w nowych sytuacjach.
Wymaga wsparcia osoby dorosłej w radzeniu sobie z silnymi emocjami (np. złością, ekscytacją).
Ma trudności z czekaniem na swoją kolej, z trudem odkłada gratyfikację.
3) Przykłady zapisów: Podjęte lub potrzebne działania wspierające
Prowadzono rozmowy indywidualne z dzieckiem mające na celu naukę rozpoznawania i akceptowalnego wyrażania emocji.
Stosowano zabawy i zajęcia wyciszające oraz relaksacyjne.
Realizowano grupowe zajęcia w oparciu o bajki terapeutyczne, rozwijające kompetencje emocjonalne.
Dziecko zostało objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną / wsparciem psychologa w przedszkolu.
Regularnie konsultowano z rodzicami obserwowane trudności i wdrażano wspólne strategie postępowania.
Wzmacniano poczucie własnej wartości dziecka poprzez eksponowanie jego mocnych stron i docenianie wysiłku.
4) Przykłady zapisów: Wskżówki dla rodziców
Zaleca się kontynuowanie rozmów z dzieckiem o emocjach, nazywanie ich i pokazywanie akceptowalnych sposobów ich wyrażania.
Wskazane jest wzmacnianie samodzielności dziecka i wiary we własne siły poprzez wspieranie go w pokonywaniu trudności i docenianie podejmowanych prób.
Zaleca się konsultację ze specjalistą (np. psychologiem, terapeutą SI) w celu pogłębienia diagnozy obserwowanych trudności.
Warto wspierać dziecko poprzez poszerzanie własnych kompetencji rodzicielskich (np. lektura poradników o rozwoju emocjonalnym dziecka).
Należy zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, unikać porównywania go z innymi.
I.3 Społeczny obszar rozwoju dziecka
Ten obszar opisuje, jak dziecko funkcjonuje w grupie – czy przestrzega zasad, jak buduje relacje i komunikuje się.
1) Przykłady zapisów: Mocne strony
Dziecko z łatwością nawiązuje pozytywne relacje rówieśnicze; jest lubiane w grupie.
Potrafi współpracować w zespole podczas zabaw i zadań, dążąc do wspólnego celu.
Rozumie i przestrzega ustalonych zasad i umów grupowych, często bez konieczności przypominania przez nauczyciela.
Jest empatyczne; wyraża szacunek do innych osób i ich granic.
Aktywnie uczestniczy w życiu grupy, chętnie podejmuje się ról i obowiązków (np. dyżurnego).
Potrafi komunikować swoje potrzeby i oczekiwania w sposób asertywny i akceptowalny społecznie.
Samodzielnie podejmuje próby rozwiązywania drobnych konfliktów rówieśniczych.
2) Przykłady zapisów: Zauważone trudności
Dziecko ma trudności z nawiązywaniem relacji; często bawi się samotnie lub wycofuje się z interakcji.
W sytuacjach konfliktowych… (np. reaguje impulsywnie, ma trudności z przyjęciem perspektywy innej osoby, wymaga interwencji dorosłego).
Obserwuje się trudności z przestrzeganiem ustalonych zasad; wymaga częstego przypominania i kontroli ze strony nauczyciela.
W pracy zespołowej… (np. przyjmuje postawę dominującą lub wycofującą się, z trudem dzieli się zabawkami/materiałami).
Ma trudności z asertywnym wyrażaniem swoich potrzeb lub odmawianiem w sposób niekonfliktowy.
3) Przykłady zapisów: Podjęte lub potrzebne działania wspierające
Stwarzanie sytuacji i zabaw sprzyjających integracji i współpracy w małych grupach.
Prowadzenie indywidualnych rozmów z dzieckiem na temat zasad panujących w grupie i sposobów rozwiązywania konfliktów.
Wdrażanie zabaw i zajęć o charakterze socjoterapeutycznym, modelujących prawidłowe zachowania społeczne.
Dziecko zostało objęte wsparciem pedagoga / psychologa w celu rozwijania kompetencji społecznych.
Zalecenie konsultacji w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w celu pogłębienia diagnozy trudności społecznych.
Systematyczne konsultowanie z rodzicami obserwowanych zachowań i ustalanie jednolitych oddziaływań wychowawczych.
4) Przykłady zapisów: Wskazówki dla rodziców
Zaleca się stwarzanie dziecku okazji do kontaktów z rówieśnikami poza przedszkolem (np. na placu zabaw, zapraszanie kolegów).
Warto rozmawiać z dzieckiem o sytuacjach społecznych, które miały miejsce, analizować je i pokazywać różne punkty widzenia.
Wskazane jest wspieranie dziecka poprzez lekturę poradników dotyczących rozwoju społecznego lub skorzystanie ze wsparcia specjalistów (np. psychologa).
Należy ograniczyć dziecku dostęp do gier i bajek prezentujących nieaprobowane społecznie zachowania (np. agresję).
Zachęca się do rezygnacji ze stosowania kar na rzecz jasnego wyznaczania granic i pokazywania konsekwencji.
