JĘZYK ANGIELSKI – Zasady, które warto znać!

Nauka języka angielskiego to nie tylko nowe słowa, ale także zasady, które ułatwiają komunikację. Znajdziesz tu materiały wyjaśniające kluczowe zagadnienia gramatyczne w prosty i przystępny sposób. Dzięki ćwiczeniom i przykładom nauka staje się przyjemniejsza, a zdobyta wiedza pozwala lepiej rozumieć i budować poprawne zdania. Odkrywaj zasady języka angielskiego i rozwijaj swoje umiejętności krok po kroku!

zasady, które ułatwią Ci naukę i komunikację!

MOWA ZALEŻNA – REPORTED SPEECH

Mowa zależna (Reported Speech)

Mowa zależna (Reported Speech) to sposób na przekazywanie czyichś słów bez cytowania ich dosłownie. W języku angielskim stosuje się ją, gdy relacjonujemy to, co ktoś powiedział, ale nie używamy cudzysłowu.

Kiedy używamy mowy zależnej?

Gdy przekazujemy, co ktoś powiedział, ale nie cytujemy dosłownie
She said, „I love pizza.” (Mowa niezależna – bezpośrednia)
She said that she loved pizza. (Mowa zależna – pośrednia)

Gdy relacjonujemy rozmowy, wiadomości, artykuły itp.
➡ The teacher said that the exam would be difficult. (Nauczyciel powiedział, że egzamin będzie trudny.)

W oficjalnych sytuacjach, np. w raportach, artykułach, zeznaniach
➡ The witness stated that he had seen the accident. (Świadek zeznał, że widział wypadek.)

Gdy relacjonujemy pytania i prośby
➡ „Can you help me?” → She asked if I could help her. (Zapytała, czy mogę jej pomóc.)

Mowa zależna – słowa rozpoczynające zdanie oznajmujące

W mowie zależnej możemy używać różnych czasowników wprowadzających. Oprócz najczęściej używanych say (powiedzieć), tell (powiedzieć komuś) i ask (zapytać, poprosić), mamy także wiele innych czasowników, które pozwalają lepiej oddać intencję mówcy.

Podstawowe czasowniki wprowadzające

say – powiedzieć (bez dopełnienia!)
➡ He said (that) he was tired. (Powiedział, że jest zmęczony.)

tell – powiedzieć komuś (wymaga dopełnienia!)
➡ She told me (that) she liked my dress. (Powiedziała mi, że podoba jej się moja sukienka.)

ask – zapytać / poprosić
➡ He asked where she was. (Zapytał, gdzie ona była.)
➡ She asked me to help her. (Poprosiła mnie o pomoc.)

Inne czasowniki wprowadzające i ich znaczenie

🔹 Czasowniki neutralne (informacyjne)

🔹 explain – wyjaśnić
➡ The teacher explained that the test would be difficult. (Nauczyciel wyjaśnił, że test będzie trudny.)

🔹 answer / reply – odpowiedzieć
➡ She answered that she didn’t know the answer. (Odpowiedziała, że nie zna odpowiedzi.)
➡ He replied that he was busy. (Odpowiedział, że jest zajęty.)

🔹 repeat – powtórzyć
➡ The student repeated that he hadn’t understood the question. (Uczeń powtórzył, że nie zrozumiał pytania.)

🔹 add – dodać
➡ She added that she was also very tired. (Dodała, że też była bardzo zmęczona.)

🔹 point out – zauważyć, zwrócić uwagę
➡ The manager pointed out that sales had increased. (Menedżer zauważył, że sprzedaż wzrosła.)

🔹 remark – zauważyć, zwrócić uwagę
➡ He remarked that the weather was unusually hot. (Zauważył, że pogoda była niezwykle gorąca.)

🔹 report – zgłaszać, relacjonować
➡ The journalist reported that the accident had happened at noon. (Dziennikarz zgłosił, że wypadek wydarzył się w południe.)

🔹 Czasowniki wyrażające emocje, opinię i postawę

🔹 admit – przyznać
➡ He admitted that he had made a mistake. (Przyznał, że popełnił błąd.)

🔹 deny – zaprzeczać
➡ She denied that she had stolen the money. (Zaprzeczyła, że ukradła pieniądze.)

🔹 complain – narzekać, skarżyć się
➡ He complained that his room was too small. (Narzekał, że jego pokój jest za mały.)

🔹 insist – nalegać, domagać się
➡ She insisted that she was right. (Nalegała, że ma rację.)

🔹 warn – ostrzegać
➡ He warned me not to touch the wire. (Ostrzegł mnie, żebym nie dotykał przewodu.)

🔹 promise – obiecać
➡ She promised that she would call me. (Obiecała, że do mnie zadzwoni.)

🔹 remind – przypominać
➡ He reminded me that I had a meeting at 3 PM. (Przypomniał mi, że mam spotkanie o 15:00.)

🔹 whisper – szeptać
➡ She whispered that she was afraid. (Wyszeptała, że się boi.)

