podstawy logopedii

HISTORIA LOGOPEDII, CZYM ZAJMUJE SIĘ LOGOPEDA?, ROLA LOGOPEDY W SZKOLE,
NAJCZĘSTSZE ZABURZENIA MOWY U DZIECI?

Historia logopedii

Logopedia to nauka zajmująca się badaniem, diagnozowaniem i terapią zaburzeń mowy oraz języka. Jej korzenie sięgają starożytności, gdzie mówcy i filozofowie, tacy jak Demostenes, próbowali korygować wady wymowy. Rozwój logopedii jako dyscypliny naukowej nastąpił jednak dopiero w XIX i XX wieku, wraz z postępem w dziedzinach psychologii, pedagogiki
i medycyny. W Polsce początki logopedii wiążą się z pracą takich postaci jak Janusz Korczak, który zwracał uwagę na indywidualne potrzeby dzieci, w tym problemy z mową.

Czym zajmuje się logopeda?

Logopeda to specjalista, który diagnozuje i leczy zaburzenia mowy, języka, głosu oraz komunikacji. Jego praca obejmuje różne obszary, takie jak:

  • Korekcja wad wymowy: np. seplenienie, jąkanie, rotacyzm (trudności w wymawianiu „r”).
  • Terapia opóźnionego rozwoju mowy: gdy dziecko zaczyna mówić później niż rówieśnicy.
  • Praca z osobami po udarach lub urazach mózgu: pomaganie w odzyskiwaniu umiejętności komunikacyjnych.
  • Terapia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: wspieranie rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Rola logopedy w szkole

Logopeda w szkole pełni kluczową rolę w rozwoju komunikacyjnym uczniów. Do jego zadań należą:

  • Diagnozowanie zaburzeń mowy: Przeprowadzanie badań przesiewowych, aby wcześnie wykryć problemy z mową.
  • Prowadzenie terapii logopedycznej: Indywidualna lub grupowa praca z uczniami, którzy mają trudności z mową.
  • Współpraca z nauczycielami i rodzicami: Logopeda wspiera nauczycieli w dostosowywaniu metod nauczania oraz informuje rodziców o postępach dziecka i możliwościach wsparcia w domu.
  • Edukacja: Logopeda może prowadzić zajęcia i warsztaty dotyczące profilaktyki wad wymowy i higieny głosu.

Najczęstsze zaburzenia mowy u dzieci

U dzieci najczęściej występują następujące zaburzenia mowy:

  • Dyslalia: Wady wymowy, takie jak seplenienie, mowa bezdźwięczna czy trudności z wymową określonych głosek.
  • Jąkanie: Zaburzenie płynności mowy, charakteryzujące się powtarzaniem sylab, dźwięków lub przeciąganiem wyrazów.
  • Opóźniony rozwój mowy: Gdy dziecko zaczyna mówić później niż rówieśnicy, co może wpływać na jego rozwój społeczny i emocjonalny.
  • Mowa bezdźwięczna: Brak lub niewłaściwe używanie głosek dźwięcznych (np. „d”, „b”) i zastępowanie ich głoskami bezdźwięcznymi (np. „t”, „p”).
  • Rotacyzm: Trudności w wymawianiu głoski „r”.

Logopedia odgrywa niezwykle ważną rolę w rozwoju dzieci, pomagając im nie tylko w poprawie mowy, ale również
w budowaniu pewności siebie i skutecznej komunikacji z otoczeniem.