I.4 Poznawczy obszar rozwoju dziecka
To najbardziej rozbudowany obszar, obejmujący m.in. mowę, myślenie, gotowość do nauki czytania, pisania i matematyki.
1) Przykłady zapisów: Mocne strony
Dziecko sprawnie porozumiewa się językiem ojczystym, buduje złożone, poprawne gramatycznie zdania.
Posiada bogaty zasób słownictwa.
Prawidłowo różnicuje dźwięki mowy (ma sprawny słuch fonemowy).
Dokonuje poprawnej analizy i syntezy słuchowej (głoskowej i sylabowej).
Rozpoznaje większość liter alfabetu, podejmuje udane próby czytania prostych wyrazów/zdań.
Sprawnie przelicza w dostępnym zakresie, rozumie pojęcie liczby.
Rozpoznaje cyfry oraz podstawowe znaki matematyczne (+, -, =).
Potrafi klasyfikować obiekty na podstawie kilku cech (np. koloru, kształtu, wielkości).
Wykazuje wysoki poziom myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego.
Ma dobrze rozwiniętą pamięć i zdolność koncentracji uwagi.
Wykazuje szczególne uzdolnienia w obszarze… (np. matematycznym, plastycznym, muzycznym, konstrukcyjnym).
2) Przykłady zapisów: Zauważone trudności
Dziecko nie opanowało jeszcze umiejętności… (np. dokonywania pełnej analizy głoskowej wyrazów, przeliczania ze zrozumieniem).
Wymaga doskonalenia… (np. umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu, pamięci słuchowej).
Myli litery o podobnym kształcie (np. b-d) lub dźwięki o podobnym brzmieniu.
Pomimo ćwiczeń, wciąż ma trudności z… (np. rozumieniem pojęć matematycznych, budowaniem dłuższych wypowiedzi).
Wymaga więcej czasu lub wsparcia nauczyciela, aby ukończyć zadanie.
Prezentuje trudności z myśleniem przyczynowo-skutkowym.
Zasób słownictwa dziecka jest ograniczony / mowa jest agramatyczna.
3) Przykłady zapisów: Podjęte lub potrzebne działania wspierające
Prowadzono systematyczne, indywidualne ćwiczenia… (np. słuchu fonemowego, analizy i syntezy wzrokowej, koncentracji uwagi).
Konsultowano z rodzicem zaobserwowane trudności i zalecono konsultację specjalistyczną (np. logopedyczną, w poradni P-P).
Dostosowywano poziom trudności zadań do możliwości dziecka, aby umożliwić mu odnoszenie sukcesów i budować motywację.
Rozwijano uzdolnienia dziecka poprzez… (np. powierzanie mu dodatkowych zadań, angażowanie w konkursy, projekty).
Dziecko zostało objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną / zajęciami logopedycznymi w placówce.
4) Przykłady zapisów: Wskazówki dla rodziców
Zaleca się kontynuowanie w domu ćwiczeń… (np. słuchowych w formie zabawy „Co słyszysz na początku słowa?”).
Kluczowe jest codzienne, wspólne czytanie książek i rozmowa na temat ich treści, co wzbogaca słownictwo i rozwija wyobraźnię.
Warto ograniczyć dziecku dostęp do multimediów (TV, smartfon) na rzecz gier planszowych, łamigłówek i zabaw konstrukcyjnych.
Zachęca się do utrwalania z dzieckiem znajomości liter i cyfr w formie zabawy (np. podczas spacerów, zakupów).
Wskazane jest rozwijanie zainteresowań dziecka poprzez… (np. zapisanie na zajęcia dodatkowe zgodne z jego predyspozycjami).
Należy kontynuować współpracę ze specjalistami (np. logopedą) i systematycznie ćwiczyć w domu.
II. Samodzielność
umiejętności i wykonywanie czynności samoobsługowych
Ten obszar opisuje kluczowe umiejętności samoobsługowe i organizacyjne dziecka.
1) Przykłady zapisów: Mocne strony
Dziecko jest w pełni samodzielne w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych (np. korzystanie z toalety, mycie rąk, ubieranie się).
Samodzielnie i sprawnie spożywa posiłki, poprawnie posługując się sztućcami.
Pamięta o swoich obowiązkach i doprowadza rozpoczęte zadania do końca.
Dba o porządek wokół siebie; samodzielnie odkłada materiały i zabawki na wyznaczone miejsce.
Potrafi samodzielnie zorganizować sobie zabawę adekwatnie do miejsca i czasu.
Wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia (np. zna numery alarmowe, wie, do kogo zwrócić się o pomoc).
2) Przykłady zapisów: Zauważone trudności
Dziecko wciąż wymaga wsparcia / przypomnienia / nadzoru osoby dorosłej w zakresie… (np. czynności higienicznych, ubierania się, pakowania plecaka).
Ma trudności z samodzielnym spożywaniem posiłków / wymaga pomocy przy posługiwaniu się sztućcami.
Nie opanowało jeszcze w pełni… (np. samodzielnego zapinania guzików, wiązania sznurowadeł).
Często zapomina o odkładaniu rzeczy na miejsce; wymaga stałego nadzoru w zakresie dbania o porządek.