🔹 announce – ogłosić
➡ The director announced that the company would be opening a new branch. (Dyrektor ogłosił, że firma otworzy nowy oddział.)

🔹 claim – twierdzić
➡ He claimed that he had seen a UFO. (Twierdził, że widział UFO.)

Czasowniki i ich struktury w mowie zależnej

Niektóre czasowniki wymagają bezpośredniego dopełnienia, inne mogą występować zarówno z „that”, jak i w konstrukcjach z bezokolicznikiem lub „ing”.

say / reply / remark / claim / add / point out / announce
👉 czasownik + (that) + zdanie
➡ He said that he was tired. (Powiedział, że jest zmęczony.)

tell / remind / warn / promise
👉 czasownik + dopełnienie + (that) + zdanie
➡ She told me that she liked my dress. (Powiedziała mi, że podoba jej się moja sukienka.)
➡ He reminded me that I had an appointment. (Przypomniał mi, że mam wizytę.)

ask / advise / warn / tell
👉 czasownik + dopełnienie + to + bezokolicznik
➡ She asked me to help her. (Poprosiła mnie o pomoc.)
➡ He warned us not to go there. (Ostrzegł nas, żebyśmy tam nie szli.)

admit / deny / complain about
👉 czasownik + -ing
➡ She admitted taking the money. (Przyznała się do wzięcia pieniędzy.)
➡ He denied cheating on the test. (Zaprzeczył, że oszukiwał na teście.)

Podsumowanie

✔ W mowie zależnej oprócz say, tell i ask możemy używać wielu innych czasowników wprowadzających.
✔ Niektóre czasowniki wymagają dopełnienia, inne można używać bezpośrednio z „that”.
Niektóre czasowniki mogą łączyć się z to + bezokolicznikiem (np. tell, ask, warn), a inne z formą -ing (np. admit, deny).

Jak zmieniają się czasy w mowie zależnej?

Kiedy zmieniamy zdanie z mowy niezależnej na zależną, cofamy czas o jeden stopień w przeszłość (tzw. „backshifting”).

Mowa niezależnaMowa zależna
Present Simple – „I like ice cream.”Past Simple – She said she liked ice cream.
Present Continuous – „I’m reading a book.”Past Continuous – He said he was reading a book.
Past Simple – „I visited Paris.”Past Perfect – She said she had visited Paris.
Present Perfect – „I have finished my homework.”Past Perfect – He said he had finished his homework.
Future Simple (will) – „I will call you.”Would – She said she would call me.
Can – „I can swim.”Could – He said he could swim.
May – „I may be late.”Might – She said she might be late.
Must – „You must study.”Had to – She said I had to study.

Zmiana zaimków i okoliczników czasu

Oprócz cofnięcia czasu często zmieniamy zaimki i okoliczniki czasu/miejsca.

Mowa niezależnaMowa zależna
nowthen
todaythat day
tomorrowthe next day / the following day
yesterdaythe day before
next weekthe following week
last weekthe previous week
herethere
thisthat

🔹 Przykład:
➡ „I saw her yesterday.” → He said he had seen her the day before.
➡ „I will do it tomorrow.” → She said she would do it the next day.

Reported Speech w pytaniach

W pytaniach zmienia się szyk zdania (nie używamy inwersji ani „do/does/did”).

Pytania ogólne (yes/no questions) → „if” lub „whether”
➡ „Do you like pizza?” → She asked if I liked pizza.
➡ „Did she call you?” → He asked whether she had called me.

Pytania szczegółowe (wh- questions) → zachowujemy słówko pytające
➡ „Where do you live?” → She asked where I lived.
➡ „What is he doing?” → They asked what he was doing.

Reported Speech w prośbach i rozkazach

Używamy czasownika „tell” lub „ask” + to + bezokolicznik.

Rozkazy
➡ „Close the door!” → He told me to close the door.
➡ „Don’t be late!” → She told me not to be late.

Prośby
➡ „Can you help me?” → She asked me to help her.
➡ „Please, don’t shout.” → He asked us not to shout.

Kiedy NIE cofamy czasu?

W mowie zależnej NIE cofamy czasu, gdy:
✅ Zdanie dotyczy prawdy ogólnej.
➡ „The Earth is round.” → He said that the Earth is round.

✅ Zdanie jest w Past Perfect – nie ma już do czego cofnąć!
➡ „I had never been to London.” → She said she had never been to London.

✅ Mówimy o czymś, co nadal jest aktualne.
➡ „I live in Paris.” → She said she lives in Paris. (Jeśli nadal tam mieszka.)

Podsumowanie

Używamy Reported Speech, aby przekazywać czyjeś słowa w sposób pośredni.
Cofamy czas o jeden stopień w przeszłość (backshifting).
Zmieniamy zaimki i okoliczniki czasu/miejsca.
W pytaniach zmieniamy szyk zdania (bez inwersji).
W rozkazach/prośbach używamy „tell” lub „ask” + to-infinitive.