Ma trudności z samodzielnym organizowaniem sobie czasu wolnego; często szuka uwagi nauczyciela.
3) Przykłady zapisów: Podjęte lub potrzebne działania wspierające
Systematyczne zachęcanie dziecka do samodzielnego podejmowania czynności samoobsługowych.
Prowadzenie indywidualnej pracy z dzieckiem nastawionej na… (np. naukę wiązania sznurowadeł).
Omawiano z rodzicami trudności dziecka w zakresie samodzielności i ustalono wspólne metody motywowania go do działania.
Stosowanie systemu motywacyjnego (np. tablicy obowiązków) wspierającego samodzielne wykonywanie zadań.
4) Przykłady zapisów: Wskazówki dla rodziców
Kluczowe jest tworzenie w domu warunków sprzyjających samodzielności (np. pozwolenie dziecku na samodzielne ubieranie się, nawet jeśli trwa to dłużej).
Zaleca się unikanie pośpiechu i wyręczania dziecka w czynnościach, które jest w stanie wykonać samo.
Warto wspierać dziecko słowną zachętą i doceniać jego próby samodzielności, budując jego wiarę we własne możliwości.
Zachęca się do przydzielania dziecku drobnych, stałych obowiązków domowych adekwatnych do jego wieku.
III. Potrzeby rozwojowe dziecka
w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania
To jest miejsce na syntetyczne podsumowanie potencjału dziecka.
1) Przykłady zapisów: Opis
Dziecko wykazuje wyraźne zainteresowanie… (np. światem przyrody, literami, liczbami, muzyką).
Posiada ponadprzeciętne uzdolnienia w zakresie… (np. plastycznym, konstrukcyjnym, językowym, sportowym, tanecznym).
Wyróżnia się… (np. doskonałą pamięcią, kreatywnością, poczuciem rytmu, wysoką sprawnością fizyczną).
Bieżące zainteresowania dziecka koncentrują się wokół… (np. dinozaurów, kosmosu, pojazdów).
Dziecko jest wszechstronnie uzdolnione, z wyraźnym potencjałem twórczym.
Wykazuje silną motywację wewnętrzną do nauki czytania / liczenia.
2) Przykłady zapisów: Podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu
Proponowanie dziecku dodatkowych zadań i wyzwań na poziomie adekwatnym do jego możliwości.
Zaangażowanie dziecka do udziału w… (np. konkursach przedszkolnych, projektach, przedstawieniach).
Omówienie z rodzicami możliwości wspierania i rozwijania zauważonych uzdolnień.
Powierzanie dziecku roli „eksperta” w danej dziedzinie podczas zajęć grupowych.
3) Przykłady zapisów: Wskazówki dla rodziców
Zaleca się rozwijanie zainteresowań dziecka poprzez… (np. wspólne czytanie książek popularnonaukowych, wizyty w muzeach, eksperymenty).
Warto zaproponować dziecku udział w zajęciach dodatkowych, zgodnych z jego predyspozycjami (np. zajęcia sportowe, plastyczne, muzyczne).
Należy pamiętać, że wysokie zdolności często idą w parze z dużą wrażliwością – dziecko potrzebuje wsparcia emocjonalnego i nauki radzenia sobie z porażką.
Zachęca się do poszerzania horyzontów dziecka, ale bez wywierania presji na wyniki.
IV. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku
To jest miejsce na wszystkie inne, istotne informacje, które nie pasowały do poprzednich kategorii, ale są kluczowe dla rodzica lub przyszłego nauczyciela.
Przykłady zapisów:
Należy podkreślić ogromny postęp, jaki dziecko poczyniło w tym roku szkolnym, szczególnie w obszarze…
Tempo pracy dziecka jest… (np. wolniejsze/szybsze niż przeciętne); dziecko potrzebuje więcej czasu na… / szybko kończy zadania i potrzebuje dodatkowych wyzwań.
Dziecko najlepiej pracuje w warunkach… (np. ciszy i spokoju, w małej grupie).
Czynniki, które pozytywnie wpływają na dziecko to… (np. indywidualna uwaga nauczyciela, precyzyjne instrukcje, pochwała za wysiłek).
Dziecko jest… (np. leworęczne – ręka wiodąca jest ustalona).
Obserwuje się… (np. deficyty w zakresie integracji sensorycznej – zalecona diagnoza).
Dziecko jest bardzo wrażliwe na… (np. bodźce słuchowe, hałas).
Motywacja dziecka do podejmowania wysiłku jest… (np. wysoka / zmienna / zależna od rodzaju zadania).
Podsumowanie: Dokument to dopiero początek
Profesjonalnie przygotowana „Informacja o gotowości szkolnej” to fundament, ale nie cel sam w sobie. To przede wszystkim narzędzie do rozpoczęcia partnerskiej rozmowy z rodzicem. Dzięki naszemu wzorowi i bankowi sformułowań, masz solidną bazę merytoryczną, aby ta rozmowa była oparta na faktach i konkretach. Twoja rzetelna analiza jest bezcenną wskazówką nie tylko dla rodzica, ale także dla nauczycieli w klasie pierwszej, którzy będą kontynuować pracę z dzieckiem.